Spring naar bijdragen

RobKi

Leden
  • Aantal bijdragen

    17
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

15 Good

Over RobKi

  • Rang
    Lid

Profielinformatie

  • Geslacht
    Male
  • Woonplaats
    Maastricht

Contactmethoden

  • Website
    http://www.robkievit.nl/
  • Twitter
    @radioAugias
  1. jingels drie in één veronica

    3-in-1 is mij vooral bijgebleven door de jingles met stukjes van Yes van de LP Time and a Word, uit het nummer Everydays: loom stukje met violen, en hihat-ratel met bas-slagen. Hoorde die jingles laatst nog bij Tineke op Radio 5.
  2. What's New Radio Nederland Wereld Omroep april 1976

    Bedankt voor de upload, Alex. Detail: indertijd, 1976, stond de W van Wereldomroep nog niet in het logo van Radio Netherlands. De wereldbol met RNW dateert uit 2006, de Joop Daalmeijer-periode van RNW. Dit is de oude bol:
  3. Eddy Startz en The Happy Station

    Die gemengde gevoelens over B&G herken ik wel, Juul. Ze hebben (gelukkig) het grootste deel van het RNW-archief onder hun hoede genomen, maar ik krijg wel de indruk dat ze niet weten waar ze moeten beginnen omdat het zo'n enorme rijstebrijberg is. Bas Agterberg (een van de auteurs van dat Startz-verhaal) vertelde dat onlangs op dat symposium in Amsterdam; hij richt zich eerst maar op de vroegste tijd van RNW. De digitale catalogus van het archief is ook overgedragen aan B&G en staat daar ergens op een harde schijf - maar de terzake kundige medewerker is vertrokken, en waar is die catalogus nu... Oud RNW-beeldmateriaal is, tegen hoge kosten, met een meer-dan-broadcast-kwaliteit gesampeld, waar B&G nu niet mee uit de voeten kan, en ze willen alles opnieuw met een lagere! sample-rate digitaliseren, hoorde ik ook in Amsterdam. Je hoort mij zuchten. Persoonlijk begonnen mijn gemengde gevoelens toen ik B&G kort na de opening als bezoeker bekeek, en wel twintig oude radiotoestellen kon bekijken, maar nergens kon vinden wanneer de Nederlandse radio begon, en waar, en waarom, en hoe. Had ik anders aangepakt. Maar ik heb wel vertrouwen in hun vermogen om archieven te bewaren. Nu de rest nog.
  4. Eddy Startz en The Happy Station

    Ja, tegenwoordig is dat soort radio niet meer voorstelbaar, maar indertijd was Happy Station van onschatbare waarde voor het wereldwijd scheppen van goodwill voor Nederland. Eddie Startz was daar de belichaming van. Het door MikeBr geciteerde artikel zegt tegen het einde: Startz moet tot zijn spijt in 1970 stoppen, maar The Happy Station werd met andere presentatoren voortgezet tot 1995. Waarom worden die namen niet even genoemd? Ere wie ere toekomt: die andere presentatoren waren achtereenvolgens Tom Meijer en Jonathan Groubert. Beiden wisten de wereldwijde luisteraars te betrekken bij Nederland op hun eigen eigentijdse manier, anders dan Startz, maar net zo goed effectief. Wou ik maar even gezegd hebben.
  5. Engelse promo Radio Netherlands

    De muziekafdeling van Radio Nederland Wereldomroep maakte jarenlang klassieke-muziekprogramma's die wekelijks op CD werden rondgestuurd aan radiostations over de hele wereld. Een stukje Nederland-promotie, onder de titel Live at the Concertgebouw, uiteraard gepresenteerd in het Engels. In het pakket dat de radiostations kregen, zat ook altijd een promo voor Radio Netherlands Worldwide, omstreeks 2009 ingesproken door de presentator van deze shows, Hans Haffmans van Radio 4: https://www.mediafire.com/?k7os7g85425ftoc
  6. Ik stop met zippyshare

