Spring naar bijdragen

Radionieuws

  • artikelen
    2618
  • opmerkingen
    120
  • weergaven
    14799

Auteurs van dit blog

  • de redactie 2618

Voer dit blog

Actueel radionieuws uit Nederland en Vlaanderen.

Berichten in deze blog

de redactie

538.png.4c6e130c1bda40c01edffe470643b611.png538-dj Edwin Evers staat deze week op met Armin van Buuren en Sunnery James & Ryan Marciano. De wereldberoemde dj's hebben in het weekend al eigen dance-programma's op 538, maar schuiven op 18 en 19 oktober eenmalig als sidekicks aan bij Evers Staat Op. 538 opent tijdens Amsterdam Dance Event het 538DJ Hotel, waar alle radioprogramma's rechtstreeks vandaan worden uitgezonden en exclusieve showcases worden gegeven.


Edwin Evers, dj 538: “Ik vind het te gek dat deze grote sterren tijd hebben kunnen vrijmaken om met ons radio te maken!"


Armin van Buuren: "Ik draai vooral 's avonds en 's nachts en zal wel even moeten wennen aan het vroege opstaan. Natuurlijk wek ik met alle liefde de luisteraars om hen via de radio mee te nemen naar het Amsterdam Dance Event."


Sunnery James & Ryan Marciano: "We kijken er nu al naar uit om op te staan met Evers op 538 en de luisteraars in de vroege uurtjes te vermaken en alles te vertellen over (onder andere) het Amsterdam Dance Event."


538DJ Hotel
Van 18 tot en met 21 oktober staat Amsterdam in het teken van het Amsterdam Dance Event, het grootste clubfestival van de wereld. 538 opent tijdens ADE een eigen hotel in The Student Hotel. Elke avond zijn er exclusieve showcases van Martin Garrix, David Guetta, Hardwell en Afrojack in de club van het 538DJ Hotel, waar ruimte is voor 250 luisteraars. Kaarten voor de showcases zijn niet te koop, maar alleen te winnen bij 538. De radio-uitzendingen vanuit de hotelbar zijn voor iedereen vrij toegankelijk. Veel nationale en internationale gasten die voor het Amsterdam Dance Event in Amsterdam zijn brengen een bezoek aan de 538-studio.


Evers Staat Op is iedere werkdag tussen 06:00 uur en 10:00 uur te horen op 538. Armin van Buuren schuift op woensdag 18 oktober als sidekick aan, Sunnery James & Ryan Marciano doen dit op donderdag 19 oktober.

de redactie

58f77488444b8_StudioBrussel.png.87e98be88ff925576e07793b6db73e6c.png‘Universal Nation’ van de Belgische artiest Push is door de luisteraars van Studio Brussel, voor het tweede jaar op rij, uitgeroepen tot de beste dance classic. De track staat op nummer 1 in The Greatest Switch, de 300 favoriete dance classics van de Studio Brussel-luisteraars.


‘Universal Nation’ kwam binnen in The Greatest Switch in 2008, op nummer 32, en klom de afgelopen jaren steeds hoger. Vorig jaar bereikte de track de eerste plaats en daar blijft hij ook dit jaar staan. Opvallend dit jaar: de top 3 is voor het eerst volledig Belgisch, 'The First Rebirth' van Jones & Stephenson staat op 2 en Goose vervolledigt - voor het eerst - het podium met 'Synrise'.


Omdat het de tiende verjaardag is van The Greatest Switch, duurde de lijst dit jaar extra lang. 24 uur lang telden de Studio Brussel-presentatoren af van 300 naar 1. De hoogste nieuwkomer in de lijst is ‘The House of House’ van het Belgische Cherry Moon Trax op nummer 9. Het is de eerste keer dat een nummer meteen doorstoot tot in de top 10.


De Belgen doen het trouwens zeer goed in The Greatest Switch: 45 Belgen zijn samen goed voor 20% van de lijst. Netsky is de meest vertegenwoordigde Belg met 7 nummers, Goose volgt met 6 platen.


De meeste noteringen staan wel nog altijd op naam van het Franse duo Daft Punk met 11 nummers. 


Dit is de volledige top 10:

  1. Universal Nation - Push
  2. The First Rebirth - Jones & Stephenson
  3. Synrise - Goose
  4. Domino - Oxia
  5. Sky and Sand - Paul & Fritz Kalkbrenner
  6. La Rock 01 - Vitalic
  7. Born Slippy (NUXX) - Underworld
  8. Housewife - Daan
  9. The House of House - Cherry Moon Trax
  10. The Man with the Red Face - Laurent Garnier


Bekijk hier de volledige lijst.

de redactie

Joe.png.ebcd36e66920d487e9faef2e33a6c992.pngNa twee weken non-stop muziek is de nummer 1 van de Top 2000 bekend: Queen stoot met Bohemian Rhapsody ABBA van de troon en staat zo voor de zevende keer helemaal bovenaan in de lijst. Dancing Queen van ABBA daalt één plaats naar nummer 2 en de King of Pop Michael Jackson is een nieuwkomer in de top 3 met zijn Billie Jean. Om de nieuwe nummer 1 te eren, maakten Sven Ornelis, Anke Buckinx, Rani De Coninck, Raf Van Brussel en de andere Joe-dj’s de bekende albumcover Queen II uit 1974 na.


Op maandag 2 oktober 2017 trapte het Joe-ochtendduo Sven Ornelis en Anke Buckinx de Top 2000 af met Waterfront van Simple Minds. De hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst is geen verrassing: Ed Sheeran heeft op korte tijd grote populariteit vergaard, waardoor de Joe-luisteraars hem met Shape of You naar nummer 74 stemden. Het plotse overlijden van Linkin Park-frontzanger Chester Bennington liet de Joe-luisteraars niet onberoerd: In The End van Linkin Park komt nieuw binnen in de lijst op nummer 1154. Op 1544 staat het oudste liedje uit de lijst: Mad About the Boy van Dinah Washington, dat is uitgekomen in 1952.


Clouseau bestaat dit jaar 30 jaar en de Joe-luisteraars zijn hen nog lang niet moe. De broers staan maar liefst 22 keer in de lijst en mogen zich zo bekronen tot de best scorende Belgische groep. Net zoals vorig jaar moeten ze de eerste plaats, met maar één nummer verschil, afgeven aan de onsterfelijke Michael Jackson, die maar liefst met 23 noteringen in de Top 2000 staat. ABBA moet ook hier tevreden zijn met zilver en volgt Michael Jackson op de voet met 21 nummers in de lijst. Verder pakt Madonna de derde plaats met 20 noteringen, Queen staat er 18 keer in, David Bowie 15 keer en Prince 14 keer.


