Spring naar bijdragen

de redactie

Moderatoren
  • Aantal bijdragen

    7086
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    1

Waardering in de gemeenschap

85 Excellent

Over de redactie

  • Rang
    Redactielid
  1. 538-dj Edwin Evers staat deze week op met Armin van Buuren en Sunnery James & Ryan Marciano. De wereldberoemde dj's hebben in het weekend al eigen dance-programma's op 538, maar schuiven op 18 en 19 oktober eenmalig als sidekicks aan bij Evers Staat Op. 538 opent tijdens Amsterdam Dance Event het 538DJ Hotel, waar alle radioprogramma's rechtstreeks vandaan worden uitgezonden en exclusieve showcases worden gegeven. Edwin Evers, dj 538: “Ik vind het te gek dat deze grote sterren tijd hebben kunnen vrijmaken om met ons radio te maken!" Armin van Buuren: "Ik draai vooral 's avonds en 's nachts en zal wel even moeten wennen aan het vroege opstaan. Natuurlijk wek ik met alle liefde de luisteraars om hen via de radio mee te nemen naar het Amsterdam Dance Event." Sunnery James & Ryan Marciano: "We kijken er nu al naar uit om op te staan met Evers op 538 en de luisteraars in de vroege uurtjes te vermaken en alles te vertellen over (onder andere) het Amsterdam Dance Event." 538DJ Hotel Van 18 tot en met 21 oktober staat Amsterdam in het teken van het Amsterdam Dance Event, het grootste clubfestival van de wereld. 538 opent tijdens ADE een eigen hotel in The Student Hotel. Elke avond zijn er exclusieve showcases van Martin Garrix, David Guetta, Hardwell en Afrojack in de club van het 538DJ Hotel, waar ruimte is voor 250 luisteraars. Kaarten voor de showcases zijn niet te koop, maar alleen te winnen bij 538. De radio-uitzendingen vanuit de hotelbar zijn voor iedereen vrij toegankelijk. Veel nationale en internationale gasten die voor het Amsterdam Dance Event in Amsterdam zijn brengen een bezoek aan de 538-studio. Evers Staat Op is iedere werkdag tussen 06:00 uur en 10:00 uur te horen op 538. Armin van Buuren schuift op woensdag 18 oktober als sidekick aan, Sunnery James & Ryan Marciano doen dit op donderdag 19 oktober.
  2. ‘Universal Nation’ van de Belgische artiest Push is door de luisteraars van Studio Brussel, voor het tweede jaar op rij, uitgeroepen tot de beste dance classic. De track staat op nummer 1 in The Greatest Switch, de 300 favoriete dance classics van de Studio Brussel-luisteraars. ‘Universal Nation’ kwam binnen in The Greatest Switch in 2008, op nummer 32, en klom de afgelopen jaren steeds hoger. Vorig jaar bereikte de track de eerste plaats en daar blijft hij ook dit jaar staan. Opvallend dit jaar: de top 3 is voor het eerst volledig Belgisch, 'The First Rebirth' van Jones & Stephenson staat op 2 en Goose vervolledigt - voor het eerst - het podium met 'Synrise'. Omdat het de tiende verjaardag is van The Greatest Switch, duurde de lijst dit jaar extra lang. 24 uur lang telden de Studio Brussel-presentatoren af van 300 naar 1. De hoogste nieuwkomer in de lijst is ‘The House of House’ van het Belgische Cherry Moon Trax op nummer 9. Het is de eerste keer dat een nummer meteen doorstoot tot in de top 10. De Belgen doen het trouwens zeer goed in The Greatest Switch: 45 Belgen zijn samen goed voor 20% van de lijst. Netsky is de meest vertegenwoordigde Belg met 7 nummers, Goose volgt met 6 platen. De meeste noteringen staan wel nog altijd op naam van het Franse duo Daft Punk met 11 nummers. Dit is de volledige top 10: Universal Nation - Push The First Rebirth - Jones & Stephenson Synrise - Goose Domino - Oxia Sky and Sand - Paul & Fritz Kalkbrenner La Rock 01 - Vitalic Born Slippy (NUXX) - Underworld Housewife - Daan The House of House - Cherry Moon Trax The Man with the Red Face - Laurent Garnier Bekijk hier de volledige lijst.
  3. Queen op nummer 1 in de Top 2000 van Joe

