Spring naar bijdragen

Blogs

Onze blogs

  1. ‘Stenders neemt het op voor Stasse’, luidde het nieuwsbericht. Een volgende episode in de Radio 2-soap?


    Die soap begon afgelopen zomer, toen bekend werd dat Stenders’ Platenbonanza zou verdwijnen van Radio 2. Oké, Stenders had dit op zijn minst een beetje aan zichzelf te wijten, omdat hij zijn baan (deejay op Radio 2 voor AVROTROS) had opgezegd omdat hij zich beter zei thuis te voelen bij een van zijn vorige werkgevers, BNNVARA. Die omroep wilde hem wel terug hebben, dus verwachtte Stenders dat hij zijn populaire verzoekplatenprogramma-met-een-twist wel kon voortzetten op dezelfde zender en hetzelfde tijdstip voor die andere omroep.


    Formeel is dat niet zo geregeld, maar de waarheid gebied te zeggen dat de zendgemachtigde tegenwoordig minder belangrijk is dan de deejay. Er zijn legio voorbeelden waarbij is geschoven met deejays en met omroepen om de door de zenderbaas gewenste deejay op de juiste plek te krijgen. Ook Stenders heeft daar in het verleden van geprofiteerd.


    In hoeverre Stenders bij zijn laatste ‘move’ keurig heeft gewacht tot alles al was geregeld, weten alleen de insiders. Voor de buitenwacht lijkt dit er echter niet op. AVROTROS hield keihard vast aan haar zendtijd tussen 14.00 en 16.00 uur, met of zonder Stenders. Omdat diens besluit – terug naar BNNVARA – vast stond, haalde AVROTROS Annemieke Schollaardt weg van 3FM en zette haar op de Bonanza-uurtjes.


    Nu is Annemieke’s A-Lijst niet origineel als je het vergelijkt met Stenders’ Platenbonanza. Maar laten we eerlijk zijn: wat beide programma’s doen, is verzoekplaatjes draaien. Dat is écht geen format dat door Stenders is bedacht, het is zo oud als de muziekradio zelf. De meerwaarde zit hem in de brede muziekkennis van de programmamaker en de gave om de lawine van app’jes en sms’jes al improviserend om te zetten in een lekker en gevarieerd radioprogramma. Stenders kan dat. Annemieke kan dat ook, maar wordt door veel Stenders-fans niet voor vol aangezien en weggezet als een amateur die ‘zijn idee’ aan het kopiëren is. In werkelijkheid is haar popkennis en de breedte van haar smaak vergelijkbaar met die van Stenders. Ook zij kleurde op 3FM al vaak buiten de formatlijntjes door op de ‘jongerenzender’ ineens een plaat van Chuck Berry of Carole King te draaien. In haar eerste uitzending op Radio 2 verraste ze al met bijvoorbeeld October van U2, een week later opende ze met Badlands van Springsteen.


    Annemieke verstaat haar vak. De luisteraars vergeten dat zij het gat opvult dat is ontstaan om maar één enkele reden: het omroeppolitieke geklooi van veteraan Stenders. Zij lijkt nu de pech te hebben dat ze wordt platgewalst tussen twee radioreuzen, Rob Stenders en Stefan Stasse. Hij is immers vorige week de derde hoofdpersoon in ‘Stendersgate’ geworden.


    Vorige week maakte de NPO haar gewenste nieuwe Radio 2-programmering per 1 januari aanstaande bekend. Daarin staat Rob Stenders weer gewoon tussen 14.00 en 16.00 uur met Platenbonanza. Annemieke mag voortaan van 20.00 tot 22.00 uur een programma gaan maken. Dat is nu nog de zendtijd van De Staat van Stasse. Toevallig, zegt de NPO, was Radio 2 al van plan Stefan Stasse te verkassen: deze leeftijdgenoot van Stenders past beter bij het verjongende Radio 5. Prima toch? Alleen is hij dan niet meer te ontvangen op de doorsnee autoradio. Kniesoor die daarop let.


