Spring naar bijdragen

RobKi

Leden
  • Aantal bijdragen

    22
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

32 Excellent

Over RobKi

  • Rang
    Lid

Profielinformatie

  • Geslacht
    Male
  • Woonplaats
    Maastricht
  • Interesses
    Radio. Journalistiek. Taalwetenschap. Rails.

Contactmethoden

  • Website
    http://www.robkievit.nl/
  • Twitter
    @radioAugias
  1. En daar hoor ik na tweeënhalve minuut weer de slagzin 'het was radio, het is radio, en het zal ook altijd radio blijven'. Helemaal mee eens. Waar komt die slagzin vandaan? Waarom was die regelmatig te horen op Veronica? Misschien is de (kleine) geschiedenis van die zin al ergens beschreven, maar dat weet ik dan niet. Overigens is dit een prachtige, rare, editie van de ABTT. Indertijd gemist (proefwerken, examens). Een soort van Genootschap Radiojingles en Tunes 'avant la lettre'. Heerlijk.
  2. RNW: afscheid van de Eurohit-40 (2012)

    Vijf jaar geleden presenteerde Tim Fisher een afscheidseditie van de Eurohit-40 op Radio Netherlands - de Engelse dienst van de Wereldomroep. Voor één keer geen actueel Europees hit-overzicht, maar vijfenzestig jaar Nederlandse popmuziek in vijftien minuten, van Eddie Christiani tot Gers Pardoel. Uitgezonden op 29 juni 2012 per kortegolf naar "de zendrichtingen" Noord-Amerika, Azië, Afrika, en Europa. Voor die laatste uitzenddag had de distributieafdeling van de Wereldomroep - op eigen initiatief - nog allerlei zendfrequenties gereactiveerd die al lang waren stilgelegd. Zo ging dat indertijd, en als producer van die laatste dag van de Engelse uitzendingen ben ik ze er nog steeds dankbaar voor. Hier is de show van Tim: Tim Fisher Farewell Show 28Mb mp3 15:00
  3. Geboren in de 60s dan hoor je thuis in de verloren generatie.

    De vlag dekt de lading bovendien niet. Het stuk gaat over de generatie geboren tussen 1955 en 1970. De grenzen van zo'n generatiegroep zijn vrij willekeurig getrokken door de bedenker van deze indeling, professor Henk Becker. Neem je andere jaartallen, bijvoorbeeld 1950 - 1965, dan krijg je een heel ander beeld, terwijl er toch grotendeels dezelfde mensen in zitten. Dat is niet mijn kritiek, maar die van echte sociologen, zie: Profiel van Henk Becker (geen familie van Eddie, om on-topic te blijven). Afijn, het AD heeft er weer een luchtige pagina mee gevuld voor de ontspannen krantenlezer, met een leuk enquêtetje erbij. Iedereen blij. Zeg ik dan maar. PS: ben zelf uit 1956, en voel me helemaal niet maatschappelijk/economisch verloren of nix.
  4. What's New Radio Nederland Wereld Omroep april 1976

    Ja Franki, de Eurohit-40 zijn we niet vergeten. Ik heb er een afzonderlijk draadje voor geopend: https://www.internetradiocafe.nl/topic/45960-eurohit-40-op-radio-nederland-wereldomroep/
  5. Eurohit-40 op Radio Nederland Wereldomroep

    In een ander draadje werd een vraag gesteld over de Eurohit-40 van de Wereldomroep. Nee, de Eurohit-40 van de Wereldomroep zijn we nog niet vergeten, hoor. Hier is het jaaroverzicht uit december 2009. Twee uur internationale hitradio met Tim Fisher, productie: Martin en Jos, Ad Roland Media. Om precies te zijn, 1:57'21". https://www.mediafire.com/?149iuenuz3koxhb Iedere week maand mocht Tim zich afzonderen in een kamertje om het script te schrijven. Zijn presentatieteksten zitten vol prachtige vondsten voor de goede verstaander - evenals zijn dagelijkse conversatie. De man is een wandelend Engels-Nederlands cryptogram en een onovertroffen kenner van het Eurovisie-gebeuren. Tim zit op Twitter https://twitter.com/EuroHit40 . Veel luisterplezier!
  6. jingels drie in één veronica

    3-in-1 is mij vooral bijgebleven door de jingles met stukjes van Yes van de LP Time and a Word, uit het nummer Everydays: loom stukje met violen, en hihat-ratel met bas-slagen. Hoorde die jingles laatst nog bij Tineke op Radio 5.
  7. What's New Radio Nederland Wereld Omroep april 1976

