Spring naar bijdragen

hans knot

Leden
  • Aantal bijdragen

    717
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

700 Excellent

Over hans knot

  • Rang
    Expert

Profielinformatie

  • Woonplaats
    groningen
  • Interesses
    radio historie, jingles, tunes, zeezenders <br /><br /><br /><br />

Contactmethoden

  • Website
    www.hansknot.com en www.soundscapes.info
  • Facebook
    hans knot
  • Twitter
    geen
  1. living string kerstkaarten caroline

    Living Strings – Have yourself a merry little Christmas. De LP ‘The spirit of Christmas with the Living Strings’ was een jaar eerder ook al aan boord van de MV Fredericia want op Caroline North was toen gedurende het late najaar een promo te beluisteren waarbij de luisteraar werd aangeraden via Caroline pakketjes van 24 Kerstkaarten vroegtijdig te bestellen. Daarbij werd het nummer ‘Have yourself a merry little Christmas’ gebruikt. De spot was al in de maand november te horen. Living strings have yourself CarolineNorth-19651100-1600-1700- TonyBlackburn.mp3 445.46 kB https://filesender.surf.nl/?vid=1f1eb07b-b1e1-2f29-cbf8-0000212dc5ac
  2. Orchestra Manuel De La Falla (Waldo de los Rios) - Mozart Symphonie nr 40. Uiteraard al vermeld in de lijst als de mooiste Treiterschijf door Radio Noordzee in 1971 tot een gigantische hit gemaakt. Naast de eerdere verwijzing kan worden toegevoegd: In het laatste uur, op 31 augustus 1974, liet Ferry Maat, onder het draaien van het nummer, allerlei collega’s voor de laatste keer afscheid nemen van de 4 miljoen luisteraars die men had. Zo hoorden we ondermeer Tony Berk, Bob Noakes, Gerard Smit, Gerard Reitsma, Peter Jager, Ted Bouwens, Dick de Graaf, Marc van Amstel, Pieter Damave, John de Mol jr en Ferry Maat zelf. waldo 40 RNI-19740831-1900-2000 - Ferry Maat - Laatste Uur.mp3 7.05 MB https://filesender.surf.nl/?vid=0cfa9036-d954-efc9-4b97-00004992938f
  3. Recensie: Life and Death of a Pirate