    Toen besloot Stenders zich te roeren. "Stefan Stasse is een Staat apart. Beter, mooier, persoonlijker zal radio nooit meer worden,’’ schreef Rob op zijn website. “Zijn programma is een baken van originaliteit en beeldt van de eerste tot de laatste noot de essentie, urgentie en bestaansrecht van radio in twee uur uit. Zal radio ooit dichterbij de luisteraar komen? Ik oefen me gek maar zonder de blauwdruk van Stefan ben ik nergens.’’


    Met die adhesiebetuiging oogstte Stenders niet alleen maar lof. Volgers van zijn Facebookpagina reageren voor een deel instemmend, anderen laten een kritischer geluid horen: ‘’Hier word ik langzaam een beetje gallisch van, Ga je Stefan Stasse ineens aanhalen en prijzen, voel je je wat schuldig misschien ??? Hoe ik de Platenbonanza ook mis ..... jij hebt de keuze gemaakt om over te stappen! Het viel minder goed uit voor je dan verwacht, gedraag je als een man, neem je verlies en ga niet ten koste van anderen die uurtjes claimen.’’ En: ‘’Ik ben niet meer zo'n fan. Door jouw geklooi drukt de dodelijk saaie Annemieke in de avond Stefan Stasse van de zender, terwijl dat de laatste echte radiomaker is....bah.’’


    Hoe oprecht de bewondering van radiomaker Stenders voor vakgenoot Stasse zonder twijfel is, zijn bewering dat hij werkt naar de blauwdruk van Stefan Stasse komt weinig geloofwaardig over. Stefan Stasse is een radiomaker van de ‘theatre of the mind’-school. Voor elke aan- of afkondiging, elke presentatietekst geldt dat Stefan die wil laten klinken alsof hij niet vanuit een radiostudio komt, maar van een andere denkbeeldige plek. Stasse is daarmee schatplichtig aan Peter van Bruggen, die dit genre tot in de finesses beheerste en in bijvoorbeeld het Weeshuis van de Hits ten gehore bracht. Met Van Bruggen had Stenders nooit veel op. Hij was zelfs een van de mensen die 3FM in 1997 hielp The Breakfast Club van Peter van Bruggen en Jeanne Kooymans van de zender te krijgen.


    In plaats van op zoek te gaan in het ‘theater van de geest’, zoals Stefan Stasse dat ook deed in het door hem bedachte Theater van het Sentiment, nu nog altijd op Radio 5 te horen, is Stenders altijd pure deejay programma’s blijven maken. Daarin ontwikkelde en vernieuwde hij zich wel doorlopend. Zo was hij de ene keer de kalme presentator die informatie gaf bij de gedraaide platen in Stenders’ Popdossier, terwijl hij de andere keer leiding gaf aan een studio vol gasten en sidekicks, zoals in Stenders Vroeg. Dankzij al die verschillende ‘Stendersen’ is de luisteraar hem na ruim drie decennia nog altijd niet moe, zo blijkt. In Platenbonanza ging het de laatste anderhalf jaar weer vooral om de muziek. Stenders draaide zijn keuze uit wat de luisteraars wilden horen en deed dat met zoveel kennis en vakmanschap dat hij een van de populairste Radio 2-programma’s maakte.


    Toch is de vraag hoe de publieke opinie in deze zaak zich gaat ontwikkelen. Die zou weleens kunnen kantelen ten nadele van Stenders. In de eerste weken van september overheersten boosheid en onbegrip over de domme actie van Radio 2 om het vlaggenschip Platenbonanza te laten zinken. Oud-Veronicabaas Lex Harding, voor wie de publieke omroep altijd synoniem is geweest voor Het Slechte, nam de kans waar en schreef een open brief over de minachting van de luisteraar als Radio 2 juist dit programma zou schrappen. Inmiddels klinkt dus ook onbegrip voor de vervolgacties van Stenders. Bovendien vergat Lex in zijn open brief dat het Rob Stenders zelf is die gestopt is.


