Spring naar bijdragen

hans knot

Leden
  • Aantal bijdragen

    652
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

603 Excellent

Over hans knot

  • Rang
    Expert

Profielinformatie

  • Woonplaats
    groningen
  • Interesses
    radio historie, jingles, tunes, zeezenders <br /><br /><br /><br />

Contactmethoden

  • Website
    www.hansknot.com en www.soundscapes.info
  • Facebook
    hans knot
  • Twitter
    geen
  1. filler Alen West RNI

    Mongo Santemaria – Listen here. Het nummer Listen here is afkomstig van de LP ‘Mongo’s way’ die in 1971 op het Atlantic label uitkwam. Mongo Santemaria, geboren op Cuba in 1917, maakte vele LP’s met Latin Jazz. Het was Alen West op RNI die het nummer gebruikte als achtergrondmuziekje om over heen te kunnen praten. Mongo kwam in 2003 in Florida te overlijden. Mongo Santamaria Listen here RNI 19710416 Alan West.mp3 656.82 kB https://filesender.surf.nl/?vid=33532856-2a75-1648-fa6b-000037a848b7 helaas geen you tube voorbeeld meer beschikbaar
  2. filler Martin Kayne RNI

    Mark Wirtz His Orchestra and Chorus – The real Mr.Smith. Dit nummer staat al in de discografie maar er kan aan worden toegevoegd dat het door Martin Kayne op RNI als filler werd gebruikt. Mark Wirtz the real Radio Nordsee Int 220m MW =-- Martin Kayne Tues 13th April 1971.m4a 497.57 kB https://filesender.surf.nl/?vid=370c194d-0b5d-5229-1af6-00004884c30f Geen you tube link
  3. unieke fotos

    Alsje maar vaak genoeg ons Flickr archief bezoek Juul dan wordt het een gewoonte en hoef je er niet meer bij na te denken en ontdek je tevens meer dan 20.000 fotos succes ermee en warme groet
  4. unieke fotos

    Around 25 interesting never published before little photographs were send to me today. The photo roll was in a box for more than 44 years. The quality is not too good but there are some exclusive ones. The photos have been taken in spring and early summer 1973. Copyright: Bob Noakes and now can be found in our Flickr Archive at:
  5. jingle tony prince

    King Size Taylor and the Dominoes – Long tall Sally. Een groep uit Liverpool die in 1957 werd opgericht als een skiffle group maar al vrij spoedig de rock and roll als hoofdmaaltijd had. Ze traden regelmatig op in de Starclub in Hamburg en kregen derhalve de bijnaam ‘Kings of Hamburg’. Hun uitvoering van ‘Long Tall Sally’ werd op Radio Caroline North gebruikt voor een jingle ten bate van ‘The Prince Tony’. King Size Taylor Caroline North 1967 08-13 1900-1936 TonyPrince - Royal Highness.mp3 184.82 kB https://filesender.surf.nl/?vid=28e9057a-4840-d428-bafb-000003778860 https://www.youtube.com/watch?v=8EHDEVd8UWM
  6. Elton John – Your starter for. Elton John, die niet zo vaak zal voorkomen in de discografielijst. In 1976 verscheen de LP Blue Move waarop dit instrumentale nummer staat dat is gecomponeerd door het toenmalige bandlid Coleb Quaye. In de vroege ochtend van de dag dat de Mi Amigo zonk in maart 1980 nam Nick Richards een programmauur op, zodat hij de daarop volgende dag gedurende dat uur naar de televisie zou kunnen kijken. Het programma is nooit via Radio Caroline de ether ingegaan maar toen de bemanning via assistentie van een reddingsboot het zinkende schip verliet was Nick wel zo slim de cassette met het uur mee te nemen. Pas in oktober 2017 werd de opname geopenbaard. elton john your starter for 2000-2100 NickRichards(notbroadcast).mp3 3 MB https://filesender.surf.nl/?vid=06ef7719-a965-c788-1ba2-000069fee84d
  7. reclame maken op caroline in 1976