De top 10 van de Top 2000:

  1. Queen - Bohemian Rhapsody
  2. ABBA - Dancing Queen
  3. Michael Jackson - Billie Jean
  4. Bryan Adams - Summer Of '69
  5. Prince - Purple Rain
  6. Eagles - Hotel California
  7. Rolling Stones - Angie
  8. Bruce Springsteen - Dancing In The Dark
  9. Gorki - Mia
  10. Meat Loaf - Paradise By The Dashboard Light

 

 

de redactie

nlo.png.f3339aeef004a5006b874d2946a0fe66.pngHet luistervolume vertoont over de dag heen een specifiek patroon. Uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek), blijkt evenwel dat live radio de dominante audiovorm is, zowel overdag als in de avond- en nachtelijke uren. Live radio heeft overdag een aandeel van meer dan 80%. ADO is uitgevoerd door GfK onder ruim 5.300 respondenten van 13 jaar en ouder.

 

De helft van het dagelijkse luistervolume bevindt zich in het tijdvak van ’s morgens 09:00 tot ’s middags 16:00 uur. Het aandeel live radio is in deze uren maar liefst 80%. De radio/stereo-installatie en de autoradio zijn dan de meest gebruikte apparaten.


In de ochtendspits van 06:00 tot 09:00 uur is het luistervolume zelfs voor 87% toe te schrijven aan het luisteren naar live radio. Het aandeel van de autoradio is dan 22%.


In de avondspits - van 16:00 tot 19:00  uur - heeft live radio een substantieel aandeel van de audiotaart van 75%. Voor de autoradio is de avondspits, na de ochtendspits, het tweede belangrijke tijdvak met een gebruikersaandeel van 19%. 


In de avonduren verschuift het luisteren iets meer naar eigen muziek en andere online muziekdiensten en worden de smartphone en de computer meer gebruikt als luister-device. Live radioluisteren blijft echter ook dan dominant in omvang en aandeel.
 

De dagpatronen en de omvang van live radioluisteren zijn ook terug te zien in de distributie van het radiosignaal. Door het aanbod en het gebruik van verschillende distributiekanalen (zoals FM, DAB+ en internet) realiseert live radio gedurende de hele dag een dominante positie. Overdag en ’s avonds gebeurt dat vooral via FM, maar ’s avonds zorgt internet voor ruim 25% van de radiodistributie.


Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).

 
Over het Audio Distributie Onderzoek
Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.

de redactie

rab_logo.png.60508efc370a23cf91d68710e96fac0a.pngDe radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017. Hiermee zijn zij de eerste twee genomineerden voor de nieuwe publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. De finale is eind juni 2018; tijdens het awards event van het Radio Advies Bureau wordt de publiekswinnaar bekendgemaakt.

Hertog appelleert aan de verbeeldingskracht van geluid door de luisteraar te vragen: “Neem je favoriete ijssalon eens in gedachten? Die smaken… die kleuren… mmmmm”. Dit begin van de radiocommercial is een mooie sfeermaker om de Hertog-boodschap - dat de consument nu thuis kan genieten van ijssalonsmaken - over te brengen. Deze radiocommercial smaakt heerlijk en levert Hertog een finaleplaats op voor de RAB publieksprijs. Reclamebureau True Ideas heeft deze radiocommercial ontwikkeld. 
 

Ook Marktplaats maakt gebruikt van de emotionele kracht van radioreclame. Door te inspireren met een serie van alledaagse en bijzondere momenten om de zomer te vieren. De oproep "Ga ervoor. Het begint op Marktplaats." activeert mensen om de eerste stap te zetten. De kernbelofte is dat je alles kunt doen wat je wilt. Marktplaats brengt het binnen handbereik. Deze feelgood-radiocommercial gaat door naar de finale van de RAB Awards. Verantwoordelijk reclamebureau is N=5.
 

Over de award en het onderzoek
Het RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden.  Maandelijks wordt een selectie van vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel, de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs. 
 

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit. De totale steekproef (N=600 per meting) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden in het derde kwartaal van 2017.

de redactie

skyradio.png.a65d5b944fc9b1a62d17bc95c627aec8.pngNederlandse vrouwen zijn bijgeloviger dan mannen. Ze lopen minder snel onder een ladder door, kloppen vaker iets af om ongeluk af te wenden en duimen vaker voor iemand in de hoop dat het geluk brengt. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door RadioCall, in opdracht van Sky Radio naar aanleiding van vrijdag de 13e. Er zijn ook genoeg mensen die zich niets aantrekken van vrijdag de 13e. Driekwart van alle ondervraagden laat weten geen dingen te laten op deze dag. Mensen die zich er wel iets van aantrekken, zullen niet snel trouwen, in een vliegtuig stappen of een operatie ondergaan.


Speciaal voor luisteraars die opkijken tegen vrijdag de 13e komt Sky Radio met de Feel Good Friday Top 101. Het non-stop muziekstation zendt op vrijdag 13 oktober van 09.00 tot 17.00 uur de beste hitlijst met de lekkerste feel good muziek uit om deze ‘ongeluksdag’ door te komen. Volgens de luisteraars van Sky Radio is ‘Can’t Stop the Feeling’ van Justin Timberlake de ultieme Feel Good hit. ‘Happy’ van Pharell Williams heeft de nummer twee positie bemachtigd en natuurlijk kan ook Despacito van Luis Fonsi en Daddy Yankee, de grootste zomerhit van de afgelopen jaren, niet ontbreken in de hitlijst.


Top 5 van de Sky Radio Feel Good Friday Top 101:

  1. Justin Timberlake – Can’t Stop The Feeling!
  2. Pharell Williams - Happy
  3. Katy Perry ft. Skip Marley – Chained To The Rhythm
  4. Luis Fonsi ft Daddy Yankee – Despacito
  5. Pink – Just Give Me A Reason
     

De Feel Good Friday Top 101 is van 09:00 tot 17:00 uur te horen bij Sky Radio. 

de redactie

LOGO_VRT.jpg.67a67ac821edd6f04e01bc81c186b462.jpgAlle VRT-zenders (Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM) en de extra digitale kanalen (MNM Hits, Klara Continuo, VRT NWS) zijn vanaf dinsdag  17 oktober beluisterbaar via DAB+, waarmee VRT een nieuwe stap zet in het digitaal beschikbaar maken van zijn aanbod.