    In het gewone leven, buiten de kaasstolp die ‘Hilversum’ heet, is het niet gebruikelijk dat iemand die weggaat bij een baas als vanzelfsprekend alle secundaire arbeidsvoorwaarden -in dit geval zendtijd- mag meenemen naar een volgende baas. Zeker niet als daar niet vooraf afspraken over zijn gemaakt en je plekje al is ingenomen door nieuwe mensen, bij wie ook verwachtingen zijn gewekt.


    Edwin Wendt, 17 oktober 2017

  2. carolineIn de "De Historische Zaterdagmiddag Gebeurtenis" op Radio Extra Gold zijn zaterdag de Veronica Top 40 en Tipparade te beluisteren van week 42 in 1986. Iedere donderdag is voormalig Radio Mi Amigo DJ Frans van der Drift live te horen vanuit Rotterdam. En iedere zaterdag en zondag om 9 uur een historisch programma van één van de zeezenders. Op zondagmiddag om 15 uur een nieuwe aflevering van "Zout Water" met voormalig zeezender DJ Ad Roberts. En daarna een nieuwe aflevering van "Pirate Gold".


    Lees verder.

  3. 538.png.4c6e130c1bda40c01edffe470643b611.png538-dj Edwin Evers staat deze week op met Armin van Buuren en Sunnery James & Ryan Marciano. De wereldberoemde dj's hebben in het weekend al eigen dance-programma's op 538, maar schuiven op 18 en 19 oktober eenmalig als sidekicks aan bij Evers Staat Op. 538 opent tijdens Amsterdam Dance Event het 538DJ Hotel, waar alle radioprogramma's rechtstreeks vandaan worden uitgezonden en exclusieve showcases worden gegeven.


    Edwin Evers, dj 538: “Ik vind het te gek dat deze grote sterren tijd hebben kunnen vrijmaken om met ons radio te maken!"


    Armin van Buuren: "Ik draai vooral 's avonds en 's nachts en zal wel even moeten wennen aan het vroege opstaan. Natuurlijk wek ik met alle liefde de luisteraars om hen via de radio mee te nemen naar het Amsterdam Dance Event."


    Sunnery James & Ryan Marciano: "We kijken er nu al naar uit om op te staan met Evers op 538 en de luisteraars in de vroege uurtjes te vermaken en alles te vertellen over (onder andere) het Amsterdam Dance Event."


    538DJ Hotel
    Van 18 tot en met 21 oktober staat Amsterdam in het teken van het Amsterdam Dance Event, het grootste clubfestival van de wereld. 538 opent tijdens ADE een eigen hotel in The Student Hotel. Elke avond zijn er exclusieve showcases van Martin Garrix, David Guetta, Hardwell en Afrojack in de club van het 538DJ Hotel, waar ruimte is voor 250 luisteraars. Kaarten voor de showcases zijn niet te koop, maar alleen te winnen bij 538. De radio-uitzendingen vanuit de hotelbar zijn voor iedereen vrij toegankelijk. Veel nationale en internationale gasten die voor het Amsterdam Dance Event in Amsterdam zijn brengen een bezoek aan de 538-studio.


    Evers Staat Op is iedere werkdag tussen 06:00 uur en 10:00 uur te horen op 538. Armin van Buuren schuift op woensdag 18 oktober als sidekick aan, Sunnery James & Ryan Marciano doen dit op donderdag 19 oktober.

  4. We zijn deze maand begonnen om alle radio uitzendingen van de Veronica Omroep Organisatie (VOO) in kaart te brengen. Wat is er uitgezonden, van welke programma's is er een opname, klopt de datering hiervan en wat is de inhoud. De uitgezochte informatie willen we beschikbaar maken op Radiopedia

     

    Het doel van Radiopedia is het publiceren van objectieve, verifieerbare en vrij te gebruiken informatie over radio, die door iedereen kan worden aangevuld en verbeterd. Dus alle VOO programma informatie die wij erop willen zetten moet controleerbaar zijn. Uitzendtijden, zender, presentatie, inhoud enz. De vraag is of dat in de praktijk wel mogelijk is. Want hoe heette nou het uurtje VOO op Hilversum 1 tijdens de eerste twee maanden van 1976?