    O’Jays – For the love of the money. De liefde voor het geld, wel leuk gevonden om er potentiële adverteerders onder aandacht te brengen dat je station als enige LP muziek brengt en bovendien rond de 2,5 miljoen luisteraars heeft. Dat gebeurde in 1976 via een promotiespot op Radio Caroline. In 1973 kwam de prachtige LP ‘Ship ahoy’ van The O’Jays uit, waarop het nummer ‘For the love of the money’ voorkwam. ojays for the love of the money 1976 10 XX xxx R Caroline (259).mp3 1.54 MB https://filesender.surf.nl/?vid=57f0b9c5-9053-7c28-caef-00006eb75027
  8. Hans Knot: Ja zuster nee zuster ten einde in 1968

    ik kan je melden dat - ik was een jaar of 16 - er wel degelijk om de fuchsia met bijgedachten werd gelachen. Dank voor de Femke tip trouwens
  9. jingle 'you're with A.J.

    Dick Hyman – Kolumbo. Deze in 1927 geboren Dick Hyman is van origine een klassiek geschoolde pianist die zich in jazz en electronische muziek ging specialiseren en dit nummer in 1969 opnam en verscheen op de LP ‘The age of Electronicus’. Hyman wordt dit jaar opgenomen in de zogenaamde ‘The National Endowment for the arts’ als ‘jazz fellower’. Het nummer werd gebruikt op RNI voor de jingle: ‘You’re with A.J. on the ultimate Saturday’. Surfradio Dick Hyman Kolumbo 20160831 13.00 A.J. Beirens (last two hours on RNI shortwave) Ultimate Saturday Jingle.mp3 225.02 kB https://filesender.surf.nl/?vid=0f94254b-3c0d-1969-9b4d-00006e1019e2 Dick Hyman - Kolumbo (1969) - YouTube https://www.youtube.com/watch?v=a0EEBRBeMao
  10. Hans Knot: Ja zuster nee zuster ten einde in 1968