DAB staat voor Digital Audio Broadcasting, of digitale radio via de ether. DAB+ is een sterk verbeterde versie van DAB en komt dus op dezelfde manier gratis uw radiotoestel binnen als FM. DAB+ wordt in Europa gezien als de opvolger van FM, met een aantal belangrijke voordelen.  


Meer aanbod, meer gebruiksgemak
Via DAB+ kunnen er in de toekomst gemakkelijk meer radiozenders bijkomen, wat moeilijk is via de overvolle FM-band. Hierdoor is voortaan het regionale aanbod van Radio 2 overal in Vlaanderen te ontvangen via DAB+.


DAB+ is veel minder storingsgevoelig dan FM. Bovendien kan u uw favoriete VRT-zender beluisteren in heel Vlaanderen op één en dezelfde frequentie zonder onderweg opnieuw te moeten afstemmen zoals bij FM. Via DAB+ kan ook visuele informatie (bv foto’s of slides) meegegeven worden met het audiosignaal.


Via DAB+ is luisteren gratis, zonder de kost van een internet of kabelabonnement én met de zekerheid dat alle radiozenders in elke situatie beluisterbaar blijven, wat momenteel via internet nog niet gegarandeerd kan worden op piekmomenten. Als u via DAB+ naar VRT-radio wil luisteren, heeft u wel een (nieuw) DAB+ radiotoestel nodig.


VRT blijft de eerstkomende jaren zijn aanbod ook via FM uitzenden, zolang er geen algemene digitale overschakeling is, zo staat het ook in de Beheersovereenkomst 2016-2020 tussen de VRT en de Vlaamse Overheid. Daarnaast zijn de VRT radiozenders ook te beluisteren via digitale tv, via de websites van de merken of via de apps (https://www.vrt.be/nl/aanbod/kijk-en-luister/extra-aanbod/apps/).

de redactie

NPO.png.377a1c6a79fb57ade0b8c6f41f7947bd.pngDe eerder aangekondigde versobering van het beloningsbeleid van de NPO voor presentatoren bij de publieke omroep is definitief ingegaan. De maximale beloning is verlaagd en gelijkgesteld aan het maximum uit de Wet Normering Topinkomens (WNT) en uitzonderingen hierop zijn niet langer mogelijk. De raad van bestuur van de NPO heeft het beleid officieel vastgesteld en staatssecretaris Sander Dekker heeft de verandering goedgekeurd waardoor deze per 5 oktober 2017 is ingegaan.


Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO: “We zijn blij dat het nieuwe beloningsbeleid is ingegaan waardoor onze beloningen omlaag gaan naar een niveau dat past bij de soberheid die gevraagd wordt van een organisatie gefinancierd met publieke middelen. Het nieuwe beloningsbeleid maakt duidelijker en transparanter wat er binnen de publieke omroep kan worden verdiend.”


Salarisplafond verlaagd
De NPO kondigde in juni van dit jaar aan met een nieuw beloningsbeleid te komen. In dit beleid wordt het salarisplafond van het beloningskader voor presentatoren verlaagd van € 201.000 (bruto, inclusief werkgeversdeel pensioenpremie) naar € 181.000 per jaar. Hierdoor is er mede een eind gekomen aan de onduidelijkheid en verwarring als gevolg van het feit dat het Hilversumse beloningskader en de WNT andere bedragen en rekenmethodes hanteren. Door beide te harmoniseren, wordt het beloningsbeleid van de publieke omroep transparanter en soberder.


Nooit meer een uitzondering
Het beloningskader van de publieke omroep stond een maximum aantal uitzonderingen toe van acht. Deze uitzonderingen, op verzoek van omroepen en na goedkeuring van de NPO, werden toegestaan om uitzonderlijk talent voor de publieke omroep aan te trekken of te behouden. Het criterium was dat deze presentatoren een essentiële bijdrage leveren aan kwalitatief hoogwaardige programma’s van de publieke omroep. Het bedrag boven de norm wordt door de omroepverenigingen uit eigen middelen betaald, en dus niet van belastinggeld.


De publieke omroep bleef in 2016 met vijf uitzonderingen onder dit maximum van acht. Dit past in een dalende trend: in 2009 bedroeg het aantal uitzonderingen nog 17. Door de versobering gaat het aantal uitzonderingen op termijn naar nul. Dit zal echter wel enige tijd duren, omdat De Raad van Bestuur niet de mogelijkheid heeft om lopende overeenkomsten tussen omroepen en presentatoren aan te passen.

de redactie

NPO.png.377a1c6a79fb57ade0b8c6f41f7947bd.pngDe Raad van Bestuur van de NPO heeft vandaag een voorgenomen besluit genomen over de nieuwe radioprogrammering 2018. Uitgangspunt hierbij is om de publieke zenders zo sterk mogelijk te programmeren. Vanwege het grote aantal vernieuwingen en verschuivingen, heeft de NPO het College van Omroepen (een adviesorgaan binnen de publieke omroep, bestaande uit omroepdirecteuren) een extra mogelijkheid geboden om met een alternatief voorstel te komen voor de programmering van vier specifieke tijdslots. Het betreft de volgende onderdelen van de voorgenomen radioprogrammering:

 

  • Middagprogramma van 14:00 tot 16:00 uur met Rob Stenders (BNNVARA) op NPO Radio 2.
  • Avondprogramma van 20:00 tot 22.:00 uur met Annemieke Schollaardt (AVROTROS) op NPO Radio 2.
  • De verhuizing van het programma De Staat van Stasse (KRO-NCRV) van NPO Radio 2 naar NPO Radio 5 van 20:00 tot 22:00 uur.
  • Het programma Volgspot (KRO-NCRV) op NPO Radio 5 wordt verschoven naar het tijdslot 22:00 tot 24:00 uur.


De programmering is tot stand gekomen na een complexe intekenperiode waarbij wensen van de omroepen en luisteraars zijn meegenomen. De NPO is van mening dat deze programmering bijdraagt aan het versterken van NPO Radio 2 en is blij dat Rob Stenders op de zender blijft en Annemieke Schollaardt een belangrijke plek in de avondprogrammering krijgt. De inzet van de NPO was om deze twee sterke dj's te behouden voor NPO Radio 2.