    Het was in 2014 dat deel 1 van de triology ‘Life and Death of a Pirate’ uitkwam en ruim drie jaar later liggen alle drie delen, samengebonden in een prachtig boek op de tafel om te worden gerecenseerd. Een boek over het persoonlijke leven van Reginald Calvert en zijn familie, het leven in de muziekindustrie en niet te vergeten zijn betrokkenheid binnen de zeezenderwereld in de eerste helft van de jaren zestig van de vorige eeuw. Susan Moore is de dochter van Reginald en Dorothy Calvert en heeft de triologie als een roman geschreven met daarin vooral het ware en tevens trieste verhaal. Reginald was een persoon die tal van beroepen heeft gehad, van snoepverkoper, radio en televisiemonteur, het runnen van ballroomdances, managen van vele popgroepen en het runnen van een radiostation tot het moment hij slachtoffer van concurentie werd. Vaak was Reginald in zijn manier van werken snel verveeld en pakte hij weer iets nieuws aan waarna zijn vrouw de brokken mocht ruimen. Susan gaat dan ook in het boek niets uit de weg. Ze verhaalt over de toch wel dominante houding van een man die eigenlijk zijn vrouw geen ruimte gaf. Als voorbeeld noem ik het gegeven dat Dorothy het beste voor het gezin voorhad en graag een betere woning wenste. Er viel niet over te praten. In zijn getrouwde jaren blijkt Reginald diverse verhoudingen te hebben gehad die hij heel goed kon afschermen totdat hij na een verhouding van ruim 3 jaren met de door hem begeleidde zangeres Carol met de billen bloot diende te gaan daar hij het niet langer verzwijgen kon tegenover zijn vrouw Dorothy. Het betekende een gescheiden leven gedurende een aantal weken maar hij werd weer in genade aangenomen. Calvert kocht een enorm groot huis ‘Cliffton Hall’ deels voor de familie en deels de jongens van zijn band onder te kunnen brengen en niet veel later hoorden ze dat het oude huis geheel was afgebrand inclusief de ruimte was Dorothy haar eigen bedrijf runde. Ze ging zich intensiever bemoeien met de management en meer rond de groepen van Reginald. Deel 1 van het boek gaat verder voornamelijk over de tijd dat Reginald en Dorothy zich vooral bezig hielden met het managen van de diverse beatgroepen en het organiseren van ballroomdances op diverse locatie in een deel van zuid- en midden Engeland. Uiteraard met veel leuke herinneringen, problemen met leden van de groepen, uit de hand lopend vuurwerk en pogingen tot het maken van hits. Niet te vergeten dat Reginald er in slaagde zijn groepen ook deels onder te brengen met contracten in Duitsland en hij nieuwe groepen contracteerde die later grote naam en faam zouden maken, zoals Screaming Lord Sutch, The Fortunes en Pinkerton’s Assorted Colours. Dit alles op een heerlijke en soepellopende manier beschreven over de periode die liep tot en met 1963. Uiteraard komt de oprichting, samen met Terry King, van King’s Agency – gevestigd in 7 Denmark Street – aan bod. Laten we eens kijken wat er in deel 2 van het boek zoal valt te beleven. Bijvoorbeeld werd op 21 maart, de dag voor Pasen, in Loughborough een eigen club geopend in een voormalige bioscoop en het leek erop dat de financiële situatie van de Calvert’s de goede kant op kon gaan. Bovendien werd een nummer, van The Fortunes, plotseling intensief gedraaid op een nieuwe radiostation, Radio Caroline. Reginald die er altijd van had gedroomd een eigen radiostation te kunnen beginnen, werd diverse malen door Dorothy gewaarschuwd dat ze daarvoor geen geld hadden, maar Reginald ging, als zo vaak, zijn eigen gang om zijn vrouw en zakelijk partner later de puinhoop te laten opruimen. Hij had daarbij een maatje gevonden in een van zijn artiesten, David Sutch, waarmee hij vele uren sprak over het onderwerp ‘Pirate Radio’ en ondanks de waarschuwingen van Dorothy zijn eigen wil doorzette en een stunt samen met David Sutch bedacht dat leidde tot veel publiciteit en bovendien een radiostation met vooral veel muziek van David Sutch en zijn begeleidingsgroep The Savages. Wat volgt waren twee boottochten vanuit South end on Sea, waarbij Reginald ondermeer op de eerste tocht, zeer tegen de zin van Dorothy, beide dochters meenam die behoorlijk zeeziek enkele uren later terugkwamen. Niet veel later zou Reginald andermaal de zee op gaan voor inspectie van Knock John Towers en Shivering Sands, de Maunsel Towers die in opdracht van de overheid in de Tweede Wereldoorlog werden gebouwd en geplaatst. Een ideaal onderkomen voor een radiostation. Een derde boottocht, vanuit het centrum van London via de Theems naar internationale wateren was met de MV Cornucopia om het toekomstige radiostation Radio Sutch te promoten. Vanaf dat moment, op pagina 182 van het uitermate interessante en zeer goed leesbare boek ‘Life and death of a pirate’ van Susan K. Moore begint het radioavontuur van Reginald Calvert dat uiteindelijk zijn dood zou betekenen. In de daarop volgende hoofdstukken wordt je door de geschiedenis van Radio Sutch en Radio City en nog eens 300 pagina’s heengetrokken en leest het verhaal alsof het gisteren allemaal gebeurd is. Zondermeer is dit boek de moeite van het aanschaffen waard en is in mijn gedachte het beste boek dat sinds jaren op het gebied van de geschiedenis van de zeezenders is gepubliceerd. Life and Death of a Pirate Auteur: Susan K. Moore 474 pagina’s; rijkelijk geïllustreerd Hard gebonden ISBN 978-0-9515116-6-4 Fillongley Publications CV7 8PB http://www.susan-moore.co.uk/books-by-s-k-moore.php https://www.amazon.co.uk/LIFE-DEATH-PIRATE-S-Moore/dp/0951511661/ref=sr_1_12?s=books&ie=UTF8&qid=1513023116&sr=1-12&refinements=p_27%3AK.+Moore Hans Knot, december 2017.
  4. living strings britain radio