    Niet lang geleden was kleindochter Femke bij Opa een paar uur op bezoek en maakten we gezellig muziek en kwam opeens ook de muziek van ‘heel vroeger’ in de cd-speler. Het betrof de dubbel cd met de liedjes uit de televisieserie ‘Ja zuster, nee zuster’ dat in de tweede helft van de jaren zestig van de vorige eeuw miljoenen kijkers aan de beeldbuis deed kleven. Het was in de tijd dat zwart-wit televisie nog ver boven kleurentelevisie stond als het ging op het aantal uren aan uitzendingen. Bovendien hadden we toen in Nederland slechts de keuze uit het programma-aanbod van Nederland 1 en Nederland 2. Uiteraard was Femke zeer nieuwsgierig wat voor spannende avonturen er dan werden beleefd in de serie en zo vertelde ik over zuster Clivia, de boze buurman, de opa en anderen die in de diverse verhalen voorkwamen. Een herinnering die mij bij stond was de de oude opa, gespeeld door Leen Jongewaard, eens werd beschuldigd van het loslaten van een leeuw toen men het circusterrein van Circus Boltini bezocht, maar uiteindelijk vrij uit ging omdat iemand anders de leeuw had doen ontsnappen. Verwend als de hedendaagse jeugd is met het kunnen terugzien van tal van televisieprogramma’s of het aanbod via forums als You Tube, was er natuurlijk de vraag of ze het ook mocht kijken. Helaas diende ik haar te vertellen dat er slechts korte fragmenten van de serie bewaard zijn gebleven omdat er vroeger een veel andere manier van opnemen en registratie was dat in de snelle wereld van internet en geavanceerde telefoons, waarmee je filmpjes kan maken. Dientengevolge was het vroeger ook allemaal veel en veel duurder en dienden Ampexbanden, waarop een aflevering was vastgelegd, na een tijd weer hergebruikt te worden voor de registratie van weer een ander programma. Voor de hedendaagse jeugd niet uit te leggen en te begrijpen. Op 18 mei 1968 werd de negentiende aflevering in de serie ‘Ja zuster, nee zuster’ uitgezonden en werden er bijna 7 miljoen kijkers geregistreerd. Het was de laatste aflevering dat televisieseizoen, dat altijd tegen de zomer destijds afliep en na de zomer zou het programma nog een keer terugkeren op het scherm om daarna geschiedenis te zijn, waar trouwens bijna 50 jaar later nog vaak over wordt verhaald. De opnamen van een fijne televisieserie, die op haar hoogtepunt stopte, zijn dan wel grotendeels gewist maar gelukkig bewaarde ik destijds de nodige aantekeningen en knipsels. Zo stelde regisseur Henk Barnard in een interview dat hij het jammer vond dat de stekker eruit ging want hij had nog best een jaartje willen doorgaan met de heerlijke teksten van Annie M.G. Schmidt en het gezelschap, waarmee hij de de daaraan voorafgaande twee jaren zo fijn mee had samengewerkt. Barnard destijds: “Het vormt een te grote belasting van Annie en trouwens, voor ons allemaal." Henk Barnard werkte destijds al 13 jaar bij de VARA-televisie. Aanvankelijk was hij floormanager, later werkte hij als regisseur van vrouwen- en kinderprogramma's en soms werd hij ingezet bij de productie van culturele programma's. Barnard was het ook die aanvankelijk Pipo de Clown op de beeldbuis bracht, een zeer succesvol kinderprogramma in de jaren zestig. “Ik wist dat Annie Schmidt al jaren geleden een dergelijke serie wilde schrijven. Ik heb het bijzonder fijn gevonden toen zij eindelijk door de VARA werd uitgenodigd. En wij hebben geluk gehad met de samenstelling van de cast. Succes kun je nooit tevoren voorspellen. Het is wel een succes geworden, dat wel. De kijkdichtheid is gemiddeld 75 procent geweest en vele avonduitzendingen halen dat niet en Annie heeft dus een enorme prestatie geleverd. Niet alleen door twintigmaal een goede tekst te leveren, maar ze schreef ook nog zestig liedjes, waarvan er minstens 4 de hitparade hebben gehaald." Het team van ‘Ja zuster, nee zuster’ was destijds terecht een beetje trots op die grote kijkdichtheid en de grote waardering. Tien jaar eerder, toen Annie M.G. Schmidt de serie van Pension Hommeles schreef, had zij eveneens succes maar in die tijd werden er nog maar weinig tot geen buitenlandse televisieseries aangekocht. In de tweede helft van de jaren zestig werd het publiek geconfronteerd met de beste serie-produkties die aan de markt waren en die werden gemaakt in landen waar de televisie destijds niet zo’n stiefkindje was als in Nederland. Dat ‘Ja zuster, nee zuster’ naast de concurrentie een dergelijk goed figuur sloeg was een extra compliment waard. Regisseur Barnard wilde destijds niet klagen, maar gaf wel toe dat voor een televisie-serie in bijvoorbeeld Duitsland een grote staf gereedstond, en dat hij het, behalve met de technici en de acteurs, maar diende te doen met een staf van twee mensen. 6,5 tot 7 miljoen kijkers voor ‘Ja zuster, nee zuster’ per uitzending. betekende dat er altijd wel een groot aantal naar de pen greep om hun oordeel te geven. Volgens de regisseur bevatte de stapel brieven na iedere uitzending vrijwel zonder uitzondering waardering. Een enkele maal viel er iemand over een plat woord, dat zou zijn gebruikt, iets waar men een halve eeuw later niet meer over valt, laat staan dat het opvalt. Henk Barnard: “Annie Schmidt schreef de werkelijkheid en sommige mensen willen die niet zien. Sommige buitenlandse produkties zijn zo gepolijst en gestileerd dat ze te ver van de werkelijkheid afstaan. Dan herkennen de mensen zich niet meer in de situaties op het scherm. Dat deugt volgens mij ook niet. Overigens vind ik dat men niet alle verantwoordelijkheid in onze schoenen mag schuiven. Als iemand schrijft dat hij niet wil hebben dat zijn dochtertje van vijf jaar bepaalde woorden hoort, dient hij gewoon de knop om te draaien. Wij hebben zeker een bepaalde verantwoordelijkheid, maar deze ligt toch in de eerste plaats bij het gezin." Barnard eindigde door te stellen dat aan ‘Ja zuster, nee zuster’ hij de prettigste herinneringen zou bewaren. Bovendien zouden volgens hem Zuster Clivia en Opa nog lang in de herinnering van de kijkers voortleven." En kijk, bijna 50 jaar later is er ruimte voor een historische column over het destijds zo populaire familieprogramma. Menno Dekker was als beginnend fotograaf aanwezig tijdens een van de vele liefdadigheidsuitzendingen die op de Nederlandse televisie werden uitgezonden en maakte de mooie serie foto’s die bij deze column is afgedrukt. Het was de zogenaamde ´Emmeractie´, waarvoor de opbrengst bestemd was voor het gehandicapte kind en welke actie plaatsvond op 9 mei 1969 in theater Carré in Amsterdam. Hans Knot, 14 oktober 2017
  11. tune en quizmuziek mi amigo sport