    * Ja, voor het uploaden zijn een paar stappen nodig. Als je eenmaal een (gratis) account hebt aangemaakt - mailadres en wachtwoord zijn genoeg - dan kun je files uploaden naar "Spaces", dat klinkt eindeloos, maar het zijn gewoon mappen met een link die je kan delen op forums enzovoorts. Met een gratis account kun je op Hightail max. 250MB kwijt, ruwweg een uur of vier aan mp3's op 128kbps. Dat is dan wel weer een minpuntje. * Het downloaden werkt zo: De link naar zo'n "Space" werkt ook voor kijkers zonder Hightail-account; de files zijn downloadbaar. https://spaces.hightail.com/space/TI4abGT0iX
  7. Ik stop met zippyshare

    Ik heb goede ervaringen met hightail.com (vroeger yousendit.com). Bij RNW gebruikten we dat o.a. om wekelijks de korte editie van The State We're in op te sturen naar de Associate Producer, Sonologue (Chhavi Sachdev) in Mumbai. Nooit problemen mee gehad.
  8. eigen programma maken voor uitzending op 747

    Ja, bij het businessmodel achter dit initiatief kun je natuurlijk vraagtekens zetten. Honderd euro voor een uur zendtijd op een zender met een bereik van - hoever? Hoeveel luisteraars? Dat wil je wel weten voordat je er geld in steekt. Maar aan de andere kant geeft het jonge collega's wel een kans om zichzelf eens echt voor de leeuwen te werpen. Wat je in dat uur doet, komt ook echt op de radio. Met alle kans op lof en kritiek van dien. En de ballotage door middel van een demo zorgt ervoor dat minder geslaagde programma's niet op de zender komen. Ik vind het best een aardig idee van 'Harlingen'. Hoeveel reacties zouden ze al hebben?
  9. Vincent Schriel: Digitale radio, DAB+ of Internet?

    Langs de hele Nederlandse grens (en die is 1027 km lang) luisteren mensen naar radiozenders uit onze buurlanden. Niet alleen hobbyisten: de bloemist, de huisman, de snackbar, de scholier. Met een FM-signaalsterkte van 70% is een Duits, Waals of Vlaams station nog goed te beluisteren. Met een DAB+-signaalsterkte van 70% horen deze grensluisteraars helemaal niks, want DAB doet het ofwel goed, ofwel niet. Dan is DAB geen vooruitgang, vind ik.
  10. commercials