    Bedankt voor de upload, Alex. Detail: indertijd, 1976, stond de W van Wereldomroep nog niet in het logo van Radio Netherlands. De wereldbol met RNW dateert uit 2006, de Joop Daalmeijer-periode van RNW. Dit is de oude bol:
  8. Eddy Startz en The Happy Station

    Die gemengde gevoelens over B&G herken ik wel, Juul. Ze hebben (gelukkig) het grootste deel van het RNW-archief onder hun hoede genomen, maar ik krijg wel de indruk dat ze niet weten waar ze moeten beginnen omdat het zo'n enorme rijstebrijberg is. Bas Agterberg (een van de auteurs van dat Startz-verhaal) vertelde dat onlangs op dat symposium in Amsterdam; hij richt zich eerst maar op de vroegste tijd van RNW. De digitale catalogus van het archief is ook overgedragen aan B&G en staat daar ergens op een harde schijf - maar de terzake kundige medewerker is vertrokken, en waar is die catalogus nu... Oud RNW-beeldmateriaal is, tegen hoge kosten, met een meer-dan-broadcast-kwaliteit gesampeld, waar B&G nu niet mee uit de voeten kan, en ze willen alles opnieuw met een lagere! sample-rate digitaliseren, hoorde ik ook in Amsterdam. Je hoort mij zuchten. Persoonlijk begonnen mijn gemengde gevoelens toen ik B&G kort na de opening als bezoeker bekeek, en wel twintig oude radiotoestellen kon bekijken, maar nergens kon vinden wanneer de Nederlandse radio begon, en waar, en waarom, en hoe. Had ik anders aangepakt. Maar ik heb wel vertrouwen in hun vermogen om archieven te bewaren. Nu de rest nog.
  9. Eddy Startz en The Happy Station

    Ja, tegenwoordig is dat soort radio niet meer voorstelbaar, maar indertijd was Happy Station van onschatbare waarde voor het wereldwijd scheppen van goodwill voor Nederland. Eddie Startz was daar de belichaming van. Het door MikeBr geciteerde artikel zegt tegen het einde: Startz moet tot zijn spijt in 1970 stoppen, maar The Happy Station werd met andere presentatoren voortgezet tot 1995. Waarom worden die namen niet even genoemd? Ere wie ere toekomt: die andere presentatoren waren achtereenvolgens Tom Meijer en Jonathan Groubert. Beiden wisten de wereldwijde luisteraars te betrekken bij Nederland op hun eigen eigentijdse manier, anders dan Startz, maar net zo goed effectief. Wou ik maar even gezegd hebben.
  10. Engelse promo Radio Netherlands

    De muziekafdeling van Radio Nederland Wereldomroep maakte jarenlang klassieke-muziekprogramma's die wekelijks op CD werden rondgestuurd aan radiostations over de hele wereld. Een stukje Nederland-promotie, onder de titel Live at the Concertgebouw, uiteraard gepresenteerd in het Engels. In het pakket dat de radiostations kregen, zat ook altijd een promo voor Radio Netherlands Worldwide, omstreeks 2009 ingesproken door de presentator van deze shows, Hans Haffmans van Radio 4: https://www.mediafire.com/?k7os7g85425ftoc
  11. Ik stop met zippyshare

    * Ja, voor het uploaden zijn een paar stappen nodig. Als je eenmaal een (gratis) account hebt aangemaakt - mailadres en wachtwoord zijn genoeg - dan kun je files uploaden naar "Spaces", dat klinkt eindeloos, maar het zijn gewoon mappen met een link die je kan delen op forums enzovoorts. Met een gratis account kun je op Hightail max. 250MB kwijt, ruwweg een uur of vier aan mp3's op 128kbps. Dat is dan wel weer een minpuntje. * Het downloaden werkt zo: De link naar zo'n "Space" werkt ook voor kijkers zonder Hightail-account; de files zijn downloadbaar. https://spaces.hightail.com/space/TI4abGT0iX
  12. Ik stop met zippyshare

    Ik heb goede ervaringen met hightail.com (vroeger yousendit.com). Bij RNW gebruikten we dat o.a. om wekelijks de korte editie van The State We're in op te sturen naar de Associate Producer, Sonologue (Chhavi Sachdev) in Mumbai. Nooit problemen mee gehad.
  13. eigen programma maken voor uitzending op 747

    Ja, bij het businessmodel achter dit initiatief kun je natuurlijk vraagtekens zetten. Honderd euro voor een uur zendtijd op een zender met een bereik van - hoever? Hoeveel luisteraars? Dat wil je wel weten voordat je er geld in steekt. Maar aan de andere kant geeft het jonge collega's wel een kans om zichzelf eens echt voor de leeuwen te werpen. Wat je in dat uur doet, komt ook echt op de radio. Met alle kans op lof en kritiek van dien. En de ballotage door middel van een demo zorgt ervoor dat minder geslaagde programma's niet op de zender komen. Ik vind het best een aardig idee van 'Harlingen'. Hoeveel reacties zouden ze al hebben?
  14. Vincent Schriel: Digitale radio, DAB+ of Internet?