     

    Omroepbladen

    We beginnen bij de eerste bron die we hebben: de omroepbladen. Hiervan zijn beschikbaar de Veronica gidsKRO Studio en de VARA gids. Het resultaat staat in de tabel hieronder. Helaas zijn niet alle bladen uit deze periode voorhanden. 

     

    Selectie_104.png.f27bdaa5bd36830c0dea7bdb9ff5a578.png

     

    We zien hier vier verschillende namen voorbij komen: De Paul Meyer show3600 seconden VeronicaVeronica op 1 en Kopstoot. Ook in de Veronica gidsen uit februari 1976 zien we deze vier namen terugkomen: Veronica op 1 met de subtitels 3600 seconden VeronicaDe Paul Meyer show en Kopstoot (zie afbeelding 1). Vanaf 1 maart 1976 noemen alle beschikbare omroepbladen het programma Veronica op 1. Alleen de AVRO bode gebruikt later in het jaar, net als de Veronica gids, nog de subtitel 3600 seconden Veronica. 

     

    Maar hoe betrouwbaar is deze gedrukte informatie eigenlijk? We weten uit die tijd dat de informatie die gedrukt moest worden twee à drie weken van te voren werd aangeleverd. En ook dat deze informatie niet altijd klopte met wat er in de praktijk werd uitgezonden. Het wordt tijd om de bovenstaande tabel maar eens te vergelijken met de bewaard gebleven radio uitzendingen.  

     

    De Paul Meyer show

    Waar komt nu de naam De Paul Meyer show vandaan? Het wordt begin januari als programma naam vermeld in de Veronica gids en KRO Studio. Maar hoe zit het nu met de radio uitzending? Hoe noemt Henk Terlingen het programma? In de uitzending van 5 januari 1976 roept hij na 5 minuten "Dit is de P....". Na de P volgt er dus niets, hij houdt zich in. En een week later, op 12 januari 1976 zegt hij om 23:00 uur: "Mooie begintune van De Paul Meyer show". Die tune was trouwens Erasmo Carlos met Cachaça Mecânica.

     

    VOOgids16021976.JPG.5c12080142a2437b4c741c01cd7e9b71.JPGKopstoot

    In de KRO Studio en de VARA gids wordt het opgevoerd als programma naam, in de Veronica gids als subtitel. Op 19 januari 1976 zegt Henk Terlingen: "Een programma gemaakt bij Candlelight, met het oog op morgen, en het heet Kopstoot". En aan het eind van het programma: "Dit was dan weer 3600 seconden Kopstoot". 

    Op 26 januari 1976 roept Henk Terlingen bij de opening van het programma: "Dit is het programma, programma, programma... Kopstoot".

     

    3600 seconden Veronica

    Ja, 3600 seconden is 60 minuten is één uur. Dat moet Henk Terlingen in december 1975 ook gedacht hebben, want in de eerste uitzending op Hilversum 1 vermeld hij dat de werktitel van het programma 3600 seconden Veronica is. Dit wordt in de weken erna regelmatig gebruikt aan het eind van het programma: dit waren weer 3600 seconden Veronica.

     

    Veronica op 1

    Henk Terlingen heeft in de zeven weken dat hij het programma presenteerde de naam Veronica op 1 niet één keer genoemd. Pas op 16 februari 1976, als Lex Harding het van hem overneemt, is de naam voor het eerst te horen. Maar de Veronica gids is twee weken daarvoor al begonnen met het publiceren van deze naam in het programmaoverzicht.

    Maar wat zegt Lex Harding nu precies? Hij opent het programma met "Dit is Veronica op 1". Niet veel later zegt hij: "Dit is Veronica op 1" met daar gelijk achteraan "3600 seconden Veronica".

     

    Het is inmiddels 42 jaar geleden dat dit zich afspeelt op de Nederlandse radio. Wie weet nog hoe het precies zat? Naarmate we ouder worden vervagen de herinneringen. En we willen het wel verifieerbaar hebben om het op Radiopedia te kunnen plaatsen. 

