Leendert Vingerling

Leden
  • Aantal bijdragen

    162
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    2

Waardering in de gemeenschap

456 Excellent

1 Volger

Over Leendert Vingerling

  • Rang
    Gevorderd lid

Recente profielbezoeken

765 profielweergaven
  1. Goed speurwerk Albert naar de Engelse versies van de informatie telefoon over de ontwikkelingen van Caroline. Wist het niet meer precies. Het was natuurlijk heel nobel dat de opbrengsten naar Caroline gingen. Het geld werd helaas niet altijd op de goede manier besteed. Maar al te vaak kon Ronan O'Rahilly daarvan weer eens naar een luxe restaurant gaan met een of andere dame die hij weer aan de haak had geslagen en waarmee hij goede sier wilde maken. Salut Leendert Prima Alex. Ben benieuwd naar de inhoud, want hoe kwam men dan aan de informatie?' Glazen bol' of daadwerkelijke informanten. Ik ben in ieder geval nooit benaderd. Ten tijde van de mogelijke nieuwe start van Caroline in 1983 werd Rob Olthof van SMC ook plat gebeld om informatie. Rob lepelde dan maar iets op, zonder er inhoudelijk vanaf te weten. Salut Leendert
  2. Na het verdwijnen van Radio Veronica als zeezender vielen veel medewerkers in het bekende diepe' zwarte gat'. Jarenlang hadden ze een vaste baan gehad en ineens was het 'over en sluiten'. Geen werk meer. Ze stonden op de Hilversumse straat. De wereld zag er voor hen anders uit op 1 september 1974. Onzekerheid over de toekomst speelde een grote rol. Hoe nu verder? Er was een aanvraag ingediend als aspirant omroep, maar die was afgewezen. De VOO was in hoger beroep gegaan , maar de gerechtelijke uitspraak zou nog even zich laten wachten. Wel of niet bij de Veronica organisatie blijven hangen of toch maar op zoek naar ander werk, want de pijp moet blijven roken. Veronica had natuurlijk een geweldige naamsbekendheid en daar zou van geprofiteerd kunnen worden. Er vonden veel 'melkkoe ' projecten plaats. De naam Veronica werkt gebruikt om nog iets te kunnen verdienen. Tijdens het opschonen van mijn fotoarchief kwam ik een aantal projecten uit die tijd tegen: Studio Top 40, Jingle pakketten, de Popfoon van Lex Harding en zelfs een heuse Will Wil Wel show! Ongetwijfeld zullen enkelen onder ons er gebruik van hebben gemaakt of zelfs een avondje Wil Luikinga hebben bezocht. Bij het project Popfoon moest ik ineens denken aan een ander telefoonnummer waar naar gebeld kon worden voor specifiek zeezender nieuws. Ben vergeten wie dit verzorgde. Freewave soms? Salut Leendert
  3. En zo gaat het in heel veel gevallen. Het is in alle landen landen van hetzelfde laken en pak. De politiek maakt een afweging, die niet per sé de beste hoeft te zijn. Maar het moet wel altijd worden opgebracht door de ingezetenen van een land. Dus zou het fijn zijn er er geen geld over de balk wordt gesmeten. Ik neem aan dat iedereen dit wel onderschrijft. De begroting van de Wereldomroep was de laatste jaren rond de 45 miljoen, waarvan 25 miljoen voor de verzorging van de programma's, 14 miljoen voor de verspreiding er van(zenders, techniek) en 6 miljoen voor overige kosten. Als Hilversum via de korte golf zou hebben uitgezonden zou dat ongeveer 30 miljoen gescheeld hebben. Juul, er is geen enkele verplichting om dat te doen. Het is duidelijk dat onze standpunten verschillen en daar hoeven we niet eindeloos mee door te gaan. Het wordt anders' vliegen afvangen' en een soort 'welles-nietes' discussie. Lezers kunnen bovendien de indruk krijgen dat wij elkaar naar het leven staan, maar dat is natuurlijk niet zo. Zo ook de manier waarop Paul en Robin reageren. Hun reacties vind ik altijd zeer netjes en goed onderbouwd. Niet alleen met dit onderwerp, maar ook bij andere discussies. Ze voegen iets toe. Hoop dat de heren voorlopig nog niet de handdoek gooien... Salut Leendert