    Johan Willem Friso Kapel – Koning Voetbal. Dit nummer staat al met diverse vermeldingen in de discografielijst. Er kan worden aan toegevoegd dat het ook werd gebruikt als tune van het sportprogramma van Radio Mi Amigo dat in 1975 in presentatie van Johan Friso en Willem Kapel was te horen. Johan Willem Friso kapel koning voetbal Mi Amigo_1975_06_29_Johan_Frieso_Willem_Kapel-Sportshow.mp3 1 MB https://filesender.surf.nl/?vid=6a7278ff-691d-7e69-22e4-00003e6689f3 Gilde Duo – Mühle im Schwarzwald. Dit deuntje werd gebruikt in het sportprogramma van Radio Mi Amigo dat in de mid jaren zeventig van de vorige eeuw enige tijd was te beluisteren. In het programma was er namelijk een sportquiz in presentatie van Nobert, waar het Gilde Duo te horen was met dit nummer als begeleiding van de quiz. Gilde duo M_iAmigo_1975_06_29_Johan_Frieso_Willem_Kapel-Sportshow - Sportquiz.mp3 2.17 MB https://filesender.surf.nl/?vid=49ffd745-cb80-c5c9-030a-00001e763e12 https://www.youtube.com/watch?v=UXdwVTHYADw
  12. lang gezocht masters of the organ 390

    Reginald Dixon – Under the lindentree. Een instrumentale uitvoering van een lied dat afkomstig is uit de operette ´Kätzchen´ (1892), geschreven en gecomponeerd door de Oostenrijker Hugo Felix. Naast een aantal vocale versies zijn er instrumentale versies waarbij die van Reginal Dixon ons brengt bij de tune van het programma ‘Masters of the Organ’ dat via Radio 390 in de jaren zestig van de vorige eeuw was te beluisteren. 390 1967 00 00 Paul Beresford - 0915-0930 - Masters Of The Organ.mp3 5.09 MB https://filesender.surf.nl/?vid=08c1c4e2-d122-f928-42c9-00003064f788 helaas geen you tube voorbeeld http://gramofononline.hu/de/1539982427/unter_dem_lindenbaum
  13. promo rni

    Billy Preston – Goldfinger. In 1971 was er gedurende korte tijd een item in de Crispian St. John show op Radio Northsea International (RNI). Hij gebruikte daarvoor een uitvoering van het nummer Goldfinger. Uiteraard een compositie van John Barry. De uitvoering van Billy Preston kwam in 1965 uit op het President label en was de achterkant van Billy’s bag, dat ook in de discografie vermeldingen heeft. Filename Filesize Download link billy preston on the map RNI 02-06-1971 Crispian StJohn.mp3 510.71 kB https://filesender.surf.nl/?vid=21a2c896-939a-8f69-4a32-00007e0f1f24
  14. Hans Knot: Hetty Bennink met twee gezichten