     

    Hoe gaan we dit oplossen? Om het niet te ingewikkeld te maken plaatsen we de onderstaande tekst op Radiopedia, voorzien van de nodige bronvermeldingen. We kiezen voor Veronica op 1 als programma naam, maar maken ook de pagina's 3600 seconden VeronicaKopstoot en De Paul Meyer show aan. Deze drie pagina's verwijzen dan naar het artikel Veronica op 1.

     

    • Veronica op 1 was een actualiteiten- en muziekprogramma van de Veronica Omroep Organisatie. Het werd van 29 december 1975 tot 12 juni 1978 op de maandagavond van 22:55 tot 23:55 uur uitgezonden op Hilversum 1. Het programma werd tot 9 februari 1976 gepresenteerd door Henk Terlingen. Lex Harding presenteerde het programma van 16 februari 1976 tot en met 21 juni 1976. Vanaf 28 juni 1976 tot aan het eind was het Tom Collins die het programma presenteerde. Het werd vervangen door Het zwarte gat.

      Er is onduidelijkheid over wat de naam was van eerste zeven afleveringen. Het kreeg in de eerste uitzending de werktitel 3600 seconden Veronica mee. De omroepbladen publiceerde De Paul Meyer show en opeens kreeg het ook nog eens de namen 3600 seconden Veronica en Kopstoot, zowel in de omroepbladen als in het programma zelf. De Veronica gids van 9, 16 en 23 februari 1976 meldt als programma naam Veronica op 1 met als subtitels Kopstoot, 3600 seconden Veronica en De Paul Meyer show. De naam Veronica op 1 wordt pas voor de eerste keer in de uitzending genoemd door Lex Harding op 16 februari 1976. 3600 seconden Veronica wordt hier ook gebruikt, maar dan als subtitel. Net zoals het vanaf dat moment in de omroepbladen wordt vermeld.

     

    Het resultaat: https://www.radiopedia.nl/wiki/Veronica_op_1_(VOO)

     

    Dan blijft alleen nog de vraag over wanneer Tom Collins het in 1976 overnam van Lex Harding. Want volgens de Veronica gids was dit op 28 juni 1976 en de KRO gids op 7 juni 1976. Waarmee gelijk is aangetoond dat de omroepbladen niet altijd een betrouwbare bron zijn

     

    Geraadpleegde bronnen

    AVRO bode: 18-09-1976

    KRO Studio: 03-01-1976, 10-01-1976, 17-01-1976, 07-02-1976, 21-02-1976, 28-02-1976, 26 juni 1976

    VARA gids: 14-02-1976

    Veronica gids: 03-01-1976, 10-01-1976, 17-01-1976, 24-01-1976, 31-01-1976, 07-02-1976, 14-02-1976, 21-02-1976, 28-02-1976, 06-03-1976, 26 juni 1976

    Geraadpleegde audio Hilversum 1, 22:55-23:55 uur: 05-01-1976, 12-01-1976, 19-01-1976, 26-01-1976, 23-02-1976, 01-03-1976

  5. de redactie
    Laatste artikel

    Door de redactie,

    595a836474cd2_Demediamaker.thumb.jpg.39b2ad82aa862cf949abbda65869d775.jpgIk diende even flink over een streep te worden getrokken om andermaal een boek te gaan recenseren dat te maken heeft met het door vele leeftijdsgenoten geliefde zeezender verleden. Vorig jaar was daar plotseling, nadat het in 2008 al was aangekondigd: ‘De Veronica Tapes: meer dan de waarheid’, een boek geschreven door oud Veronica medewerker Will Luikinga, dat volgens hem volgens de waarheid was geschreven. De vuiligheid en vunzigheid dropen eraf en halverwege het boek heb ik het in de prullenmand gegooid omdat ik niet langer de tijd wenste te besteden aan het lezen van een dergelijk boek, die volgens mij alleen tot doel kan hebben gehad enkele voormalige collega’s even flink te schoffelen.