  4. Dank Robin, ik heb het artikel gelezen en het schetst de moeilijke strijd in 'radioland' om na de oorlog één nationale radiozender op te richten. Dat mislukte doordat de zuilen hun verworven rechten niet wilden opgeven en als 'troostprijs' werd daarom de Wereldomroep in het leven geroepen. Doordat er geen echte interesse en controle was vanuit de bestaande omroepzuilen , kon de Wereldomroep zo'n beetje haar eigen gang gaan. Van alles bleek mogelijk zoals een nieuw modernistisch gebouw, extra zenderparken in het buitenland, een opleidingscentrum voor journalisten, een kinderafdeling, een transcriptie dienst in 37 talen, technische faciliteiten dienst (BFN), en ook nog eigen TV afdeling. En wie betaalden dat allemaal? Juist, wij dus. Het was allemaal niet nodig geweest als bijvoorbeeld Hilversum 1 of 2 ook op de korte golf had uitgezonden. De Nederlanders' in den vreemde' hadden ook wel zonder de Wereldomroep hun weg gevonden. Mijn oom emigreerde naar Canada en heeft nooit naar de Wereldomroep geluisterd. Hij ging aan het werk en leefde met de Canadezen. Had geen behoefte aan nieuws uit Nederland, want hij was bewust weggegaan. En zo zijn er ongetwijfeld velen geweest. Salut Leendert
  5. Helaas Juul, dan heb je aan mij een zware tegenstander. Ik kom wel aan 'jouw' RNW. Zal me er niet populair door maken, maar dat moet dan maar dit keer. Wim Vriezen, die de presentatie deed tijdens het afscheid, zal wellicht ook met gemengde gevoelens dit bericht lezen. Leg mij eens uit waarom de Wereldomroep zo nodig als een autonome omroep moest bestaan? Ik heb deze vraag inmiddels al vele malen gesteld en niemand wil of kan daar een goed onderbouwd antwoord op geven. Waarom was het niet mogelijk om de Hilversumse uitzendingen van de omroepen op de kortegolf uit te zenden, zonder het 'monster' van een Wereldomroep te creëren? Het heeft bakken met geld geld gekost. Omgerekend naar een Nederlandse luisteraar in 'den vreemde' was het misschien wel het tienvoudige van de omroepbijdrage. Buiten proportioneel dus. Maar ja, het was toch belastinggeld? Wat maakt het uit? Geen haan die er naar kraait. (Er waren toen alleen maar 'rooie' hanen...) En natuurlijk vond jij dat als jonge jongen interessant en geweldig. Dat snap ik 'dondersgoed', maar je moet emotie en ratio los kunnen koppelen. Ik heb het een enorme verspilling van belastinggeld gevonden. Nederlanders elders bereiken had ook op een veel goedkopere manier gekund. Ik vond overigens het afscheid wel een dramatisch geforceerde voorstelling. Een soort kopie van het Veronica afscheid, maar dan zonder een hoorbare 'tikkende' klok. En vuurwerk afsteken hoort niet bij een afscheid , wel bij iets feestelijks. Salut Leendert
  6. Robin en Paul, Bedankt voor jullie bijdragen. Ik snap best wel dat er behoefte was aan Nederlands nieuws. Ik kan echter nog steeds niet bevatten, waarom het volgens de Wereldomroep methode moest. Een dure onderneming, want wat kost het allemaal niet? Reken maar uit: Een redactie met presentatoren die ook nog eens onderdeel zijn van een starre bureaucratische organisatie met managers en directeuren en die allemaal in een duur gebouw zitten. Geweldige arbeidsvoorwaarden en dito salaris. Waarom zijn er niet via een eigen Hilversumse kortegolf zender dagelijkse uitzendingen van de omroepen doorgestuurd? Toch heel simpel? Dus de hele dag afwisselend programma's van de publieke radio ? Salut Leendert