    Na twee weken non-stop muziek is de nummer 1 van de Top 2000 bekend: Queen stoot met Bohemian Rhapsody ABBA van de troon en staat zo voor de zevende keer helemaal bovenaan in de lijst. Dancing Queen van ABBA daalt één plaats naar nummer 2 en de King of Pop Michael Jackson is een nieuwkomer in de top 3 met zijn Billie Jean. Om de nieuwe nummer 1 te eren, maakten Sven Ornelis, Anke Buckinx, Rani De Coninck, Raf Van Brussel en de andere Joe-dj’s de bekende albumcover Queen II uit 1974 na. Op maandag 2 oktober 2017 trapte het Joe-ochtendduo Sven Ornelis en Anke Buckinx de Top 2000 af met Waterfront van Simple Minds. De hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst is geen verrassing: Ed Sheeran heeft op korte tijd grote populariteit vergaard, waardoor de Joe-luisteraars hem met Shape of You naar nummer 74 stemden. Het plotse overlijden van Linkin Park-frontzanger Chester Bennington liet de Joe-luisteraars niet onberoerd: In The End van Linkin Park komt nieuw binnen in de lijst op nummer 1154. Op 1544 staat het oudste liedje uit de lijst: Mad About the Boy van Dinah Washington, dat is uitgekomen in 1952. Clouseau bestaat dit jaar 30 jaar en de Joe-luisteraars zijn hen nog lang niet moe. De broers staan maar liefst 22 keer in de lijst en mogen zich zo bekronen tot de best scorende Belgische groep. Net zoals vorig jaar moeten ze de eerste plaats, met maar één nummer verschil, afgeven aan de onsterfelijke Michael Jackson, die maar liefst met 23 noteringen in de Top 2000 staat. ABBA moet ook hier tevreden zijn met zilver en volgt Michael Jackson op de voet met 21 nummers in de lijst. Verder pakt Madonna de derde plaats met 20 noteringen, Queen staat er 18 keer in, David Bowie 15 keer en Prince 14 keer. De top 10 van de Top 2000: Queen - Bohemian Rhapsody ABBA - Dancing Queen Michael Jackson - Billie Jean Bryan Adams - Summer Of '69 Prince - Purple Rain Eagles - Hotel California Rolling Stones - Angie Bruce Springsteen - Dancing In The Dark Gorki - Mia Meat Loaf - Paradise By The Dashboard Light
  4. Het luistervolume vertoont over de dag heen een specifiek patroon. Uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek), blijkt evenwel dat live radio de dominante audiovorm is, zowel overdag als in de avond- en nachtelijke uren. Live radio heeft overdag een aandeel van meer dan 80%. ADO is uitgevoerd door GfK onder ruim 5.300 respondenten van 13 jaar en ouder. De helft van het dagelijkse luistervolume bevindt zich in het tijdvak van ’s morgens 09:00 tot ’s middags 16:00 uur. Het aandeel live radio is in deze uren maar liefst 80%. De radio/stereo-installatie en de autoradio zijn dan de meest gebruikte apparaten. In de ochtendspits van 06:00 tot 09:00 uur is het luistervolume zelfs voor 87% toe te schrijven aan het luisteren naar live radio. Het aandeel van de autoradio is dan 22%. In de avondspits - van 16:00 tot 19:00 uur - heeft live radio een substantieel aandeel van de audiotaart van 75%. Voor de autoradio is de avondspits, na de ochtendspits, het tweede belangrijke tijdvak met een gebruikersaandeel van 19%. In de avonduren verschuift het luisteren iets meer naar eigen muziek en andere online muziekdiensten en worden de smartphone en de computer meer gebruikt als luister-device. Live radioluisteren blijft echter ook dan dominant in omvang en aandeel. De dagpatronen en de omvang van live radioluisteren zijn ook terug te zien in de distributie van het radiosignaal. Door het aanbod en het gebruik van verschillende distributiekanalen (zoals FM, DAB+ en internet) realiseert live radio gedurende de hele dag een dominante positie. Overdag en ’s avonds gebeurt dat vooral via FM, maar ’s avonds zorgt internet voor ruim 25% van de radiodistributie. Over NLO Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus). Over het Audio Distributie Onderzoek Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.
  5. De radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017. Hiermee zijn zij de eerste twee genomineerden voor de nieuwe publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. De finale is eind juni 2018; tijdens het awards event van het Radio Advies Bureau wordt de publiekswinnaar bekendgemaakt. Hertog appelleert aan de verbeeldingskracht van geluid door de luisteraar te vragen: “Neem je favoriete ijssalon eens in gedachten? Die smaken… die kleuren… mmmmm”. Dit begin van de radiocommercial is een mooie sfeermaker om de Hertog-boodschap - dat de consument nu thuis kan genieten van ijssalonsmaken - over te brengen. Deze radiocommercial smaakt heerlijk en levert Hertog een finaleplaats op voor de RAB publieksprijs. Reclamebureau True Ideas heeft deze radiocommercial ontwikkeld. Ook Marktplaats maakt gebruikt van de emotionele kracht van radioreclame. Door te inspireren met een serie van alledaagse en bijzondere momenten om de zomer te vieren. De oproep "Ga ervoor. Het begint op Marktplaats." activeert mensen om de eerste stap te zetten. De kernbelofte is dat je alles kunt doen wat je wilt. Marktplaats brengt het binnen handbereik. Deze feelgood-radiocommercial gaat door naar de finale van de RAB Awards. Verantwoordelijk reclamebureau is N=5. Over de award en het onderzoek Het RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden. Maandelijks wordt een selectie van vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel, de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit. De totale steekproef (N=600 per meting) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden in het derde kwartaal van 2017.
  6. Nederlandse vrouwen zijn bijgeloviger dan mannen. Ze lopen minder snel onder een ladder door, kloppen vaker iets af om ongeluk af te wenden en duimen vaker voor iemand in de hoop dat het geluk brengt. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door RadioCall, in opdracht van Sky Radio naar aanleiding van vrijdag de 13e. Er zijn ook genoeg mensen die zich niets aantrekken van vrijdag de 13e. Driekwart van alle ondervraagden laat weten geen dingen te laten op deze dag. Mensen die zich er wel iets van aantrekken, zullen niet snel trouwen, in een vliegtuig stappen of een operatie ondergaan. Speciaal voor luisteraars die opkijken tegen vrijdag de 13e komt Sky Radio met de Feel Good Friday Top 101. Het non-stop muziekstation zendt op vrijdag 13 oktober van 09.00 tot 17.00 uur de beste hitlijst met de lekkerste feel good muziek uit om deze ‘ongeluksdag’ door te komen. Volgens de luisteraars van Sky Radio is ‘Can’t Stop the Feeling’ van Justin Timberlake de ultieme Feel Good hit. ‘Happy’ van Pharell Williams heeft de nummer twee positie bemachtigd en natuurlijk kan ook Despacito van Luis Fonsi en Daddy Yankee, de grootste zomerhit van de afgelopen jaren, niet ontbreken in de hitlijst. Top 5 van de Sky Radio Feel Good Friday Top 101: Justin Timberlake – Can’t Stop The Feeling! Pharell Williams - Happy Katy Perry ft. Skip Marley – Chained To The Rhythm Luis Fonsi ft Daddy Yankee – Despacito Pink – Just Give Me A Reason De Feel Good Friday Top 101 is van 09:00 tot 17:00 uur te horen bij Sky Radio.
  7. Alle VRT radiozenders te beluisteren op DAB+