    En ik was niet de enige die teleurgesteld was in de toen kersverse auteur van een boek, die in vervlogen tijden best aardige stukjes ons had toevertrouwd in het al weer 45 jaar geleden voor het eerst uitgegeven ‘192’, de voorganger van het huidige Veronicablad.


    Dat andere, nieuwe boek waar ik op doel is deze maand uitgekomen met als titel: ‘De mediamaker’, een roman geschreven door Rob Wilson. Ten tijde van der invoering van de anti-zeezenderwet was de auteur net 18 jaar en bekeek hij alle gebeurtenissen destijds rond stations als Radio Veronica en Radio Noordzee (RNI) van de zijkant, hoewel hij graag een loopbaan via de zeezenders had gemaakt. Die loopbaan liep echter via de omroepen in Hilversum bij RTV Utrecht waar hij ondermeer Marc van Amstel regelmatig tegenkwam en nog meer verhalen hoorde over wat er zoal rond de zeezenders gebeurde dan hij elders al aan verhalen had opgedaan. Inspiratie dus genoeg voor het schrijven van een uitstekend boek.


    In ‘de mediamaker’ zijn ondermeer hoofdrollen weggelegd voor advocaat Pieter van Geel en Monique Kleijn directrice van Radio Poseidon. De laatste wordt in gevangenschap wegens een aanslag op het gebouw van concurrent Radio 186 – het hoofdkantoor in Noorwegen werd flink beschadigd – geïnformeerd door Van Geel over eventuele hiaten in de anti-zeezenderwet en beiden gaan onder voorwaarden met elkaar in zee om de Nederlandse staat aan te pakken in een fantastisch heerlijk geschreven verhaal waarin allerlei andere personen ook de revue passeren. Let wel het verhaal in de roman begint in januari 1974.


    Men besluit te kijken of er een rechtszaak tegen de Nederlandse staat kan worden aangespannen wegens hiaten in de wetgeving. Poseidon was ver voor het Verdrag van Straatsburg begonnen met haar uitzendingen en dit station verbieden zou een inbreuk op de vrije meningsuiting betekenen. Voor diegene die deze tijden van weleer hebben gevolgd zal het boek een feest van herkenning zijn waarbij heerlijk gespeeld is met namen van oud medewerkers en andere betrokkenen. Wees eerlijk is minister Splinter te vergelijken met minister Harry van Doorn en wat te denken van Jimmy Elder die eenzelfde rol speelt in het boek als Rob Out destijds, daarbij buitenechtelijke verhoudingen niet te vergeten.


    Maar ook advocaat Pieter en directrice Monique overschrijden grenzen tijdens een detentievrij weekend van haar. Geadviseerd en besloten wordt de banden met Radio 186 (was het niet de 186 meter waar RNI voor het eerst haar programma’s vanaf verzorgde?) aangetrokken en wordt een gezamenlijke actie in augustus 1974 op touw gezet onder het motto: ‘Augustus een maand lang hart voor Nederland’. Jimmy Elder heeft ondertussen andere problemen als een eerste aanvraag voor officiële zendtijd binnen het publieke bestel wordt verworpen.


    Het totale team van Radio Poseidon wordt op de hoogte gesteld over de loophole in de wetgeving en over het besluit na de officiële datum van indiensttreding van de anti-zeezenderwet toch door te gaan met uitzendingen via een heerlijke constructie.


    Wat erna de 31ste augustus gebeurt – en dat is heel veel en afwijkend wat destijds met Radio Veronica en RNI is gedaan – kunt u achterhalen door snel naar de boekhandel te gaan of op andere wijze dit prachtig smeuïg geschreven boek ‘De Mediamaker’ aan te schaffen, een must om te lezen en een prachtige aanvulling voor de collectie boeken over de zeezenderperiode.


    Titel: De Mediamaker
    Auteur: Wilson, Rob
    Uitgeverij: Uitgeverij B for Books, Maartensdijk
    ISBN 9789461550385
    Pagina's: 224
    224 pagina’s
    Literaire roman, novelle
    Prijs: Euro 17,95



×