Spring naar bijdragen

De Veronica antenne's 40 jaar later......


Juul

Aanbevolen berichten

Hey Juul,

 

Mooi verhaal man! Ik begrijp er niet zo veel van, maar het leest als een jongensboek! 

 

Zit ik ondertussen naar de stream van de Stichting  te luisteren en dan vind ik zelfs mijn eigen programmaatje (het blijft natuurlijk namaak) die sfeer oproepen..

 

Heb het goed, Thimon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal snappen doe ik het nog niet.

 

Ik kan me niet voorstellen dat het verticale gedeelte maar 12 meter was.

Dat heb ik hier al op het dak van mn kantoor, een mastje van niks. (1224 zender)

 

Volgens mij waren de masten op de Norderney ca 30 meter hoog.

Met doorzakken en het dak van het ATU huisje (groene hokje midden op dek) gaat daar zo'n 5 meter af.

Dus 25 meter verticaal. Het schip was ca 30 meter lang (?) en de masten zullen dan zo'n 25 meter van elkaar gestaan hebben.

 

Het horizontale gedeelte mag je maar voor de helft meerekenen met de totale antenne lengte. Een T antenne is niets anders dan een dubbele inverted L antenne. Het voordeel van de T is de onderdruking van de de horizontale afstraling die je niet wil ivm luchtgolf = fading. In de uitvoering is het horizontale deel dubbel, betere top capaciteit en nog een vordeeltje, als een vd draden breekt kan je nog in de lucht brlijven.

Dus 12,5 meter erbij, maakt dan toch de 37,5 meter.

 

Je wilt een kwart golf antenne, dus 192/4 = 48 meter.

Maar kwa antenne lenhgte kan je volstaan met draadlengte min de zgn verkortingsfactor. Dat is die 18% die eraf gaat.

De verkortingsfactor kan je toepassen omdat de voortplating van hoogfrequwent signalen in koperdraad sneller gaat dan in de ether. De verkortings factor verschilt per materiaal, en zal voor koper wel 18% zijn.

48 - 18% = 39 meter.

De antenne is dus iets te kort maar dat scheelt weinig, en kan makkelijk worden opgelost met de ATU (antennetuner) een spoel en een Condensator. Die stonden in het ATU huisje.

De 192 antenne was dus behoorlijk efficient, met name omdat het verticale gedeelte vrij groot was.

 

Dat was  wel anders bij de 538 antenne, vandaar dat er werd gesteld dat daar maar 2 kW effectief uit kwam, ondanks de 8 kW die eronder werd gegeven door de zender.

 

Maar leuk blad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed verhaal Juul, als radioamateur zijnde, is het altijd interessant om te lezen hoe het e&a in elkaar zat.

En het is goed om te vernemen dat er eindelijk eens een frisse wind door de radioamateur wereld waait

met het oprichten van deze nieuwe club met o.a. een heel leesbaar en informatief clubblad.

De link van DKARS staat bij mij onder "mijn favorieten" dus ik zal ze zeker blijven volgen.

 

:cool: Wat wel opvalt is dat de logo's van de radioamateur clubs, qua uiterlijk nauwelijks verschillen,

je moet wel kunnen lezen om te weten met wie je te maken hebt  :cool:

 

groet van Mardi - PD0RAG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud de masten waren 22 mtr hoog.

 

En je schrijft:

 

"vandaar dat er werd gesteld dat daar maar 2 kW effectief uit kwam'   Wie stelde dat ?

 

Dat is niet erg hoog, maar 17 meter verticale straler zal er dan toch wel geweest zijn, rekening houden met doorzakken enz.

 

Dat vertelde Jose v Groningen mij in een persoonlijk gesprek wat ik had op zn bedrijf in Mijdrecht.

We hadden overleg met hem omdat ik toen bezig was de 1395 voor Quote, Maarten vd Biggelaar in d elucht te krijgen. Die wilde daar een neiuwszender op starten.

Ik had samen met Bob Noakes en een binnevaart schipper de plek in Pampushaven ontdekt, en daar wilde we een zendschip neerleggen. Vandaar de dat we de hulp van Jose nodig hadden.

Het ging niet door, de 1395 kwam in Montfoort in d elucht met Nozema, later Trintelhaven.

De site Pampushaven stal Nozema van ons en legde er de Communicator neer op 1224, met Radio London (sic), een latijns amerikaans / Afrikaans format van een idealist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Remco had toch de antenne toch min of meer doorberekend?? Daaruit kon je al afleiden dat er rond de 2 kW effectief uitkwam.

 

Rob V.

Dat weet ik natuurlijk maar ik vroeg aan Ruud wie hem dat verteld had.

Dat was m'n vraag dus. En daar gaf hij keurig antwoord op Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.