    Alle VRT-zenders (Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM) en de extra digitale kanalen (MNM Hits, Klara Continuo, VRT NWS) zijn vanaf dinsdag 17 oktober beluisterbaar via DAB+, waarmee VRT een nieuwe stap zet in het digitaal beschikbaar maken van zijn aanbod. DAB staat voor Digital Audio Broadcasting, of digitale radio via de ether. DAB+ is een sterk verbeterde versie van DAB en komt dus op dezelfde manier gratis uw radiotoestel binnen als FM. DAB+ wordt in Europa gezien als de opvolger van FM, met een aantal belangrijke voordelen. Meer aanbod, meer gebruiksgemak Via DAB+ kunnen er in de toekomst gemakkelijk meer radiozenders bijkomen, wat moeilijk is via de overvolle FM-band. Hierdoor is voortaan het regionale aanbod van Radio 2 overal in Vlaanderen te ontvangen via DAB+. DAB+ is veel minder storingsgevoelig dan FM. Bovendien kan u uw favoriete VRT-zender beluisteren in heel Vlaanderen op één en dezelfde frequentie zonder onderweg opnieuw te moeten afstemmen zoals bij FM. Via DAB+ kan ook visuele informatie (bv foto’s of slides) meegegeven worden met het audiosignaal. Via DAB+ is luisteren gratis, zonder de kost van een internet of kabelabonnement én met de zekerheid dat alle radiozenders in elke situatie beluisterbaar blijven, wat momenteel via internet nog niet gegarandeerd kan worden op piekmomenten. Als u via DAB+ naar VRT-radio wil luisteren, heeft u wel een (nieuw) DAB+ radiotoestel nodig. VRT blijft de eerstkomende jaren zijn aanbod ook via FM uitzenden, zolang er geen algemene digitale overschakeling is, zo staat het ook in de Beheersovereenkomst 2016-2020 tussen de VRT en de Vlaamse Overheid. Daarnaast zijn de VRT radiozenders ook te beluisteren via digitale tv, via de websites van de merken of via de apps (https://www.vrt.be/nl/aanbod/kijk-en-luister/extra-aanbod/apps/).
  8. Sober beloningsbeleid NPO ingegaan