  7. Weer een prima video verslag van Alex. Hulde (=Wereldomroep taal). Erg leuk om zwart-wit beelden te zien van de reportagewagen in Naaldwijk . De auto staat voor het gebouw waar de VPRO in 1926 is opgericht. Dat was jarenlang de pastorie van de Vrijzinnig Hervormde Kerk op het Wilhelminaplein. Als kleine jongen kwam ik daar nog wel eens om een boekenbestelling-mijn vader was boekhandelaar- voor de dominee af te geven. Een huishoudster deed dan open. Ik las berichten over vele bezoekers, maar die indruk krijg ik toch echt niet uit de beelden. Velen zullen gedacht hebben: Radio moet je horen, niet zien en dan zeker niet de string die boven de broek uitkomt met daaronder en boven 'plakplaatjes' van een voormalige presentatrice.... Zoiets doet helaas afbreuk aan de fantasie van de stem, vind ik. Een ander zal daar minder moeite mee hebben. Toen ik 1995 naar Zuid-Frankrijk vertrok luisterde ik de eerste jaren af en toe naar de Wereldomroep. Ik vond het een saaie vormgeving hebben met veel te keurige presentatoren. Ik vond het vlees, noch vis. Heb me altijd afgevraagd, waarom Hilversum geen eigen programma's via de kortegolf doorstuurde. Vergelijkbaar met BVN op TV. Zou de belastingbetaler een hoop centjes hebben gescheeld. Ik heb de meerwaarde van de Wereldomroep voor de Nederlanders in den vreemde nooit begrepen. Wellicht dat oud medewerkers daar een andere visie op hebben. Salut Leendert
  8. Zeer gewaardeerde, maar helaas sigaar rokende, Juul, Bij iedere foto vermeld ik de namen. Zo ook op de middelste foto. Als je foto vergroot en dan linksonder op de foto met de muis gaat naar volledige grootte dan komen de namen tevoorschijn(tenminste op mijn Apple). En verder is Leendert teleurgesteld dat veel Fransen op' een wolf in schaapskleren' hebben gestemd. Meneer Macron wil nog meer Europa, geen grenzen dicht, de immigratie niet aan banden leggen en heeft geen problemen met de islam. Hij was een socialist en heeft nu een eigen beweging gestart. Hij is bankier en ziet er goed uit. Blijkt maar weer dat het volk voor het 'koppie' gaat en niet voor de verstandige beslissingen.(vergelijkbaar het met Klaver effect in Nederland) Het water is ook hier tot aan onze lippen gestegen. Wie gaat er voor al die 'gelukzoekers' opdraaien? Op 65 km bij mij vandaan liggen honderden Afrikanen voor de grens bij Italië te wachten op het geschikte moment om illegaal Frankrijk binnen te komen. En wat te denken van de aanslag in Nice? Op nog geen 25 km van mijn woonplaats? Soms verlang ik weer naar een zendschip op de Noordzee om al dit soort problemen die de samenleving bedreigen te vergeten... Gewoon struisvogeltje spelen, net zoals Ronan's bijnaam 'The ostrich'... Salut Leendert
  9. Ik vind het alleen mooi klinken op de middengolf. De zware orgeltonen komen dan beter tot zijn recht. Het kan ook aan mijn beleving liggen. Ergens in juni 1967 hoorde ik het voor het eerst op het schoolplein via een draagbare transistor radio. De hele klas luisterde mee. Hoewel de zon toen scheen kan ik me nog herinneren dat ik er kippenvel van kreeg. En nog steeds doen de eerste tonen iets met me. Ik begrijp Douwe wel. Salut Leendert