De verplaatsing van het programma De Staat van Stasse naar NPO Radio 5 past in de verdere vernieuwing en verjonging van deze zender. De NPO is ervan overtuigd dat de vaste schare fans van het programma mee zal verhuizen naar de nieuwe zender.


Ook heeft de NPO het voornemen om het huidige tijdslot van de Nieuwsshow op NPO Radio 1 (zaterdagmorgen van 8.30 - 11.00 uur) aan omroep MAX toe te kennen. De huidige presentatoren maken de overstap van AVROTROS naar omroep MAX. Dit presentatieduo wordt bijzonder hoog gewaardeerd door de luisteraar en de NPO kiest ervoor om deze opstelling in een nieuwe programma op zaterdagochtend voort te zetten.


Dat niet alle omroepen tevreden zijn over de uitkomst beseft de NPO zich terdege, maar dit hoort tegelijkertijd ook bij het maken van een nieuwe programmering in een complex omroepbestel waarin schaarse middelen en zendtijd moeten worden verdeeld. De verandering in de programmering wordt enerzijds veroorzaakt door wijzigingen bij omroepen zelf (programmamakers die veranderen van omroep), anderzijds door de opdracht en ambitie van de NPO om als sturende organisatie binnen het bestel sterke radiozenders te programmeren.


Met deze extra stap naar het College van Omroepen, biedt de NPO (naast de reguliere procedures) de omroepen een extra mogelijkheid om met een alternatief te komen. De Raad van Bestuur van de NPO streeft ernaar de definitieve radioprogrammering eind oktober vast te stellen.

de redactie

NPO.png.377a1c6a79fb57ade0b8c6f41f7947bd.png“Dagelijks luisteren miljoenen mensen naar de tv- en radioprogramma’s van de publieke omroep. De publieke omroep heeft nu en in de toekomst de taak en verantwoordelijkheid om de samenleving op een van politiek en commercie onafhankelijke wijze te informeren en te verbinden. Met teruglopende STER-inkomsten en concurrentie van internationale bedrijven zoals Netflix en HBO die de markt wereldwijd domineren wordt het steeds moeilijker om deze taak te vervullen. Het is daarom een goede zaak dat het nieuwe kabinet deze visie in het regeerakkoord deelt en daar aan wil bijdragen in de komende jaren. 

 

Het kabinet schrijft dat een 'stevige publieke omroep niet vanzelfsprekend is maar wel nodig vanwege het veranderde medialandschap’. We kijken er dan ook naar uit om met de nieuwe bewindspersoon constructief samen te werken hoe we, in deze tijd van globalisering van het medialandschap, onafhankelijke programma’s van Nederlandse bodem onder de aandacht kunnen blijven brengen van de Nederlandse bevolking.”

de redactie

599dbd40df02b_NPO3FM.png.c35e4a1c4e55efa156e2d8533f00c49c.pngNa Dennis Weening is het de beurt aan dj Julian Jordan om in actie komen voor 3FM Serious Request. Dat kondigde 3FM-dj Sander Hoogendoorn vanochtend aan in de ochtendshow op NPO 3FM. De dj uit Apeldoorn draait op woensdag 11 oktober een zo lang mogelijke dj set, live in de 3FM Live Lounge. Hiermee zamelt de dj geld in voor de jaarlijkse Glazen Huis-actie van NPO 3FM die dit jaar in zijn hometown Apeldoorn plaatsvindt.


Julian Draait Door
De basis van 3FM Serious Request is muziek. Geen betere en logischere actie voor de beroemde dj Julian Jordan om door middel van zijn muziek geld op te halen om gezinnen weer samen te brengen. De marathon dj-set start om 16.30 uur tijdens 3FM-middagshow van Mark & Rámon. Op NPO 3FM doen de 3FM-dj’s dag en nacht verslag van zijn actie. De set wordt elk uur verlengd, mits er elk uur 60 euro binnenkomt.

 
Julian Jordan
Julian heeft inmiddels miljoenen streams op Spotify en is pas 22 jaar oud. Hij stond al op Tomorrowland, draait binnenkort op het Amsterdam Dance Event en werkt veel samen met zijn vriend Martin Garrix. De Apeldoorner is enthousiast over zijn actie: “Als ik voorheen wel eens hoorde dat een DJ als Armin van Buuren 8 of 12 uur draaide, verklaarde ik ze een beetje voor gek. En nu ga ik het zelf doen! Dat gaat best een flinke challenge worden, maar ik vind het heel erg tof om mij op zo’n manier in te zetten voor 3FM Serious Request.”


De hele set is live te zien en te horen op 3FM.nl. Door een SMS te sturen met de tekst ‘SR’ naar 4333, steun je de actie met 1 euro per SMS. Doneren kan via 3FM.nl/Julian.

 

Selectie_109.thumb.png.5ef1d0e05ce39a8b9d8d16eea3a0e011.png

de redactie

599dbd40df02b_NPO3FM.png.c35e4a1c4e55efa156e2d8533f00c49c.pngOp dit moment draait NPO 3FM regelmatig de track van Logic, Alessia Cara en Khalid met de bijzondere titel: 1-800-273-8255. Het is het Amerikaanse telefoonnummer van de zelfmoordpreventielijn. In Nederland lopen jaarlijks 500.000 mensen per jaar rond met dit soort gedachten. Het is doodsoorzaak nummer 1 onder de 40 jaar. Met name de jonge doelgroep 15-34 is erg moeilijk te bereiken als het om dit onderwerp gaat.


3FM-dj Herman Hofman (AVROTROS): "Er zijn nog maar weinig taboe's, maar het hebben over je geestelijke gezondheid en zeker over suïcidale gedachten is een taboe met een grote T. 3FM wil dit onderwerp erkennen door er op radio en online aandacht aan te besteden."


Iedere keer als het nummer 1-800-273-8255 wordt gedraaid, noemen dj’s na afloop het nummer van de Nederlandse zelfmoordpreventielijn: 0900-0113. Online wordt verwezen naar de site: www.113.nl. Ook spreken 3FM-dj’s zich uit in een indringend filmpje en 3FM Tussenuur (HUMAN), het jongerenplatform van 3FM, besteedt vanaf vandaag online een week lang aandacht aan dit onderwerp.


3FM vindt het belangrijk om het probleem te benoemen en jongeren te motiveren om erover te praten. Ook als het niet over jezelf gaat, maar over iemand die je kent en waar je je zorgen over maakt.


