Paul

Leden
  • Aantal bijdragen

    1458
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

611 Excellent

Over Paul

  • Rang
    Expert
  1. Triest, hoor. Stoorzenders die het ons onmogelijk maken vrijelijk en respectvol met elkaar van gedachten te wisselen. Inderdaad, het internet zit er vol mee, helaas.
  2. Bedenk wel dat Willem Alexander over de jaren tachtig sprak. Mensen luisterden thuis via fm naar de radio, in stereo. Ik was maar een arme student, maar zelfs ik had zo'n geluidsinstallatie. En zodra ik die had, was de middengolf voor mij verleden tijd. Ik heb het nog eens aan mijn vriendin gevraagd, geboren in 1966, en dus een jaar ouder dan onze Willem. Augustus 1974 heeft ze niet bewust meegemaakt en ze heeft geen emotionele binding met de middengolf en het verschijnsel zeezender. Ze kan zich zelfs niet herinneren ooit naar zo'n station te hebben geluisterd. Lex Harding kende ze alleen van de top 40. En tegenwoordig ook van de oude opnames waar ik weleens naar luister, natuurlijk, maar daar probeer ik haar niet al te vaak mee lastig te vallen. Ze heeft er verder niks mee. En laten we eerlijk zijn, voor jongeren had H3 heus wel wat te bieden. De programmering zat raar in elkaar, maar er zaten goede, professionele deejays tussen die mooie muziek draaiden. Zelf ben ik nooit zo'n grote fan geweest van Frits Spits, maar qua radio is hij zonder meer de belichaming van de jaren tachtig.
  3. Eerlijk gezegd heb ik ook mijn bedenkingen bij die miljoenen luisteraars, al is het hier misschien vloeken in de kerk. In mijn eigen vriendenkring kende ik helemaal NIEMAND die naar Mi Amigo etc. luisterde. Maar dan ook echt niemand. HIlversum 3 had zijn tekortkomingen, maar alle popliefhebbers die ik kende, deden het ermee. In de periode 1974-1977 vond ik persoonlijk Caroline nog wel bijzonder, vanwege de albumtracks. Eind jaren zeventig leerde ik via een medestudent een paar aardige Engelse leeftijdgenoten kennen die veel van popmuziek hielden. Ik vroeg of ze weleens naar Caroline hadden geluisterd. Hun antwoord: nee, nooit. Hun radiostation was BBC radio one.
  4. Dank allen. Ik herken er in elk geval niet de stem van 's-Gravesande in, die in die periode trouwens voor de vpro-tv werkte, volgens zijn biografie op Beeld en Geluid. De man die Joost interviewt, dat zou Peter Flik kunnen zijn, het brein achter vpro vrijdag.
  5. Ik heb inmiddels ook 4G voor een schappelijke prijs, en ook wat internetradio betreft, loopt dat als een tierelier. Zo kan ik in de trein en de auto (die heeft bluetooth) gewoon naar mijn favoriete Amerikaanse stations luisteren. Ik vraag me alleen af of de commerciële radio, die het vooral van muziek moet hebben, straks digitaal niet heel veel last van de streamingdiensten gaat krijgen. Dat komt immers binnen via diezelfde telefoon en autoradio. Waarom zou je nog naar Sky Radio luisteren, als je ook naar je eigen favoriete playlist kan luisteren zonder reclameonderbreking? Er zijn inmiddels miljoenen abbo's verkocht: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/26/platenwereld-optimistisch-na-forse-stijging-verkopen-8428821-a1556157
  6. Als je over de 'belastingbetaler' begint, dan moet je ook concreet worden. Hoeveel kostte dit de belastingbetaler op jaarbasis, hoe verhield zich dat tot de totale omroepbegroting, en tot de overheidsbegroting als geheel? En ter vergelijking, wat zouden de kosten zijn geweest als in plaats daarvan Hilversum 1 of 2 op de korte golf hadden uitgezonden? Daar heb je immers ook zenderparken voor nodig. En dan de andere kant: wat waren de eventuele voordelen van een Wereldomroep voor Nederlanders en de rol die Nederland speelde in de internationale verhoudingen, wat was het nut van zo'n opleidingscentrum en zo'n transcriptiedienst, wie hielpen we daarmee, zagen we daar het nut van in en zo ja, hoeveel was ons dat waard? Je kunt nog zo zakelijk zijn, maar uiteindelijk is het een politieke afweging, waarin persoonlijke meningen en ja, ook emoties een rol spelen. Die oom van jou is interessant, maar een goede vriendin van mij woont al 35 jaar in Californië en is nog altijd geïnteresseerd in hoe het er hier aan toegaat. Tegenwoordig een fluitje van een cent, maar in de jaren tachtig lag dat anders.
  7. Ik wel, hoor. Op vakantie luisterden wij dagelijks een uurtje naar de Wereldomroep. Het was vrijwel de enige manier waarop je het nieuws uit eigen land een beetje kon bijhouden. In de jaren zestig en zeventig hadden veel toeristen om die reden (en voor de oproepen van de anwb) een kortegolfontvanger bij zich. (In vakantielanden kwam je soms wel een Nederlandse krant tegen, maar dan vaak van twee of drie dagen oud.) Ook expats zullen daar dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Behalve dat waren er natuurlijk de uitzendingen voor anderstaligen. Vooral van belang voor landen zonder vrije pers. Onze Wereldomroep had natuurlijk niet zo'n reputatie als de BBC Worldservice, maar ik begrijp dat er goed naar werd geluisterd.