  10. Dat klopt. Imagine was de eerste plaat na de openingstune van de Fortunes. Het draaien van Imagine uit de hitlijst moest echter gemeld worden. Daar gaf Ronan dan wel toestemming voor, maar de plaat zomaar draaien was taboe. Als bij radio Monique de plaat wel eens voorbij kwam, stonden de Engelsen te 'bibberen'. Tot op de dag van vandaag weet niemand precies Ronan's beweegreden. Ik vrees dat hij het zelf ook niet meer weet . Door de ziekte van Alzheimer zal hij zich weinig tot niets meer herinneren. Waarschijnlijk weer zo'n geheim dat mee het graf in gaat. Salut Leendert
  11. Gedegen speurwerk Paul. Zou ook Iets voor het tv programma 'Andere Tijden' kunnen zijn. Frans Nienhuys was me ook al opgevallen in de programmering van 1962. Hij presenteerde toen enkele sponsor kwartiertjes en 'Men vraagt en wij draaien'.Nienhuys heeft inderdaad de hele Veronica periode meegemaakt, maar toch vooral voornamelijk zijdelings. Frans was nergens daadwerkelijk bij betrokken, had geen beslissende stem en heeft betrekkelijk weinig programma's gemaakt. Dat Veronica een dergelijk 'oubollig' programma's als 'Men vraagt en wij draaien' door hem liet presenteren, zal wel een reden hebben gehad. Welke ? Als jonge puber, vond ik het toen een 'verschrikking' om naar te luisteren. Het was een volkomen achterhaalde manier van presenteren. Maar behalve Nienhuys, vallen me nog twee zaken op: 1)Waarom is de ligplaats veranderd van Noordwijk naar Schevingen ? 2)Was er wel een kortegolf zender aan boord? Er doen te veel verhalen de ronde. Alleen de middengolf zender wordt genoemd. Salut Leendert
  12. Om de discussie weer een beetje richting zeezenders te trekken: Imagine van John Lennon mocht niet gedraaid worden op Radio Caroline. Strikte opdracht van Ronan O' Rahilly. Op straffe van ontslag! Het was mij en de jongens aan boord niet helemaal duidelijk wat de reden was. O'Rahilly had paranoïde trekjes en wellicht had het met het verleden te maken. In New York bevond zich namelijk begin tachtiger jaren een mediabedrijf dat claimde de rechten te hebben om als radio Caroline weer uit te gaan zenden. Investeerders werden gevonden en de (werk)naam van het nieuwe radio Caroline schip zou de MV Imagine heetten. Na enige tijd bleek het allemaal fraude te zijn en er geen enkele connectie met O'Rahilly te bestaan. Van het 'nieuwe' Caroline zijn enkele sweatshirts met een afbeelding van de MV Imagine gemaakt. Volgens Johnny Lewis slechts vijf stuks. Een echt collector's item. We hebben er al na die jaren nog één in de kast liggen. Niet mijn maat, maar die van Marjo. Ze had hem geruild met een grijze versie van Simon Barrett. De witte was te klein voor Simon. Op de boeg van het Caroline schip stond MV Imagine en geen Ross Revenge. Dat maakt het een collector's item. Op onderstaande foto van Grant Benson en Diane Lauren is het redelijk te zien. Salut Leendert
  13. Hans, is het iets voor jou? Je hebt vroeger toch ook gepresenteerd en kan er een Groningse draai aan geven met specifieke muziek van bands of zangers/zangeressen uit de 'Knotse Hooglanden', zoals Solution, Ro-d-ys, Little Ritz and the Rocking Butterflies , Imca Marina, en nog vele anderen...!!! Salut Leendert
  14. Bedankt voor je reactie Juul. Het lijkt me ook voor de hand liggen dat de Ger Anna een extra tochtje voer. Op de website van de Stichting Norderney wordt een voorbeeld uit 1968 aangehaald van een nieuwe LP van de Stones. Die moest zo snel mogelijk naar boord. En dat werd met de 'pendelboot' gedaan. Maar wellicht toch een aardige vraag: Waren ze aan boord uitgerust om eventueel spullen van een helikopter of vliegtuigje te ontvangen. Bij de Mi Amigo werden vroeger tonnen in zee gedropt, die met de rubberboot er uit gevist werden. Het is een interessant artikel. Hier de link: http://www.harryknipschild.nl/harryknipschild.nl/79-artikelen-popmuziek/244-90-felix-meurders-een-deejay-uit-maastricht Salut Leendert