    Recentelijk werd ik weer eens geconfronteerd met een aantal vragen inzake het allereerste commerciële televisieproject dat Nederland kende. Het ging om uitzendingen vanaf het REM-eiland, voor de kust van Noordwijk, in de periode augustus tot ruim half december 1964. Een vrij korte periode maar als ik zo in mijn archief duik is dit het station dat procentueel gerekend de meeste aandacht van alle stations vanaf internationale wateren heeft gehad. Op zoek naar antwoorden op vragen, die ik kreeg voorgeschoteld, kwam er ook een groot aantal namen van betrokken personen voorbij, waarvan één even iets meer aandacht trok dan anderen. In gedachten zag ik de zwart/wit opnamen terug van de opening van REM TV. Het was niet alleen een film, waarin werd vertoond hoe het REM-eiland was gebouwd, maar ook een korte introductie van de toekomstige programma’s die zouden worden vertoond. De introductie geschiedde door twee omroepsters, die de nodige informatie verstrekten. Denk niet dat zij op het REM-eiland aanwezig waren, nee de opname was in Amsterdam vooraf op film vastgelegd en werd via gigantische projectoren afgedraaid. De namen waren trouwens Hetty Bennink en Marianne Bierenbroodspot. Samen met collega’s zou Hetty Bennink regelmatig terugkeren op REM-TV, dat je beperkt kon ontvangen via speciale ontvangstantennes. Bepaalde lieden gingen zodanig experimenteerden met het verbuigen van kleerhangers, dat ontvangst ook op die manier mogelijk werd in een klein deel van West- Nederland. Een collega, Sonja van Proosdij, ging na het uit de ether halen van het radio- en televisiestation - volgens de overheid een illegale project - werken voor de AVRO en zo zocht een ieder zijn of haar weg. Bij de TROS, dat ontstaan was als legale publieke omroep, waren ze maar wat blij dat men bepaalde programma’s, die succesvol waren bij de REM, konden voortzetten binnen hun eerst beperkte zendtijd als omroep. En Hetty Bennink ging mee als omroepster, want men dacht dat de jonge vrouw zeker een succes zou gaan worden als publiekstrekker en mogelijk nieuwe leden. Maar Hetty, die als free-lancer in dienst was van de kleine omroep, werd ook gevraagd om wat promotionele werkzaamheden te verrichten van de in opkomst zijnde politieke Boerenpartij van boer Hendrik Koekoek. De boeren, die veelvuldig in opstand kwamen inzake de in hun ogen onjuiste herverkavelingen, hadden vooral in Drenthe en Overijssel hard toegeslagen en vele potentiële leden gemaakt en dus een plek vergaard in de Tweede Kamer. Hetty werd ook daar free lance in dienst genomen voor promotionele doeleinden. Hetty Bennink (foto Archief Freewave Nostalgie) Maar was iedereen wel blij met de dubbele functie waarvoor ze had gekozen? Ik vond een bericht terug in de krant van 20 mei 1966 waaruit bleek dat men binnen de burelen van de TROS het helemaal niet fijn vond. Men berichtte: ‘Als schalks kijkende Hetty Bennink door de Haagse straten stapte, ging er een schok van herkenning door de menigte. “Kijk, daar gaat ze, de televisieomroepster ", fluisterden waakzame huisvrouwen in die emotionele dagen, toen de REM-zender zijn voorlopig einde definitief tegemoet ging.’ Dat was in december 1964. Anderhalf jaar later, had men ‘het gezicht’ van de REM en toekomstig van de TROS in de steek gelaten. Wat bleek was dat enkele dagen voor het bericht in de krant kwam de heren Vroom en Minderop van de directie van de TROS haar hadden meegedeeld dat zij niet meer terug hoefde te komen. “Wij stellen geen prijs op uw binding met de Boerenpartij", aldus destijds in een brief mr. J. H. Minderop. Hetty Bennink was destijds moeder van driejarige Robbie en was zeer verbolgen over het besluit van de leiding van de TROS. Een dag eerder, op dinsdag, was het haar