De radiozender heeft contact gehad met 113 Zelfmoordpreventie hoe dit thema het beste te behandelen. ‘This week the deejee saved my life’, aldus psychiater en oprichter van 113 Jan Mokkenstorm. ‘Praten over zelfmoordgedachten helpt en kan echt levens redden. 3FM sluit zich met deze actie aan bij een groeiende beweging van mensen die niet langer wil accepteren dat mensen eenzaam en radeloos dood gaan door zelfmoord. Als luisteraars donkere gedachten hebben en het leven niet meer zien zitten of als ze zich zorgen maken over iemand anders in hun omgeving, kunnen ze 24x7, gratis en anoniem contact met ons leggen’.


Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen over een ander? Praten helpt, kijk op www.113.nl

de redactie

538.png.4c6e130c1bda40c01edffe470643b611.png538 presenteert een nieuwe en mobile first verschijningsvorm van radio. De app-gebruiker schakelt snel en makkelijk tussen liveradio en on demand, TV 538, een eigen muziekplaylist, de negen digitale stations en alle hoogtepunten van 538. De nieuwe app biedt het beste van 538, zelf samengesteld door de luisteraar.


De app is getest door de dj’s van 538. Edwin Evers: "Natuurlijk kun je ‘Evers Staat Op’ gemakkelijk live luisteren via de app. Wat ik ook te gek vind is dat je je favoriete nummers en interviews eenvoudig kan toevoegen aan een persoonlijke playlist. Ook zag ik dat de app gekoppeld kan worden aan Spotify en binnenkort ook aan JUKE en andere veelgebruikte muziekdiensten." Coen Swijnenberg zegt over de app: "De beste fragmenten uit onze show wissel je in de app gemakkelijk af met een live optreden of één van de negen digitale stations." Sander Lantinga vult aan: ‘Ik gebruik de app van 538 vaak en stel daar dan mijn ‘eigen 538’ in samen. Het is leuk om oude fragmenten van bijvoorbeeld ‘Lovers x Haters’ of andere 538-programma’s terug te kijken terwijl ik andere dingen aan het doen ben."


Jeroen de Bakker – CMO Brand & Online Talpa Radio: "De behoeftes van de 538-luisteraar veranderen niet, maar het gedrag en de wijze van mediaconsumptie wel. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag (oftewel 76%) de grootste audiobron, gevolgd door de muziekdiensten met 12% luisteraandeel per dag, blijkt uit onderzoek van NLO. Wel zien we een verschuiving naar online luisteren en online video consumptie. 538-fans bepalen steeds vaker zelf waar en wanneer ze intunen en nu steeds meer gebruikers onbeperkt mobiele data hebben wordt er onderweg veel meer live radio geluisterd. Met de nieuwe app biedt 538 een compleet nieuwe vorm van radio. Het is een dynamisch product dat de komende tijd doorontwikkeld wordt."


Eén app, alle hits
538 heeft samen met haar gebruikers problemen in kaart gebracht, praktische oplossingen bedacht en getest en gevalideerd. De iOS en Android apps zijn gebouwd op het Native Reactie framework. Voor het streamen van de muziek wordt gebruik gemaakt van het Triton Stream platform wat zorgt voor een stabiele luisterervaring, beter inzicht in luistergedrag en de basis legt voor targetted audio advertising. De app is ontwikkeld in samenwerking met Q42, Unitid en Polteq. 


De vernieuwde app is gratis te downloaden via 538.nl/app en is beschikbaar voor Apple en Android. Gebruikers van de 538 app kunnen de nieuwe versie updaten via de app stores.

 

image.thumb.png.40d4544b43d2523b450e00e2f318fb7c.png

de redactie

59a664dbc6f32_RadioVeronica.png.84b6631d4dbd4d78140488dfd7321c8e.pngGiel Beelen is terug in de ochtend. Maandag 9 oktober trapt de radio-dj af met zijn ochtendshow bij Radio Veronica. Zijn allereerste uitzending start hij op spectaculaire wijze met de populairste band van dit moment: Kensington. Niet alleen maandag, maar de hele eerste maand ontvangt Giel top live-acts in de ochtendshow. De ‘Veronica Ochtendshow met Giel’ is er iedere werkdag van 06:00 tot 09:00 uur met het laatste nieuws, het gesprek van de dag, live optredens en de allerbeste pop en rock hits. Naast allerlei nieuwe items, keert er ook een oude bekende terug: de Giel Mobiel. Deze rondreizende telefoon wordt door BN’ers doorgegeven om iedere dag een verrassend gesprek te voeren in de uitzending.


Giel Beelen: "Ik kijk enorm uit naar aanstaande maandag, dan mag ik eindelijk Veronica op de radio zeggen. Het wordt tijd dat Nederland een beetje wakker wordt geschud en dat gaan we doen, natuurlijk mét live muziek. Dat is één van de belangrijkste onderdelen van mijn ochtendshow. Het is te gek dat Kensington erbij is voor de allereerste uitzending, maar ook de dagen erna hebben we top live-acts over de vloer waaronder DI-RECT, Racoon en Miss Montreal. En het houdt niet op want ook de vrienden van De Staat, Jacqueline Govaert en Jett Rebel staan de komende tijd op m’n gloednieuwe speelplaats. Een lekker begin. Ik heb er echt zo fucking veel zin in."


Dave Minneboo, radiodirecteur Talpa Radio: "Ook wij kijken uit naar maandag. Wij zijn erg trots op deze nieuwe samenwerking. Giel is een a-jock, een fantastische aanvulling voor Radio Veronica."


Weekprogrammering Radio Veronica vanaf 9 oktober 2017

  • 06:00 - 09:00 uur De Veronica Ochtendshow met Giel
  • 09:00 - 10:00 uur NonStop 1000 Allertijden
  • 10:00 - 13:00 uur Dennis Ruyer
  • 13:00 - 16:00 uur Tim Klijn
  • 16:00 - 19:00 uur De Veronica Middagshow met Niek van der Bruggen
  • 19:00 - 22:00 uur Dennis Hoebee
  • 22:00 - 02:00 uur Martijn Muijs
de redactie

KxRadio.png.c9421017bb688e034c05903d1a6226b7.pngMaandag 9 oktober 2017 start het nieuwe KX Radio. Het nieuwe KX is een plek voor de ontwikkeling van nieuw radiotalent en van upcoming acts en bands. De muziek staat centraal en naast de dj's van de toekomst zullen ook bekende stemmen als Michiel Veenstra, Frank van der Lende en Herman Hofman te horen zijn. In deze shows zoeken de dj’s de verbreding en verdieping van de muziek en het radiomaken op.