    De eerder aangekondigde versobering van het beloningsbeleid van de NPO voor presentatoren bij de publieke omroep is definitief ingegaan. De maximale beloning is verlaagd en gelijkgesteld aan het maximum uit de Wet Normering Topinkomens (WNT) en uitzonderingen hierop zijn niet langer mogelijk. De raad van bestuur van de NPO heeft het beleid officieel vastgesteld en staatssecretaris Sander Dekker heeft de verandering goedgekeurd waardoor deze per 5 oktober 2017 is ingegaan. Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO: “We zijn blij dat het nieuwe beloningsbeleid is ingegaan waardoor onze beloningen omlaag gaan naar een niveau dat past bij de soberheid die gevraagd wordt van een organisatie gefinancierd met publieke middelen. Het nieuwe beloningsbeleid maakt duidelijker en transparanter wat er binnen de publieke omroep kan worden verdiend.” Salarisplafond verlaagd De NPO kondigde in juni van dit jaar aan met een nieuw beloningsbeleid te komen. In dit beleid wordt het salarisplafond van het beloningskader voor presentatoren verlaagd van € 201.000 (bruto, inclusief werkgeversdeel pensioenpremie) naar € 181.000 per jaar. Hierdoor is er mede een eind gekomen aan de onduidelijkheid en verwarring als gevolg van het feit dat het Hilversumse beloningskader en de WNT andere bedragen en rekenmethodes hanteren. Door beide te harmoniseren, wordt het beloningsbeleid van de publieke omroep transparanter en soberder. Nooit meer een uitzondering Het beloningskader van de publieke omroep stond een maximum aantal uitzonderingen toe van acht. Deze uitzonderingen, op verzoek van omroepen en na goedkeuring van de NPO, werden toegestaan om uitzonderlijk talent voor de publieke omroep aan te trekken of te behouden. Het criterium was dat deze presentatoren een essentiële bijdrage leveren aan kwalitatief hoogwaardige programma’s van de publieke omroep. Het bedrag boven de norm wordt door de omroepverenigingen uit eigen middelen betaald, en dus niet van belastinggeld. De publieke omroep bleef in 2016 met vijf uitzonderingen onder dit maximum van acht. Dit past in een dalende trend: in 2009 bedroeg het aantal uitzonderingen nog 17. Door de versobering gaat het aantal uitzonderingen op termijn naar nul. Dit zal echter wel enige tijd duren, omdat De Raad van Bestuur niet de mogelijkheid heeft om lopende overeenkomsten tussen omroepen en presentatoren aan te passen.
  9. Voorgenomen NPO radioprogrammering 2018