  8. Die herhaling-op-herhaling van almaar dezelfde liedjes is bij Amerikaanse commerciële radiostations al tientallen jaren schering en inslag. Volgens mij gold het inderdaad ook voor het hier vaak bejubelde WABC, hoewel het in de ene periode erger was dan in de andere. Er wordt reclame gemaakt met 'more variety', maar wat je in werkelijkheid krijgt is meer van hetzelfde. De reden daarvoor is eenvoudig: het blijkt te werken. Luisteraars blijven hangen. En dat komt weer omdat veel luisteraars commerciële radio als 'behangetje' op de achtergrond gebruiken, dat vooral niet teveel mag opvallen. Voor Sky Radio geldt dat zeker. En ik meen me te herinneren dat Laser Radio volgens hetzelfde principe werkte. Ik weet nog dat ik almaar 'Cherish' van Kool and the Gang en 'Crazy for You' van Madonna hoorde voorbijkomen. En laten we ook niet vergeten dat Stenders de oprichter is van het station dat in alles de tegenpool is van dat principe: KX radio.
  9. Wordt het niet eens tijd voor een biografie van deze man? Zonder hem zou de zeezendergeschiedenis er heel anders hebben uitgezien. Wat bewoog hem tot zijn levenswandel? Zijn daar eigenlijk al zinnige dingen over geschreven? Zelf is hij misschien niet meer aanspreekbaar, maar een aantal mensen uit zijn omgeving vast nog wel.
  10. Ja, dat verbaast me ook wel. Er is heel weinig overgeleverd uit die tijd, voor zover ik weet. Ze kwamen natuurlijk wel heel snel en onaangekondigd in de lucht, op de avond van de dag dat het schip bij Noordwijk voor anker ging. Er zijn vast maar weinig mensen die dat hebben gehoord. Maar je zou verwachten dat in die eerste weken hoe dan ook wel wat luisteraars een opname zouden maken. Of medewerkers van Veronica zelf. Maar goed, van hilversum 1 en 2 is mij ook maar weinig bekend uit die jaren. En wie weet wat hier en daar nog op zolder ligt...
  11. Ja, daar ben ik inmiddels ook achter. Een beetje laat, alleen...
  12. Voor wie het interesseert heb ik hier twee pdf's met het Algemeen Handelsblad van 22 april en de Leeuwarder Courant van 26 april 1960. Dit om een 'tijdsbeeld' te geven. Het Handelsblad heeft een mooie foto van het Veronicaschip op de voorpagina, terwijl verderop in de krant foto's en een gesprek staan met een paar bemanningsleden. In de Leeuwarder Courant staat een interview met Ellen van Eck en Max Groen. Max Appelboom wordt 'productieleider' van de studio in Amsterdam genoemd. Verder valt op dat in deze artikelen ook al de namen voorkomen van Tony Vos en Frans Nienhuys. Toen ik dat las, besefte ik ineens dat Frans Nienhuys de enige 'discjockey' van Veronica is die het avontuur van het begin tot aan het bittere eind heeft meegemaakt. https://we.tl/9WVIhiyxTM
  13. Als je op de oude kranten afgaat, dan ging Veronica op 20 april 1960, 's avonds rond een uur of elf voor het eerst de lucht in. Vandaag dus 57 jaar geleden. In de maanden daarvoor was al regelmatig in diverse kranten geschreven over de oprichting van de VRON en de perikelen rond Oswald en de (toen nog) Borkumriff in Emden. En nu werd ook meteen melding gemaakt van de eerste proefuitzendingen. Voor dat alles kunnen we nu het onvolprezen archief van Wiki Radio raadplegen, en ook de databank Delpher, waaruit onderstaande knipseltjes komen. Ik hoop dat het een beetje leesbaar is; op Delpher zelf kun je er vrij gemakkelijk om inzoomen, maar ik vind het tot dusver een beetje lastig om die stukjes leesbaar op mijn eigen computer over te brengen. Paul
  14. Als jij het zegt... Ik heb dat vaker, hoor. Als tiener kreeg ik rillingen over mijn rug, elke keer als ik 'A Whiter Shade of Pale' of 'Need Your Love So Bad' hoorde. Maar in de loop der jaren slijt dat. Ik heb dan goede herinneringen aan zo'n plaat, maar ze roepen niet meer dezelfde reactie op. Te vaak gehoord, denk ik. Dat is ook waarom ik niet zo graag naar commerciële oldies-stations luister. De plaatjes die je daar hoort, zijn helemaal grijsgedraaid. Dan hoor ik liever iets nieuws, iets ouds wat ik nog niet ken of iets ouds wat ik al heel lang niet meer heb gehoord. Maar die St. Pepper-box ziet er interessant uit. De opzet doet me een beetje denken aan de 'Pet Sounds Session' van een aantal jaren geleden.
  15. Hoeveel versies zouden er inmiddels niet bestaan? Ik vond het indertijd wel leuk om de heruitgebrachte monomix te horen, zoals The Beatles die oorspronkelijk hadden bedoeld. Je hoort dingen die in de stereomix van George Martin zijn verdwenen en de iets snellere monoversie van She's Leaving Home vind ik misschien nog wel mooier dan de versie die we meestal horen.