Spring naar bijdragen

Nederbeat in het teken van wat Veronica betekende voor NL artiesten (zaterdag 19.00)


Aanbevolen berichten

31 augustus, het was meer dan het verdwijnen van Veronica. Het was het einde van de grote betekenis van Nederlandse artiesten in de hitlijsten. Zonder het podium op de Noordzee deden Nederlandse artiesten er niet mer toe. De uitzending van zaterdag 30-8 (en 6-9) zijn een eerbetoon aan Veronica, met de grote hits van de bands die door Veronica een kans kregen, met een dankwoord van een van de leden van the Cats en de historie van Armand, die zonder een DJ van Veronica die een b-kantje ging draaien waarschijnlijk altijd "te min" was gebleven. Janken om Veronica, we kunnen het allemaal, maar ik heb er voor gekozen om julie nog een keer het feest van de muziek van de Nederbeat van toen te laten beleven, allemaal toppers, vaak nr. 1 , veel luisterplezier op 192!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder het podium op de Noordzee deden Nederlandse artiesten er niet meer toe.

 

 

Is dat niet een tikje overdreven, Jan? Ik kan me toch aardig wat succesvolle acts herinneren van na 1974... Maar je heb natuurlijk wel gelijk: Veronica was van groot belang voor de Nederlandse popmuziek. Mooi thema!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul, ik citeer hier onder even Muziekcentrum Nederland (voorheen popinstituut.nl) :

In augustus 1974 maakt de Nederlandse regering een eind aan de uitzendingen van de zeezenders Veronica en Radio Noordzee. De publieke zender Radio 3, met voor elke omroep een eigen uitzenddag en dus een veel minder duidelijke identiteit, slaagt er niet in een plek in de harten van de jongeren te veroveren. De succesvolle namen uit de tijd van de zeezenders verdwijnen in de anonimiteit. Hun plaats wordt ingenomen door middle-of-the-road acts als Teach in, Luv', Long Tall Ernie and the Shakers, Lucifer en Anita Meyer. Pussycat (Mississippi) haalt in 1976 de eerste plaats van de Britse hitparade en het producersproject Stars On 45 doet in 1980 hetzelfde in Amerika, maar dit zijn toevalstreffers. Met het verdwijnen van de zeezenders is de bodem onder het succes van de Nederlandse hitparadepop weggeslagen.

 

Ik ben het met ze eens ;)   
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul, ik citeer hier onder even Muziekcentrum Nederland (voorheen popinstituut.nl) :

In augustus 1974 maakt de Nederlandse regering een eind aan de uitzendingen van de zeezenders Veronica en Radio Noordzee. De publieke zender Radio 3, met voor elke omroep een eigen uitzenddag en dus een veel minder duidelijke identiteit, slaagt er niet in een plek in de harten van de jongeren te veroveren. De succesvolle namen uit de tijd van de zeezenders verdwijnen in de anonimiteit. Hun plaats wordt ingenomen door middle-of-the-road acts als Teach in, Luv', Long Tall Ernie and the Shakers, Lucifer en Anita Meyer. Pussycat (Mississippi) haalt in 1976 de eerste plaats van de Britse hitparade en het producersproject Stars On 45 doet in 1980 hetzelfde in Amerika, maar dit zijn toevalstreffers. Met het verdwijnen van de zeezenders is de bodem onder het succes van de Nederlandse hitparadepop weggeslagen.

 

Ik ben het met ze eens ;)   

 

Maar je schreef in eerste instantie dat ‘Nederlandse artiesten er niet meer toe deden’. Hoe je het ook wendt of keert, Teach in, Luv', Long Tall Ernie and the Shakers, Lucifer, Anita Meyer en Pussycat zijn Nederlandse artiesten. Golden Earring en Earth and Fire gingen nog een tijdje door met hits scoren. Ook de Volendammers (George Baker, BZN) en de artiesten uit de stal van Pierre Kartner deden dat. Niet bepaald mijn smaak en misschien ook niet van jou, maar ook zonder Veronica ging het ze goed af.

 

Er kwamen ook bands op waar jongeren zich door voelden aangesproken en die ik niet zo snel middle of the road zou noemen, in ieder geval niet te vergelijken met Luv en Anita Meyer. Herman Brood werd pas eind jaren zeventig echt populair als soloartiest . Je kreeg The Nits, Gruppo Sportivo, Normaal, Doe Maar, Frank Boeijen, De Dijk, De Scene, Rowwen Heze, Johan, Daryll-Ann, Betty Serveert, Anouk, en dan vergeet ik er vast nog een heel stel.

 

Het klopt natuurlijk wel dat het succes van Nederlandse bands als Shocking Blue en Golden Earring in het buitenland nooit meer geevenaard is. Maar of dat nu met de zeezenders te maken heeft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, dat is maar helemaal de vraag, feit is dat de successen in het buitenland wel zo'n beetje klaar waren, en dat bedoelt  MCN hier denk ik mee. Ik denk dat het gat dat viel na Veronica (de lappendeken van Hilversum 3, en het niet aanspreken van de Vlaamse Mi Amigo) de groepen die er worden genoemd de das om hebben gedaan. Vraag blijft altijd, wat als? Maar ja, daar kun je simpel over zijn, Veronica, en Noordzee (met name voor de artiesten die onder contract stonden bij Strengholt) zijn altijd bereid geweest muziek van Nederlandse artiesten te draaien, en soms bedoeld, soms onbedoeld een zetje mee te geven. Maar ik denk niet dat Barry Hay of Peter Koelewijn innige contacten had met de E.O. :D   DE chemie tussen de radio en de artiest was weg, dat is een groot gemis gebleken. Voorbeeld, de alarmschijf van 31-8 had waarschijnlijk een comback kunnen zijn voor Left Side, nu deed het nummer praktisch niks terwijl het behoorlijk goed paste in de tijd van de opkomende glamrock. Reden? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tekst pretendeert een historische omschrijving te zijn, maar noemt de publieke popzender Radio 3 i.p.v. Hilversum 3. Erg slordig !

Ik denk dat ze het voor iedereen begrijpelijk willen houden, over 15 jaar weet ook niemand meer dat NPO 1 vroeger Nederland 1 heette, maar ben het met je eens, voor de historische context zou het netter zijn geweest beide namen te vermelden van het doodgeboren kindje....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.