  15. Enige tijd geleden was er een zijdelingse discussie over Felix Meurders .De jonge discjockey werkte vanaf 1969-1974 voor radio Luxemborg en tegelijkertijd ook voor Hilversum 3. Hij heeft in deze periode bij radio Veronica gesolliciteerd en zou ook bij radio Caroline aan de slag gewild hebben. Zijn vriend Harry Knipschild, destijds presentator bij Veronica, schreef een mooi verhaal over Felix Meurders. Daarin komt de aandacht voor de primeur van een plaat aan bod. Veronica was in principe altijd de eerste om een nieuwe plaat te laten horen, maar Felix Meurders had daar inmiddels een betere methode voor ontwikkeld. Veronica moest daardoor vaker het onderspit delven en soms zelfs met een helikopter (volgens Felix) een plaat afleveren aan boord om toch maar de eerste te zijn. Een passage uit het artikel van Harry Knipschild: Wat Felix voor Luxemburg deed was ook van invloed bij zijn activiteiten in Hilversum. Daar zat hij vanaf 1969 eveneens als diskjockey op de zender. Bij het commerciële radiostation mocht hij dan wel niet de platen draaien die hij het beste vond, maar ze waren er wel. Zeker in de studio’s in Luxemburg zelf. Op eigen initiatief reed de diskjockey naar de hoofdstad van het groothertogdom. Hij legde er contacten met mensen als Tony Prince, een van de spraakmakende deejays in Luxenburg, voorheen werkzaam bij de zeezender Radio Caroline. “In Luxemburg beschikten ze steeds over de allernieuwste Engelse en Amerikaanse popplaten. Dat kwam goed van pas in Hilversum. Meestal gingen de primeurs in Nederland naar de commerciële zeezender Veronica. Maar als ik nou eens een lijnverbinding met Luxemburg tot stand kon brengen, dan kon ik Veronica de loef afsteken. In Hilversum slaagde ik erin Imre Somogyi mee te krijgen. Dat was iemand van mijn generatie. Imre werkte bij de afdeling verbindingen van de NOS. We wisten dat je gemakkelijk een lijntje van Luxemburg via Brussel kon krijgen. Maar dan had je veredeld telefoongeluid. Imre ontdekte dat het nog op een andere manier mogelijk was om contact met Luxemburg te maken. Het was een ingewikkelde verbinding, via Luik, Venlo, Arnhem en Utrecht. Maar de kwaliteit was in dat geval uitstekend. Zo kon ik dankzij mijn werkzaamheden en contacten bij radio Luxemburg belangrijke pop-platen als eerste op Hilversum 3 laten horen. Platen als ‘Imagine’ van John Lennon, ‘Exile on Main Street’ van de Rolling Stones en ‘Fulfillingness First Finale’ van Stevie Wonder (juli 1974). Toen ze mijn methode bij Veronica in de gaten kregen ontstond er een moordende concurrentie om de première van zo’n plaat. Ik heb meegemaakt dat Veronica een helicopter met de tape van een popplaat naar het schip op de Noordzee liet vliegen om niet voor ons onder te doen”. Ik vraag me af in hoeverre het nu echt belangrijk was om 'als eerste' een nieuwe plaat te draaien? Zouden er daardoor meer luisteraars zijn? Of was het ongefundamenteerd wensdenken? Ik heb het nooit begrepen . Je luisterde in die tijd in principe toch naar één station, dus hoe wist je dan dat een ander station de plaat eerder draaide? En zo ja, maakte dat dan veel uit? Salut Leendert