    Living Strings – Medley We wish you a merry Christmas and more Het was in 1959 dat Ethel Gabriel het idee kreeg een studioorkest op te richten met als doel een serie easy listening LP’s op te nemen met wel overbekende deuntjes. In verschillende samenstellingen werd het orkest vooral geleid door Johnny Douglas. Eén van de LP’s heette ‘The spirit of Christmas with the Living Strings’ van deze werd de medley beginnende met ‘We wish you a merry Christmas’ gebruikt op Britain Radio tijdens de Kerst van 1966 door Ted Delaney als tune voor zijn programma. Living Strings medley 1966 12 25 Sun 1200-1235 Britain R - Ted Delaney.mp3 1.03 MB https://filesender.surf.nl/?vid=6f8fca6b-4581-0449-7bc4-0000355c13ac
  5. veronica's speeldoos

    Musiques Insolites – Enfant. We hadden nooit verwacht het mirakel van de tune en promo voor het programma ‘de Speeldoos’ van Radio Veronica, waarin veel gevraagde klassieke muziek werd gedraaid, te kunnen ontrafelen. Het staat op bovengenoemde plaat en heeft ondermeer in de melodie een deel van de Faust Waltz van de Franse componist Charles Gounod. Er werd gebruik gemaakt van allerlei apparaten die muziek kunnen voortbrengen waaronder speeldozen en pendules. Een programma trouwens uit de vroege jaren zestig van de vorige eeuw. Veronica's Speeldoos.mp3 2.25 MB https://filesender.surf.nl/?vid=22a6975c-cc7c-0548-b2be-00003e4653a0
  6. Nederlandstalige top 15 Mi Amigo

    Four Tops – Are you man enough. Het gaat om een nummer van de Four Tops dat verscheen op het ABC Label nadat ze het Tamla Motown label vaarwel hadden gezegd. Het nummer komt voor op de sountrack van de film ‘Shaft in Africa’ uit 1973. De intro van het nummer is op Radio Mi Amigo in 1974 gebruikt voor de jingle: ‘Iedere zondag tussen 11 en 12 uur gepresenteerd door Norbert Radio Mi Amigo’s Nederlandstalige Top 15’. Four Tops are you man enough MiAmigo-19740203 Norbert NLTop15 Promo.mp3 209.1 kB https://filesender.surf.nl/?vid=484abd6e-8767-11e9-c22f-0000497440cf
  7. Hans Knot: Radio Veronica in 1963 (1)