    De Raad van Bestuur van de NPO heeft vandaag een voorgenomen besluit genomen over de nieuwe radioprogrammering 2018. Uitgangspunt hierbij is om de publieke zenders zo sterk mogelijk te programmeren. Vanwege het grote aantal vernieuwingen en verschuivingen, heeft de NPO het College van Omroepen (een adviesorgaan binnen de publieke omroep, bestaande uit omroepdirecteuren) een extra mogelijkheid geboden om met een alternatief voorstel te komen voor de programmering van vier specifieke tijdslots. Het betreft de volgende onderdelen van de voorgenomen radioprogrammering: Middagprogramma van 14:00 tot 16:00 uur met Rob Stenders (BNNVARA) op NPO Radio 2. Avondprogramma van 20:00 tot 22.:00 uur met Annemieke Schollaardt (AVROTROS) op NPO Radio 2. De verhuizing van het programma De Staat van Stasse (KRO-NCRV) van NPO Radio 2 naar NPO Radio 5 van 20:00 tot 22:00 uur. Het programma Volgspot (KRO-NCRV) op NPO Radio 5 wordt verschoven naar het tijdslot 22:00 tot 24:00 uur. De programmering is tot stand gekomen na een complexe intekenperiode waarbij wensen van de omroepen en luisteraars zijn meegenomen. De NPO is van mening dat deze programmering bijdraagt aan het versterken van NPO Radio 2 en is blij dat Rob Stenders op de zender blijft en Annemieke Schollaardt een belangrijke plek in de avondprogrammering krijgt. De inzet van de NPO was om deze twee sterke dj's te behouden voor NPO Radio 2. De verplaatsing van het programma De Staat van Stasse naar NPO Radio 5 past in de verdere vernieuwing en verjonging van deze zender. De NPO is ervan overtuigd dat de vaste schare fans van het programma mee zal verhuizen naar de nieuwe zender. Ook heeft de NPO het voornemen om het huidige tijdslot van de Nieuwsshow op NPO Radio 1 (zaterdagmorgen van 8.30 - 11.00 uur) aan omroep MAX toe te kennen. De huidige presentatoren maken de overstap van AVROTROS naar omroep MAX. Dit presentatieduo wordt bijzonder hoog gewaardeerd door de luisteraar en de NPO kiest ervoor om deze opstelling in een nieuwe programma op zaterdagochtend voort te zetten. Dat niet alle omroepen tevreden zijn over de uitkomst beseft de NPO zich terdege, maar dit hoort tegelijkertijd ook bij het maken van een nieuwe programmering in een complex omroepbestel waarin schaarse middelen en zendtijd moeten worden verdeeld. De verandering in de programmering wordt enerzijds veroorzaakt door wijzigingen bij omroepen zelf (programmamakers die veranderen van omroep), anderzijds door de opdracht en ambitie van de NPO om als sturende organisatie binnen het bestel sterke radiozenders te programmeren. Met deze extra stap naar het College van Omroepen, biedt de NPO (naast de reguliere procedures) de omroepen een extra mogelijkheid om met een alternatief te komen. De Raad van Bestuur van de NPO streeft ernaar de definitieve radioprogrammering eind oktober vast te stellen.
  10. “Dagelijks luisteren miljoenen mensen naar de tv- en radioprogramma’s van de publieke omroep. De publieke omroep heeft nu en in de toekomst de taak en verantwoordelijkheid om de samenleving op een van politiek en commercie onafhankelijke wijze te informeren en te verbinden. Met teruglopende STER-inkomsten en concurrentie van internationale bedrijven zoals Netflix en HBO die de markt wereldwijd domineren wordt het steeds moeilijker om deze taak te vervullen. Het is daarom een goede zaak dat het nieuwe kabinet deze visie in het regeerakkoord deelt en daar aan wil bijdragen in de komende jaren. Het kabinet schrijft dat een 'stevige publieke omroep niet vanzelfsprekend is maar wel nodig vanwege het veranderde medialandschap’. We kijken er dan ook naar uit om met de nieuwe bewindspersoon constructief samen te werken hoe we, in deze tijd van globalisering van het medialandschap, onafhankelijke programma’s van Nederlandse bodem onder de aandacht kunnen blijven brengen van de Nederlandse bevolking.”
  11. Na Dennis Weening is het de beurt aan dj Julian Jordan om in actie komen voor 3FM Serious Request. Dat kondigde 3FM-dj Sander Hoogendoorn vanochtend aan in de ochtendshow op NPO 3FM. De dj uit Apeldoorn draait op woensdag 11 oktober een zo lang mogelijke dj set, live in de 3FM Live Lounge. Hiermee zamelt de dj geld in voor de jaarlijkse Glazen Huis-actie van NPO 3FM die dit jaar in zijn hometown Apeldoorn plaatsvindt. Julian Draait Door De basis van 3FM Serious Request is muziek. Geen betere en logischere actie voor de beroemde dj Julian Jordan om door middel van zijn muziek geld op te halen om gezinnen weer samen te brengen. De marathon dj-set start om 16.30 uur tijdens 3FM-middagshow van Mark & Rámon. Op NPO 3FM doen de 3FM-dj’s dag en nacht verslag van zijn actie. De set wordt elk uur verlengd, mits er elk uur 60 euro binnenkomt. Julian Jordan Julian heeft inmiddels miljoenen streams op Spotify en is pas 22 jaar oud. Hij stond al op Tomorrowland, draait binnenkort op het Amsterdam Dance Event en werkt veel samen met zijn vriend Martin Garrix. De Apeldoorner is enthousiast over zijn actie: “Als ik voorheen wel eens hoorde dat een DJ als Armin van Buuren 8 of 12 uur draaide, verklaarde ik ze een beetje voor gek. En nu ga ik het zelf doen! Dat gaat best een flinke challenge worden, maar ik vind het heel erg tof om mij op zo’n manier in te zetten voor 3FM Serious Request.” De hele set is live te zien en te horen op 3FM.nl. Door een SMS te sturen met de tekst ‘SR’ naar 4333, steun je de actie met 1 euro per SMS. Doneren kan via 3FM.nl/Julian.
  12. NPO 3FM zet zich in voor zelfmoordpreventie