    Ja, en dat mag nog steeds, maar er zijn een heleboel regels voor de plaatsing en aankleding van commercials. Nederlanders, hè! <schoolfrikmodus aan> Dit gaat over commerciële stations: Regeling van het Commissariaat voor de Media van 10 juli 2012 houdende beleidsregels omtrent de toelaatbaarheid, herkenbaarheid en afbakening van reclame- en telewinkelboodschappen in het media-aanbod van commerciële media-instellingen (Beleidsregels reclame ommerciële media-instellingen 2012) Artikel 4 Duidelijk onderscheiden 1. Reclame- en telewinkelboodschappen binnen het video- en/of audiogedeelte van het programma-aanbod zijn «duidelijk onderscheiden» van het overige programma-aanbod indien deze worden voorafgegaan door en afgesloten met een zichtbare en/of hoorbare aankondiging en afkondiging. Hiermee krijg je dus reclameblokjes, ingesloten door een hoorbaar pingeltje. Het Commissariaat maakt geen verschil tussen landelijke, regionale en lokale commerciëlen. Inderdaad zijn "losse" reclamespotjes op de commerciële zenders nog altijd toegestaan, mits met mate: Artikel 6 Afzonderlijke reclame- of telewinkelboodschappen Het plaatsen van afzonderlijke reclame- of telewinkelboodschappen in het overige programma-aanbod op grond van artikel 3.8, tweede lid, van de wet is mogelijk, mits de frequentie beperkt blijft tot maximaal twee maal per uur. Ook voor de publieke omroepen is er van alles geregeld. Dat heeft Ruud hierboven al toegelicht. Wat de vormgeving aangaat: het komt erop neer dat de STER de reclameboodschappen moet uitzenden, inclusief de "omlijsting" ervan, die genoemd wordt en die daarmee dus wettelijk verplicht is. Maximaal 12 minuten reclame per uur. Ik zal je de artikelen uit de Mediawet besparen. Een 'boodschap' moet herkenbaar zijn als boodschap, en dat verklaart het grens-pingeltje tussen de boodschappen, dat aangeeft waar de ene ophoudt en de volgende begint. AAITIE STAFFING. Tingeling. Wij van INZENTROO (enz). In de oertijd van de commerciële radio in de VS sponsorden adverteerders een compleet programma. De naam van de sponsors werd dan alleen aan het begin genoemd (The John Doe Show is brought to you by Stimorol, the Chewing Gum) en eventueel aan het einde. Radio Veronica had dat tot eind jaren 1960 ook nog, met het Clearasil-kwartiertje, of het kwartier van weekblad Muziek Express, bijvoorbeeld. Naarmate er in de VS meer radiostations en dus veel meer verschillende programma's kwamen, werd het handiger voor adverteerders om losse commercials te laten uitzenden, omdat het niet meer bij te houden was aan welk programma je je naam verbond. Die losse commercials waren er ook meteen in de jaren '60 bij Veronica. Amerikaanse programmaleiders hanteerden dan de vuistregel 'commercials must always be adjacent to programme content', met andere woorden een commercial moest altijd worden voorafgegaan, of gevolgd, door iets van het radiostation zelf. Vandaar de opvolging van onderdelen, die we ook kennen van Veronica, van bijvoorbeeld 'plaat - DJ - commercial - jingle - commercial - DJ - plaat'. Je ziet dat een commercial altijd grenst aan eigen materiaal van het station. Nooit twee commercials achter elkaar uitzenden zonder iets eigens ertussen, daar kwam het op neer. </schoolfrikmodus uit> En om weer on topic te geraken: met die opeenvolging klonken de programma's, ook in mijn oren, meer als een geheel dan met die soms ellenlange reclameblokken van nu. Dan denk je na vijf spotjes: naar welke zender luisterde ik ook alweer? Nee, dan liever twee spotjes max., met een door Juul geknipte jingle ertussen...
  11. Internet ligt er wel eens uit, maar de ether doet het altijd

  12. Het transgalactisch liftershandboek

    Wat leuk, Vincent, bedankt voor het uploaden. Voor wie het verhaal achter deze serie niet kent (ik kan 't me nauwelijks voorstellen): ik heb er in 2005 een van m'n vijfminutenpodcasts aan gewijd. https://augiasradio.wordpress.com/tag/douglas-adams/
  13. Video verslag Radio Nederland 70 jaar