Zo maakt Michiel Veenstra een programma rondom zijn 'Essential Tracks' en zal Frank van der Lende zich een uur lang focussen op Nederlandstalige muziek. Van Doe Maar tot de Opposites, Thijs Boontjes en Ramses Shaffy. Herman Hofman gaat in samenwerking met 3FM Tussenuur (HUMAN) opzoek naar dialogen rondom maatschappelijke thema’s, omlijst met relevante muziek.


Daarnaast heeft KX Radio het platform KX Talent in het leven geroepen. Dit is vergelijkbaar met 3FM Talent. De KX Talent acts zullen op allerlei wijze gesteund worden: door middel van air play, interviews, een optreden tijdens de ‘KX Talent Live’ uitzendingen vanuit de Vorstin in Hilversum en aandacht op sociale media. De huidige KX Talent acts zijn: Colin Waters, PEER, The Curious Incident, Amartey, TRAUDES en The Silverfaces.


Op 22 oktober vindt de tweede locatie-uitzending plaats in de Vorstin in Hilversum van 15:00 tot 17:00 uur met optredens van Amartey en The Silverfaces.

 

Uitzendingen van NPO 3FM'ers:

  • Michiel Veenstra - maandag 14:00-15:00 uur (NTR)
  • Matthieu Schotvanger - maandag 18:00-20:00 uur (BNNVARA)
  • Lieke de Kok - woensdag 18:00-20:00 uur (AVROTROS)
  • Frank van der Lende - woensdag 20:00-21:00 uur (BNNVARA)
  • Herman Hofman donderdag - 17:00-18:00 uur (AVROTROS)
  • Olivier Bakker donderdag - 18:00-20:00 uur (KRO-NCRV)
  • Joost Schulte vrijdag - 13:00-14:00 uur (NTR)
de redactie

Slam!.png.bc7c98dd484a509c466870cbd6a50a1f.pngDe Jupiler League en SLAM! gaan samenwerken. Met het mediapartnership gaat de Jupiler League een jong volwassendoelgroep bereiken en SLAM! de voetballiefhebber. Beide partijen kijken uit naar een vol jaar met activaties.


“We zien dat er nog voldoende groeimogelijkheden zijn in stadionbezoek onder de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar. Mensen met een druk en snel leven, die vaak wél vergaande interesse hebben in voetbal, maar vergeten dat je het weekeinde juist met een wedstrijd in de Jupiler League kunt aftrappen op vrijdagavond. SLAM! vult daarmee voor ons een lang gekoesterde wens in, om deze doelgroep rechtstreeks te bereiken.”, aldus Marc Boele, Algemeen Directeur Coöperatie Eerste Divisie. 


Jonathan Kenemans, Marketing & Creative Director SLAM!: “SLAM! staat voor energie. Muziek en sport passen daar natuurlijk perfect bij. We zijn trots om de officiële mediapartner van de Jupiler League te zijn, want voetbal speelt een belangrijke rol in het leven van veel van onze luisteraars.”

de redactie

nlo.png.f3339aeef004a5006b874d2946a0fe66.pngOndanks de ontwikkeling van online radioluisteren, is FM nog steeds de belangrijkste distributeur van live radioluisteren. Het luisteraandeel van FM bedraagt 52% en houdt daarmee de digitale ‘bronnen’ op afstand. Het gebruik van DAB+ is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dit betekent dat er nu ruim 2 miljoen mensen weleens radioluisteren via DAB+. Dat blijkt uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek).

 
Het merendeel van het radioluisteren gebeurt via FM. Op afstand volgen internet met een aandeel van 19% en de kabel met 11%. De digitale televisie blijkt verantwoordelijk te zijn voor 9% van het luistervolume.
 

Als er via internet wordt geluisterd dan zijn de apps en websites van de afzonderlijke radiostations het populairst, gevolgd door verzamelsites en -apps.
 

Net als bij FM wordt ook via internet grotendeels naar live-radio geluisterd. Het percentage luisteraars dat aangeeft via internet uitsluitend live-radio te luisteren is zelfs met 4% toegenomen in de afgelopen twee jaar en komt in 2017 uit op 68%. Slechts 3% geeft aan online (grotendeels) uitgesteld naar de radio te luisteren.
 

Nieuw in ADO is het bereik van digitaal radioluisteren, waarbij naast DAB+ en internet ook gevraagd wordt naar het luisteren via digitale settop box, Smart-TV, satelliet of Digitenne. Het gezamenlijk bereik op weekbasis van deze digitale kanalen bedraagt 32%. Op maandbasis geeft 40% van de Nederlanders aan weleens digitaal te luisteren. Jonge hoog welstandige mannen zijn bovengemiddelde digitale luisteraars.  
 

Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek
NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media
Adviesbureaus).
 

Over het Audio Distributie Onderzoek
Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.

de redactie

599dbd40df02b_NPO3FM.png.c35e4a1c4e55efa156e2d8533f00c49c.pngOh no, Domien Verschuuren wisselt van station! Nou, voor een ochtendje dan. Volgende week vrijdag maakt de NPO 3FM-dj van BNNVARA de hele ochtend live radio vanuit een rijdende trein. Hij vertrekt volgens NS-dienstregeling om 06:03 uur vanuit Den Haag en stapt om 08:55 uur uit in Leeuwarden. Onderweg helpt hij als conducteur de kaartjes te scannen en te fluiten voor vertrek, verzorgt hij als rail-cateraar koffie, thee en croissantjes en maakt hij de reizigers wakker met de fijnste muziek. Op vrijdag 13 oktober is Domien tussen 06:00 en 09:00 uur live vanuit de trein te horen bij BNNVARA op NPO 3FM.


Iedere ochtend reizen 1,2 miljoen Nederlanders met de trein naar hun werk of richting school: met een kopje koffie-to-go de dag starten, nog snel wat huiswerk wegwerken en natuurlijk de radioshow van Domien luisteren om de ochtend goed te beginnen. Die luisteraars wil Domien graag een keer ontmoeten. Domien: “Ik kan nooit met de trein naar m’n werk, dus neem ik m’n werk gewoon mee naar de trein! Leuk om daar luisteraars te ontmoeten en te zien hoe treinreizend Nederland de dag begint, daar waar ik normaal gesproken in de studio sta. Het wordt technisch een behoorlijke uitdaging, drie uur live radio vanuit een rijdende trein, maar ik beloof dat we stipt om 6 uur vertrekken en rond 9 uur arriveren."