    Op dit moment draait NPO 3FM regelmatig de track van Logic, Alessia Cara en Khalid met de bijzondere titel: 1-800-273-8255. Het is het Amerikaanse telefoonnummer van de zelfmoordpreventielijn. In Nederland lopen jaarlijks 500.000 mensen per jaar rond met dit soort gedachten. Het is doodsoorzaak nummer 1 onder de 40 jaar. Met name de jonge doelgroep 15-34 is erg moeilijk te bereiken als het om dit onderwerp gaat. 3FM-dj Herman Hofman (AVROTROS): "Er zijn nog maar weinig taboe's, maar het hebben over je geestelijke gezondheid en zeker over suïcidale gedachten is een taboe met een grote T. 3FM wil dit onderwerp erkennen door er op radio en online aandacht aan te besteden." Iedere keer als het nummer 1-800-273-8255 wordt gedraaid, noemen dj’s na afloop het nummer van de Nederlandse zelfmoordpreventielijn: 0900-0113. Online wordt verwezen naar de site: www.113.nl. Ook spreken 3FM-dj’s zich uit in een indringend filmpje en 3FM Tussenuur (HUMAN), het jongerenplatform van 3FM, besteedt vanaf vandaag online een week lang aandacht aan dit onderwerp. 3FM vindt het belangrijk om het probleem te benoemen en jongeren te motiveren om erover te praten. Ook als het niet over jezelf gaat, maar over iemand die je kent en waar je je zorgen over maakt. De radiozender heeft contact gehad met 113 Zelfmoordpreventie hoe dit thema het beste te behandelen. ‘This week the deejee saved my life’, aldus psychiater en oprichter van 113 Jan Mokkenstorm. ‘Praten over zelfmoordgedachten helpt en kan echt levens redden. 3FM sluit zich met deze actie aan bij een groeiende beweging van mensen die niet langer wil accepteren dat mensen eenzaam en radeloos dood gaan door zelfmoord. Als luisteraars donkere gedachten hebben en het leven niet meer zien zitten of als ze zich zorgen maken over iemand anders in hun omgeving, kunnen ze 24x7, gratis en anoniem contact met ons leggen’. Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen over een ander? Praten helpt, kijk op www.113.nl
  13. 538 maakt radio on demand