    O, o, wat is de verleiding groot om in te gaan op deze (grotendeels al eerder gevoerde) discussie... maar ik koester liever de herinnering aan mijn zestien jaar als Wereldomroep-medewerker in Hilversum en de collega's die ik daar heb leren kennen. De herinnering bijvoorbeeld aan de Indonesische communist, liberaal, moslim en christen die samen vanuit Nederland aan luisteraars in Indonesië lieten horen hoe je ondanks totaal verschillende meningen toch kan samenwerken. Of de herinnering aan de collega's uit Chili, Uruguay, Costa Rica enz. die per satelliet een onafhankelijke nieuwsvoorziening van Europese kwaliteit aanboden aan honderden kleine radiostations in Latijns Amerika, als alternatief voor het staatsnieuws van de regeringszenders daar. Of de herinnering aan de vele Engelstalige collega's die een ongekende journalistieke ethiek en gedegenheid meebrachten waar we als Nederlanders veel van leerden. Of de herinnering aan de Caribische en Surinaamse collega's die met dagelijks optimisme de soms dubieuze overheidspraktijken aan de kaak stelden waar radiostations ter plaatse niet over durfden te praten. Ik denk nog vaak aan ze. Ja, Radio Nederland Wereldomroep had daarnaast ook nog een Nederlandse afdeling met een output die vaak overlapte met de binnenlandse omroep, al was de invalshoek vaak anders, en het is inderdaad logisch om te denken dat het doorgeven van een Hilversum I via KG een bruikbaar alternatief had kunnen zijn. En een besparing had opgeleverd. Maar de wettelijke opdracht om aan (een deel van) het buitenland, in een aantal talen, te laten horen hoe we in Nederland denken over goed bestuur, vrijheid van meningsuiting en cultuur, die opdracht had Radio Nederland dan nog altijd gehad. Die wettelijke taak hadden de AVRO en hoe ze verder ook heten, nooit kunnen overnemen. Alleen bij de Nederlandstalige taak had je dus flink kunnen besparen. Ja, dat werd betaald uit de schatkist die wij met z'n allen vullen. En als burgers moeten we scherp opletten hoe het kabinet ons geld uitgeeft. Maar uit de schatkist worden nu eenmaal ook dingen betaald die je zelf niet nodig hebt of waar je het nut niet van inziet. Zo heb ik zelf totaal geen behoefte aan nog meer snelwegen; en dat eindeloze stomme voetbal en dat autoracen op de publieke omroep, moet dat van mijn belastingcenten? Ik vind 't prima, want ik profiteer weer van met belastinggeld betaalde zaken waar andere mensen het nut niet van inzien. Maar laat ik me niet verleiden om op deze discussie in te gaan. De tijd van Radio Nederland Wereldomroep is immers voorgoed voorbij, het bestaat al vijf jaar niet meer, dus dat heeft de schatkist inmiddels al 5 x 45 = 225 miljoen euro opgeleverd. En was RNW wel blijven bestaan als allround nieuwsmedium, dan was het nu allang niet meer die Wereldomroep van toen geweest: geen radiostation meer. Net zoals de Wereldomroep van 2012 een totaal andere was dan die van 1947. We hadden die slag graag zelf willen maken, waren er al mee bezig, tot de politiek er een eind aan maakte. Wat ons, en onze luisteraars, nog rest zijn warme herinneringen aan - inderdaad Juul - een bijzondere organisatie in omroepland. En een reportagewagen. (P.S. Leendert, een transcriptieafdeling met 37 talen? Een kinderafdeling? Ik heb zestien jaar door alle krochten van het RNW-gebouw gelopen, maar die afdelingen heb ik er nooit gezien. ) Hartelijke groet, Rob
  14. WereldOmroep 70 jaar audiofile

    Audiofilie! Ja, daar lijd ik aan... O, er staat file. Het is een joekel van een bestand, maar dan heb je ook wat. Mijn hartelijke dank aan degene die dit bestand heeft gemaakt en ter download heeft aangeboden. Moet een hele klus zijn geweest. Ik heb 't op m'n harde schijf staan en ga morgen eens rustig luisteren naar de stukken die ik gemist heb. Dank!
  15. Video start RNI vanaf Galaxy in Hamburg

    Bijzonder dat deejay Pascal in de voor de TV gesimuleerde Nordsee-uitzending nog roept dat RNI uitzendt op 266 meter, alsof de Radio London-zender op de Galaxy zo weer kan worden ingeschakeld. Die zal toch wel onklaar zijn gemaakt voordat het schip in Hamburg aanlegde? Knappe jongen trouwens die kan verstaan wat Edwin Bollier allemaal zegt. Ik heb zelf een Oostenrijkse oma dus ben wel gewend aan rare varianten van het Duits, maar het Schwytzerdeutsch... joa do hahben wirr das Geiser und den Boiler usgeschalted und wors vorbai. In ieder geval, herzlichem Dank allesamt!
×