op het kantoor van TROS-secretaris mr. Minderop aan het Noordeinde verteld. Ze reageerde met: “Ik was vooral pijnlijk getroffen door de agressieve toon waarop hij mij het nieuws meedeelde. Ik moest maar niet meer aan een job als TROS-omroepster denken, want ik had veel te veel te maken met de Boerenpartij. En de TROS wilde zich niet politiek binden vertelde hij mij.” In totaal heeft Hetty Bennink aan twee uitzendingen van de Boerenpartij in het kader van de Politieke Zendtijd op de televisie meegewerkt. De eerste werd even vóór de Provinciale Statenverkiezingen van dat jaar op het scherm gebracht. Hetty: “Ik was door de Boerenpartij en door de heer Koekoek persoonlijk benaderd met de vraag of ik zou willen meedoen aan een politieke uitzending. Ik vond die meneer Koekoek direct een aardige man. Hij wilde ook dat ik lezingen voor de partij ging houden. Hij had me voor allerlei werkzaamheden nodig, zei hij. En och, ik zag er geen kwaad in. Wél was één van mijn eisen, dat ik van tevoren de televisieteksten zou mogen zien. Nou, die handelden over open bestel in radio en televisie. En daar was ik, nog altijd TROS-aanhangster in hart en nieren, steeds een voorstandster van geweest. Ik kon er dus helemaal achter staan.” De tweede keer dat ze voor de Boerenpartij op het televisiescherm was te bewonderen was in de maand mei 1966 op een maandagavond. Met een zeer lieve glimlach en duidelijk articulerend bracht zij nog eens via het televisiescherm in herinnering, dat de Boerenpartij vrijheid in de ether wenste en dat de partij daarom zo gelukkig was met de TROS. Bennink over de uitzendingen destijds: “Voor die eerste uitzending hadden Koekoek en mensen van Atlas-film, waar de programma's werden gemaakt, bij voorbaat toestemming aan het TROS-bestuur gevraagd. Men ging akkoord. Ook met de tekst van deze tweede uitzending ben ik naar de heren geweest. Prof. Vroom, de voorzitter, zei: “O, dat is leuk zeg, dat geeft ons nog de nodige publiciteit ook." Dat was op een donderdag dat we bij de TROS net onze aspirant zendtijd hadden verworven. We hebben toen nog wat aan de tekst veranderd. Die was gemaakt op een moment, dat men nog niet zeker was van die ene uur televisie en drie uur radio, die men kreeg toegewezen.” Hetty Bennink stelde – na het aanhoren van het gegeven dat ze niet meer welkom was bij de TROS - dat ze er al een paar dagen een vermoeden van had dat er iets met haar stond te gebeuren. Na de onheilstijding van mr. Minderop, belde ze hevig gepikeerd prof. Vroom op, die het nog geen 24 uur daarvoor nog zo eens met haar was, maar die vervolgens antwoordde: “Nee, ik sta achter Minderop, ik kan niemand hebben die gelieerd is met een politieke partij." De TROS, voor velen destijds de ijveraarster voor openheid in het bestel, van wie men fluisterde, dat een belangrijk deel van de Boeren Partij-winst op haar rekening diende te worden bij geschreven, nam op onjuiste wijze afscheid van een van haar boegbeelden waaraan in de REM eiland periode veel was te danken. Hans Knot, 7 oktober 2017
  15. radio Nord jingle

    Kurt Edelhagen and his orchestra – Das Fraulein Gerda/American Patrol. De uit Duitsland afkomstige Kurt Edelhagen behoorde tot de meest toonaangevende Europese bandleiders in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Hij was dan ook volop met zijn medleys aan hits via de radio te beluisteren. De weloverbekende jingle ‘Sveriges Commerciele Radio, Radio Nord’ is samengesteld uit twee muziekjes van het orkest onder leiding van Kurt Edelhagen en wel ‘Das Fraulein Gerda’ en ‘American Patrol’. Kurt edelhagen 2x Radio Nord Promo.mp3 464.21 kB https://filesender.surf.nl/?vid=43694f31-6cab-2328-8b13-00005824d50f https://www.youtube.com/watch?v=BlfQBm6wHyQ
×