Iedereen die vrijdag 13 oktober in de trein van Domien stapt kan de radioshow ook bijwonen. Tot de coupé vol is dan. Via de Facebook van Domien is al het nieuws over de radiotrein te volgen.

 

Selectie_094.thumb.png.e7ea1a860e4499160e1eb16cf9d59e2a.png
Foto BNNVARA

de redactie

599dbd4188faa_NPORadio2.png.4f847f1ff44225d4bf04d56b3ec3d1b3.pngZendermanager van NPO Radio 2, Jan-Willem van Engelen, heeft tijdens de Buma NL conferentie in TivoliVredenburg gezegd dat NPO Radio 2 meer Nederlandse muziek gaat draaien.


Op dit moment is 18% van de muziek in de programmering op NPO Radio 2 van Nederlandse bodem. Van Engelen committeert zich aan een structurele bijdrage van de Nederlandse popcultuur en streeft naar minstens 25% Nederlandse muziek in de programmering.

de redactie

538.png.4c6e130c1bda40c01edffe470643b611.png538-dj’s Coen en Sander gaan weer op zoek naar de grappigste, meest originele en leukste namen van Nederland. Vanaf vandaag kan iedereen mensen met opvallende namen aandragen voor de leukste competitie van het jaar: de Faamnaam. Vorig jaar ging Kenny Boeijen er met de titel Faamnaam 2016 vandoor en liet daarmee opvallende namen als Loek Out, Ton van Hout en Maria Juana achter zich.


Coen Swijnenberg: "Ik kijk weer enorm uit naar alle inzendingen die we binnen gaan krijgen, maar daarvoor zijn we wel afhankelijk van de luisteraars! Dus ben of ken jij een Faamnaam, geef het door! Dan doen wij de rest!"


Sander Lantinga: "Voor mij is het één van de hoogtepunten van het jaar! Ik blijf me verbazen over hoe het toch kan dat ouders er bij komen om hun kinderen “Till Bal, Fokje Modder of Louwe Pruim” te noemen."


Vanaf maandag 16 oktober kan er gestemd worden op de longlist en op maandag 23 oktober wordt de winnaar gekozen tijdens de Coen en Sander Show op Radio 538. Op de Faamnaam-site staan alle eerdere winnaars en feitjes over de Faamnaamcompetitie onder elkaar.

 

de redactie

skyradio.png.a65d5b944fc9b1a62d17bc95c627aec8.pngHet kerstseizoen is officieel begonnen bij Sky Radio. Voormalig hockeysters en groot kerstliefhebbers Ellen Hoog en Naomi van As startten vandaag de eerste kerstplaat van het online radiostation Sky Radio Christmas. Op uitnodiging van de kerstman kondigden zij vanuit de Sky Radio studio hun favoriete kersthit ‘All I Want For Christmas Is You’ van Mariah Carey aan. Vanaf vandaag kunnen kerstfans voor 24/7 non-stop kersthits terecht bij het online radiostation Sky Radio Christmas. Sky Radio Christmas is overal te ontvangen op DAB+, Skyradio.nl en via de Sky Radio App. 


Naomi van As: "Ik ben gek op kerst en ik kan niet wachten tot het zover is. De verwarming aan, overal lampjes, lekker eten en drinken met familie en vrienden en natuurlijk Mariah Carey. Haar kersthit ‘All I Want For Christmas Is You’ geeft het ultieme kerstgevoel.” “We kunnen er niet genoeg van krijgen. We draaien deze hit overal, het hele jaar door. Het was zelfs eens onze goal jingle bij een hockeywedstrijd. Het is een hele eer dat we door de kerstman werden uitgenodigd om de opening van het kerstseizoen bij Sky Radio te mogen verzorgen met ons favoriete kerstnummer. Laat de kerst maar komen”, aldus Ellen Hoog.


“Het is inmiddels traditie geworden bij Sky Radio dat we het kerstseizoen in de 1e week van oktober aftrappen met de lancering van ons Christmas Station op DAB+ en alle online kanalen. Kerst is de leukste tijd van het jaar en vanaf nu komt in ieder geval de sneeuw al uit je speakers. We zien de beluistering week na week oplopen als het richting kerst gaat, met als record een bereik van 6 miljoen mensen met kerst als ook Sky Radio op 101FM is omgedoopt in The Christmas Station. Het is fantastisch dat we zoveel mensen een plezier doen met onze kerstplaylists”, aldus Uunco Cerfontaine, Radio Director Sky Radio.

 

Sky Radio Christmas
Begin oktober luidt Sky Radio traditiegetrouw het kerstseizoen in met de start van Sky Radio Christmas, het online radiostation met de beste kerstmuziek, voor iedereen die niet kan wachten tot Sky Radio 101 FM later dit jaar wordt omgedoopt tot The Christmas Station. Ieder jaar is het de eer aan een bekende Nederlander om Sky Radio Christmas samen met de kerstman te openen.

 

Selectie_082.thumb.png.09b306c54e3b4d25e9f433d90e06ea5e.png

de redactie

59b7a3e05ce78_radio10.png.71a8ebb2022e04889411aff4538bcfcc.pngLoretta Schrijver presenteerde nietsvermoedend het programma '5 Uur Live', toen de uitzending werd onderbroken door Radio 10-dj Lex Gaarthuis. De presentator van de ochtendshow 'Goeiemorgen Lex' startte begin deze week een zoektocht naar de aanstekelijkste lach van Nederland en riep iedereen op om te stemmen. Loretta werd unaniem gekozen door de luisteraars van Radio 10 en won daarmee de award voor 'Aanstekelijkste Lach van Nederland'. 

Loretta Schrijver: "'Fantastisch!! Ik vind het heel erg leuk dat ik nu een prijs krijg, terwijl ik er niets voor heb gedaan want ik ben geboren met deze lach. Alle Radio 10-luisteraars hartstikke bedankt voor het stemmen. Ik ben hier heel blij mee."
 

Radio 10-dj Lex Gaarthuis: "Ik heb ooit met Loretta een avond en nacht doorgebracht in de villa van Koffietijd. Ik ging lachend naar bed en stond lachend op en dat kwam vooral door Loretta haar aanstekelijke lach. Ontzettend bijzonder dat ik haar vandaag in dezelfde villa mocht verrassen met deze award."
 