    Langs de hele Nederlandse grens (en die is 1027 km lang) luisteren mensen naar radiozenders uit onze buurlanden. Niet alleen hobbyisten: de bloemist, de huisman, de snackbar, de scholier. Met een FM-signaalsterkte van 70% is een Duits, Waals of Vlaams station nog goed te beluisteren. Met een DAB+-signaalsterkte van 70% horen deze grensluisteraars helemaal niks, want DAB doet het ofwel goed, ofwel niet. Dan is DAB geen vooruitgang, vind ik.
  15. commercials

    Ja, en dat mag nog steeds, maar er zijn een heleboel regels voor de plaatsing en aankleding van commercials. Nederlanders, hè! <schoolfrikmodus aan> Dit gaat over commerciële stations: Regeling van het Commissariaat voor de Media van 10 juli 2012 houdende beleidsregels omtrent de toelaatbaarheid, herkenbaarheid en afbakening van reclame- en telewinkelboodschappen in het media-aanbod van commerciële media-instellingen (Beleidsregels reclame ommerciële media-instellingen 2012) Artikel 4 Duidelijk onderscheiden 1. Reclame- en telewinkelboodschappen binnen het video- en/of audiogedeelte van het programma-aanbod zijn «duidelijk onderscheiden» van het overige programma-aanbod indien deze worden voorafgegaan door en afgesloten met een zichtbare en/of hoorbare aankondiging en afkondiging. Hiermee krijg je dus reclameblokjes, ingesloten door een hoorbaar pingeltje. Het Commissariaat maakt geen verschil tussen landelijke, regionale en lokale commerciëlen. Inderdaad zijn "losse" reclamespotjes op de commerciële zenders nog altijd toegestaan, mits met mate: Artikel 6 Afzonderlijke reclame- of telewinkelboodschappen Het plaatsen van afzonderlijke reclame- of telewinkelboodschappen in het overige programma-aanbod op grond van artikel 3.8, tweede lid, van de wet is mogelijk, mits de frequentie beperkt blijft tot maximaal twee maal per uur. Ook voor de publieke omroepen is er van alles geregeld. Dat heeft Ruud hierboven al toegelicht. Wat de vormgeving aangaat: het komt erop neer dat de STER de reclameboodschappen moet uitzenden, inclusief de "omlijsting" ervan, die genoemd wordt en die daarmee dus wettelijk verplicht is. Maximaal 12 minuten reclame per uur. Ik zal je de artikelen uit de Mediawet besparen. Een 'boodschap' moet herkenbaar zijn als boodschap, en dat verklaart het grens-pingeltje tussen de boodschappen, dat aangeeft waar de ene ophoudt en de volgende begint. AAITIE STAFFING. Tingeling. Wij van INZENTROO (enz). In de oertijd van de commerciële radio in de VS sponsorden adverteerders een compleet programma. De naam van de sponsors werd dan alleen aan het begin genoemd (The John Doe Show is brought to you by Stimorol, the Chewing Gum) en eventueel aan het einde. Radio Veronica had dat tot eind jaren 1960 ook nog, met het Clearasil-kwartiertje, of het kwartier van weekblad Muziek Express, bijvoorbeeld. Naarmate er in de VS meer radiostations en dus veel meer verschillende programma's kwamen, werd het handiger voor adverteerders om losse commercials te laten uitzenden, omdat het niet meer bij te houden was aan welk programma je je naam verbond. Die losse commercials waren er ook meteen in de jaren '60 bij Veronica. Amerikaanse programmaleiders hanteerden dan de vuistregel 'commercials must always be adjacent to programme content', met andere woorden een commercial moest altijd worden voorafgegaan, of gevolgd, door iets van het radiostation zelf. Vandaar de opvolging van onderdelen, die we ook kennen van Veronica, van bijvoorbeeld 'plaat - DJ - commercial - jingle - commercial - DJ - plaat'. Je ziet dat een commercial altijd grenst aan eigen materiaal van het station. Nooit twee commercials achter elkaar uitzenden zonder iets eigens ertussen, daar kwam het op neer. </schoolfrikmodus uit> En om weer on topic te geraken: met die opeenvolging klonken de programma's, ook in mijn oren, meer als een geheel dan met die soms ellenlange reclameblokken van nu. Dan denk je na vijf spotjes: naar welke zender luisterde ik ook alweer? Nee, dan liever twee spotjes max., met een door Juul geknipte jingle ertussen...
×