    In deze nostalgische column ga ik ver terug in de tijd. In de maand april 1963 was het drie jaar geleden dat Veronica voor het eerst in de ether was gekomen en in de weken vooraf werd er in tal van kranten andermaal positief bericht over de activiteiten van het radiostation. Aangenomen mag worden dat de journalisten, die Veronica destijds in het zonnetje hebben gezet, dit hebben gedaan op uitnodiging van de leiding van Radio Veronica. Allereerst maar eens naar de ‘Haagse Post’ van 13 april 1963 waarin het platenteam werd voorgesteld onder leiding van de toen 32-jarige Tony Vos: “Het is mijn taak onze tijd zo goed mogelijk te verkopen aan de sponsors. Dat betekent dat we onze programma’s zodanig aanpassen aan de smaak van het publiek, dat heel het land binnen een half uur iets naar zijn zin heeft kunnen beluisteren. Nu, dat doen we niet, want dat is godsonmogelijk.” Vos ging in de tijd vooral door het leven als een bekend jazzmusicus en smalend werd onder de jazzliefhebbers wel gesteld dat Tony Vos ‘de Zangeres Zonder Naam’ mocht opzetten op de draaitafels van Radio Veronica. Vos: ‘De persoonlijke voorkeur geldt niet meer als je hier de voordeur achter je hebt dichtgeslagen.’ Bij de studio van Veronica werden in die dagen gemiddeld 500 brieven per besteldag door de PTT afgeleverd. In de ochtenduren werden dezen gesorteerd door een gepensioneerde zeeman, die ‘Oom Piet’ door het personeel werd genoemd. Daarna bracht hij ze naar de diverse platendraaiers, die ervan overtuigd waren dat ze met hun populariteit die van de zuilen zouden gaan overtreffen. ‘De Haagsche Post’: ‘Wat de jongeren betreft werd daarvan het sprekend bewijs geleverd door populariteitsverkiezingen, waarin de eerste drie plaatsen werden ingenomen door Veronica programma’s, al komen we nog steeds protesten tegen, daar storende reclame 10 tot 15% van de zendtijd is.’ Tineke vragende over de luisterpost stelde ze triomfantelijk: “We komen deze maand óók aan de miljoenste brief van de luisteraars toe”. Er werden ook door steeds meer grotere en bekende bedrijven gebruikt gemaakt voor het kopen van de reclamezendtijd op het station, waarvan een groot deel in die dagen werd opgenomen, al dan niet in een gesponsord programma, bij het Productiebedrijf van Benny Vreden, dat gevestigd was in Loosdrecht. Vreden in ‘de Haagsche Post’: “Wij zijn eigenlijk een muzikaal reclamebureau, we specialiseren ons dus op de jingles, waarmee de programma’s beginnen en eindigen. We gaan praten met het bureau of het bedrijf dat ons de opdracht gaf, en dan proberen we onze programma’s zoveel mogelijk aan de bestaande campagnes aan te passen.” Vreden’s jingles en commercials, destijds tot stand gekomen met behulp van lang niet altijd freelancers, gezien ook een groot deel van de medewerkenden in vaste dienst was bij één van de omroepen, deelden hun bekendheid met andere reclamespots gemaakt door ondermeer het productiebedrijf van Thijs Chanowski. De journalist van de ‘Haagse Post’ eindigde tot slot met informatie rond de toen 22-jarige dienstplichtige soldaat 41.01.07.193, die het 3 jarig bestaan niet kon meemaken wegens dienstplicht: “Ik moet poetsen, ik zou liever de plaat poetsen.” Afsluitend schreef dezelfde journalist dat Joost de Draayer inmiddels een historisch document aan het schrijven was met als titel: ‘Het logboek van een piraat’, met als ondertitel: ‘de avonturen van een niet zeewaardig mens’. Na zijn diensttijd gaat hij, ook al gesponsord, naar New York om reclamepsychologie te studeren. Hij hoopt hier terug te keren als commerciële televisie een feit is.’ Een ander uitgebreid artikel verscheen op zaterdag 27 april 1963 van de pen van Han J.A. Hansen, in ‘de Volkskrant’, waarbij de kop voorlopig alles zeggend was voor het station: ‘Radio Veronica buiten schot van dit kabinet.’ Het bleek dat de voorlopige conclusies van de departementale juristen zouden blijven liggen totdat een volgende regering aan de macht was. Minister Korthals, destijds verantwoordelijk voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, had in december 1962 aan de Tweede Kamer meegedeeld dat wettelijke maatregelen tegen Radio Veronica in voorbereiding waren. De juridische problemen waren echter te ingewikkeld gebleken om een waterdichte regeling te construeren voor een direct en effectief ingrijpen tegen exterritoriale radiostations. En dus hadden de deskundigen de regering geadviseerd te wachten, want een aanpassing van een wetsbepaling, waarbij het exploiteren van zendinrichtingen, ook buiten het eigen grondgebied, diende te worden getoetst aan internationale afspraken als wel er dan ook tegelijkertijd een wijziging van het Wetboek van Strafrecht diende te worden geregeld. ‘De Volkskrant’: ‘Op het ministerie van Justitie is men al tijden doende om het wetboek op dat punt te laten aanvullen, onafhankelijk van een eventuele regeling tegen de piratenzenders.’ Verder ging men in op de goede handelshanden van Dirk Verweij en zijn broeders, bijgestaan door een aantal aandeelhouders: ‘Zijn eigen vistuig in de ethergolven zorgde voor een rijke buit. De laatste jaren maakt Radio Veronica, naar verluidt, een omzet van ongeveer 8 ton per maand met de verkoop van zendtijd. Het aanvankelijke gokje van de Hilversumse kousenhandelaar groeide uit tot een formidabele onderneming. Fiscaal voldoet hij aan de verplichtingen. De totale exploitatiekosten worden geschat op ongeveer 60.000 gulden per maand. Ingewijden zeggen, dat de aandeelhouders jaarlijks acht maal hun geïnvesteerde kapitaaltje kunnen opstrijken.’ De journalist van ‘de Volkskrant’ vroeg zich af waarom er dan geen wetsvoorstel werd gemaakt, waarin opgenomen dat het bedrijven van activiteiten aan land voor een zeezender strafbaar kon worden gemaakt. Immers wist iedereen dat de programma’s in Hilversum werden opgenomen en werd wijds in krantenartikelen gesproken hoe de bevoorrading vanuit de haven van Scheveningen plaats vond. ‘Ingrijpen aan die zijlijn zou een spaak kunnen betekenen aan het Veronicawiel.’ Hij had zijn contacten in Den Haag daarover vragen gesteld maar kreeg een ontkenning te horen: ‘Voor het algemene rechtsgevoel zou het een onbevredigende en kromme redenering zijn als men zou zeggen: “Ik kan niet rechtstreeks ingrijpen, daarom pak ik haar maar van een zijlijn.” Dat zou het beginsel van een behoorlijke rechtstoepassing ernstig aantasten.’ Een volgende keer meer over dit onderwerp. Foto en illustratiemateriaal: Max Lewin collectie. Hans Knot, 09-12-2017
  8. hollandse top 10 mi amigo tune