De Lach van 10
De zoektocht naar de aanstekelijkste lach van Nederland is een kick-off van 'De Lach van 10'. Vanaf maandag 2 oktober tot en met vrijdag 27 oktober is het iedere dag tussen 07:00 en 19:00 uur weer lachen geblazen en moeten luisteraars raden welke bekende Nederlanders zij horen lachen. Ieder uur dat de lach niet wordt geraden, loopt de jackpot op en wordt de lach € 100,- meer waard.

 

image.thumb.png.e95f9ff4222597d5880f8de5c0e0a08c.png

de redactie

599dbd41dd6eb_NPORadio5.png.7327863c9b40ab4d8bc8a47f49af0352.pngZondag 1 oktober viert NPO Radio 5-programma Theater van het Sentiment dat het die dag precies 45 jaar geleden is dat Tita Tovenaar op televisie verscheen. Met een speciale voorstelling duiken ze in de wereld van Tita, zijn dochter Tika, de Grobbebollen en Tato de Toveraap.


In de voorstelling ontvangen ze Maroesja Lacunes (Tika), Barrie Stevens (Kwarkje), Henk Votél (Opa), Joost en Yvonne Brugman (Grobbebollen) en Teja Vossen (Grobbekuiken). Zij praten over de hectische opnames, de sfeer op de set en wat Tita Tovenaar voor hen heeft betekend.


Maroesja Lacunes neemt de uitdaging aan om opnieuw het beroemde openingslied in te zingen. Hoe klinkt dat vijfenveertig jaar later? En waar denk jij aan als je de Tita-tune hoort? 


Hoe goed ben je in het raden van oude televisie-tunes? De MirakelseTV Tunes Coverband daagt je uit om er zoveel mogelijk te raden.


Theater van het Sentiment, zondag 1 oktober 2017 van 16:00 tot 18:00 uur. Presentatie Jeanne Kooijmans.

 

TitaTovernaar.jpg.b7a4d4322b2fe2a778cda1a42c0781d8.jpg

Foto KRO-NCRV

de redactie

59a664dbc6f32_RadioVeronica.png.84b6631d4dbd4d78140488dfd7321c8e.png‘November Rain’ van Guns N’Roses is de beste rock hit allertijden. Het nummer kreeg de meeste stemmen van de luisteraars van Radio Veronica en staat daarmee bovenaan in de Rock Hits Top 500. Ook bands als Pearl Jam, U2, AC/DC, Coldplay en de Nederlandse band Kensington zijn terug te vinden in de hitlijst. De Rock Hits Top 500 is van 2 t/m 6 oktober dagelijks van 10.00 uur tot 19.00 uur te horen bij Radio Veronica.

 
De Rock Hits Top 500 is de start van de maand oktober die bij Radio Veronica in het teken staat van ‘Rock in Oktober’. Vier weken lang hoor je de beste rock hits van de grootste rockartiesten. Daarnaast maken luisteraars kans op tickets van de grootste internationale artiesten voor concerten in het buitenland. De radiozender geeft onder andere tickets weg voor Coldplay in Brazilië, Metallica in Portugal en de Red Hot Chili Peppers in Amerika.


Top 5

  1. Guns N’Roses – November Rain
  2. Pearl Jam – Alive
  3. Kings of Leon – Sex on fire
  4. AC/DC – Thunderstruck
  5. Kensington - Streets

 
Ook U2, Queen en The Red Hot Chili Peppers zijn populaire acts in de Rock Hits Top 500. De Ierse band U2 staat met maar liefst 21 hits in de Top 500. Queen is 14 keer terug te vinden in de lijst gevolgd door de Red Hot Chili Peppers met 13 noteringen. De meest succesvolle Nederlandse act in de Radio Veronica Rock Hits Top 500 is de Golden Earring. Zij staan negen keer in deze lijst.


De Rock Hits Top 500 is van maandag 2 t/m vrijdag 6 oktober van 10:00 tot 19:00 uur te horen bij Radio Veronica. De ontknoping van de hitlijst is op vrijdag 6 oktober iets voor 16:00 uur.

de redactie

rab_logo.png.60508efc370a23cf91d68710e96fac0a.pngDe Nederlander luistert gemiddeld 190 minuten per dag naar audio. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag (oftewel 76%) de grootste audiobron, gevolgd door de muziekdiensten met 12% luisteraandeel per dag. Dat is de uitkomst van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) 2017 van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek). Dit onderzoek, uitgevoerd door GfK, brengt in kaart hoe lang we luisteren, met welk apparaat we luisteren, waar we naar luisteren en via welk distributiekanaal we luisteren. ADO is een uniek onderzoek, dat naast radioluisteren ook de consumptie van andere audio in kaart brengt.

 
Dagelijks luistert 60% van de populatie (13+) naar radio. Radio is daarmee veruit het grootste medium in het audiolandschap. De muziekdiensten volgen op gepaste afstand met een gemiddeld dagbereik van 15% en eigen muziek eindigt op de derde plek met 8% bereik. Nieuw in de metingen van ADO is YouTube als luisterkanaal. Het gemiddeld dagbereik van YouTube in dit kader bedraagt 7% en bezet daarmee de vierde en laatste plek in de audio ecologie.
 

Zonder YouTube zou het luisteraandeel van lineaire radio 80% bedragen en is daarmee vergelijkbaar met de uitkomst van de vorige editie van ADO (2015). Toen werd een radio-aandeel van 82% gemeten. 
 

De autoradio en de stereo-installatie zijn de twee populairste apparaten van radioluisteren. Alhoewel bezit en gebruik van beide apparaten iets zijn afgenomen ten opzichte van ADO 2015, worden deze afname ruimschoots gecompenseerd door de opkomst en gebruik van de smartphone als radioapparaat. Inmiddels wordt de smartphone door 26% gebruikt om naar de radio te luisteren. De laptop en de tablet kennen ook een hoge penetratie, maar zijn met 20% en 12% minder populair als radioapparaat.


Ruim een derde van de populatie luistert weleens naar de radio via een koptelefoon of oordopjes. De smartphone is hierbij het meest gebruikte device (58%), gevolgd door de laptop/netbook met 28%. Het gemiddeld ‘luisteraandeel’ van de koptelefoon en oordopjes bedraagt 8%, circa een kwartier per dag.

 

Selectie_065.thumb.png.eaa6264736702c165823046ba6c3199c.png

 

Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).
 

Over het Audio Distributie Onderzoek
Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.



×