    Steelmachine – Country trip. Dit nummer staat al in de discografielijst en er kan aan worden toegevoegd dat het nummer door Mike Moorkens op Radio Mi Amigo werd gebruikt in 1974. Op de zaterdagmiddag was er op een bepaald moment om 3 uur de Hollandse Top 10 waarbij het ‘Country Trip’ als tune gebruikte. Over de formatie Steelmachine is bij ons verder niets bekend. steelmachine MiAmigo-zaterdag 31 augustus 1974 Mike Moorkens-HollandseTop10.mp3 341.86 kB https://filesender.surf.nl/?vid=5573a6d9-ca07-8209-22c8-00005450259f Geen you tube voorbeeld beschikbaar
  9. MI AMIGO JEANS

    Percy Faith Orchestra – La Balanga.Dit nummer staat al in de lijst in de uitvoering van Bimbo Jet. In 1977 kwam een andere uitvoering, die van het orkest onder leiding van Percy Faith, regelmatig voorbij op Radio Mi Amigo in een door Haike Dubois ingesproken promo voor de Mi Amigo Jeans. Het nummer is afkomstig van de LP Summerplace ’76. Percy Faith La balanga MiAmigo-19771205 - Mi Amigo Jeans.mp3 463.03 kB https://filesender.surf.nl/?vid=558cdc24-f558-cb49-db57-00007a4fd0e1
  10. Oldies Project

    ik weet het wel zeker nadat de claim gelegd is jaren geleden bij de BBC door de rechtenhouder van PAMS jinglepaketten in Engeland. Heeft de BBC uiteindelijk een getal met 4 nullen gekost
  11. storm en mi amigo in 1978

    Sensational Alex Harvey Band – Dance to your daddy. Een nummer afkomstig van de LP SAHB uit 1976 was op 1 oktober 1978 in de middag op Mi Amigo te beluisteren, dat wil zeggen de lange uitro. Dit was voor de gelegenheid gemixed met het geluid van zeemeeuwen. De discoshow startte een kwartier te laat en opende met de filler, gevolgd door jingels en Ferry Eden. Er heerste storm op de Noordzee, windkracht 9 en bovendien was nieuwslezer Johan Visser zeeziek in zijn bed gekropen. sensational alex harvey band MiAmigo-19781001-1600-1700 - FerryEden - Bij Windkracht9.mp3 991.19 kB https://filesender.surf.nl/?vid=5165f64d-a64c-f049-6a45-000010806e97
  12. sinterklaas uitro

    Blood, Sweat and Tears – Spinning wheel. In 1970 ging er een VPRO afvaardiging naar de MEBO II om daar een eigen geproduceerde jingle heen te brengen. Wim Noordhoek sprak deze in: ‘Radio Nordsea International’. In 1971 hoorden we de jingle terug in de Ferry Maatshow. Voor de productie werd ‘Spinning wheel’ gebruikt, een nummer dat in de uitro ‘daar wordt aan de deur geklopt’ heeft. Blood sweat and tears spinning wheel RNI 25-04-1971 Ferry Maat.mp3 67.58 kB https://filesender.surf.nl/?vid=5c9292e6-a029-10e8-8a97-000009aa05b8
  13. jingle lexjo

    Het volgende staat al in de discografielijst John Barry - This Never Happened To The Other Feller (afkomstig van de Soundtrack On het Majesty's Secret Service, United Artists). Op Veronica werd dit instrumentale nummer gebruikt in de Kolder op Zolder-show. Er kan aan worden toegevoegd dat het nummer ook werd gebruikt voor de productie van de jingle ‘non stop hot spot’ voor de Lexjo op Radio Veronica. John Barry this never happened Veronica-19710505-1900-2000-LexHarding-Lexjo.mp3 260.53 kB https://filesender.surf.nl/?vid=6d942f01-aa32-f5a8-22e0-00005f38c944
  14. op de koffie met Lieven Colijn

    Herb Alpert and his Tijuana Brass – All my loving. Het is een nummer afkomstig van de in 1964 uitgebrachte LP ‘South of the border’. Herb Alpert is veel-leverancier van muziek in de discografielijst, maar dit nummer stond er nog niet in. In 1976 was er op de zondagmorgen een uur durend programma in presentatie van Lieven Colijn en voor een jingle voor dit programma kwam deze uitvoering van ‘All my loving’ goed te pas. herb alpert all my loving MiAmigo-19761115-LievenColijn-EersteShow.mp3 159.72 kB https://filesender.surf.nl/?vid=6ba1bb1d-415b-66a9-52e9-000033387333
  15. nog een keer rumba tamba

    Martin Wulms – Rumba Tamba. Dit nummer staat al met twee vermeldingen in de lijst. Ook Joost den Draaijer gebruikte het als filler tijdens de presentatie van de RNI Top 50 in 1971. Martin Wulms Rumba Tamba RNI 19713005 Joost Den Draaijer.mp3 1.53 MB https://filesender.surf.nl/?vid=6110b9a7-2948-b9e9-fbf9-000053a48304
×