    538 presenteert een nieuwe en mobile first verschijningsvorm van radio. De app-gebruiker schakelt snel en makkelijk tussen liveradio en on demand, TV 538, een eigen muziekplaylist, de negen digitale stations en alle hoogtepunten van 538. De nieuwe app biedt het beste van 538, zelf samengesteld door de luisteraar. De app is getest door de dj’s van 538. Edwin Evers: "Natuurlijk kun je ‘Evers Staat Op’ gemakkelijk live luisteren via de app. Wat ik ook te gek vind is dat je je favoriete nummers en interviews eenvoudig kan toevoegen aan een persoonlijke playlist. Ook zag ik dat de app gekoppeld kan worden aan Spotify en binnenkort ook aan JUKE en andere veelgebruikte muziekdiensten." Coen Swijnenberg zegt over de app: "De beste fragmenten uit onze show wissel je in de app gemakkelijk af met een live optreden of één van de negen digitale stations." Sander Lantinga vult aan: ‘Ik gebruik de app van 538 vaak en stel daar dan mijn ‘eigen 538’ in samen. Het is leuk om oude fragmenten van bijvoorbeeld ‘Lovers x Haters’ of andere 538-programma’s terug te kijken terwijl ik andere dingen aan het doen ben." Jeroen de Bakker – CMO Brand & Online Talpa Radio: "De behoeftes van de 538-luisteraar veranderen niet, maar het gedrag en de wijze van mediaconsumptie wel. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag (oftewel 76%) de grootste audiobron, gevolgd door de muziekdiensten met 12% luisteraandeel per dag, blijkt uit onderzoek van NLO. Wel zien we een verschuiving naar online luisteren en online video consumptie. 538-fans bepalen steeds vaker zelf waar en wanneer ze intunen en nu steeds meer gebruikers onbeperkt mobiele data hebben wordt er onderweg veel meer live radio geluisterd. Met de nieuwe app biedt 538 een compleet nieuwe vorm van radio. Het is een dynamisch product dat de komende tijd doorontwikkeld wordt." Eén app, alle hits 538 heeft samen met haar gebruikers problemen in kaart gebracht, praktische oplossingen bedacht en getest en gevalideerd. De iOS en Android apps zijn gebouwd op het Native Reactie framework. Voor het streamen van de muziek wordt gebruik gemaakt van het Triton Stream platform wat zorgt voor een stabiele luisterervaring, beter inzicht in luistergedrag en de basis legt voor targetted audio advertising. De app is ontwikkeld in samenwerking met Q42, Unitid en Polteq. De vernieuwde app is gratis te downloaden via 538.nl/app en is beschikbaar voor Apple en Android. Gebruikers van de 538 app kunnen de nieuwe versie updaten via de app stores.
  14. Giel Beelen start maandag bij Radio Veronica

    Giel Beelen is terug in de ochtend. Maandag 9 oktober trapt de radio-dj af met zijn ochtendshow bij Radio Veronica. Zijn allereerste uitzending start hij op spectaculaire wijze met de populairste band van dit moment: Kensington. Niet alleen maandag, maar de hele eerste maand ontvangt Giel top live-acts in de ochtendshow. De ‘Veronica Ochtendshow met Giel’ is er iedere werkdag van 06:00 tot 09:00 uur met het laatste nieuws, het gesprek van de dag, live optredens en de allerbeste pop en rock hits. Naast allerlei nieuwe items, keert er ook een oude bekende terug: de Giel Mobiel. Deze rondreizende telefoon wordt door BN’ers doorgegeven om iedere dag een verrassend gesprek te voeren in de uitzending. Giel Beelen: "Ik kijk enorm uit naar aanstaande maandag, dan mag ik eindelijk Veronica op de radio zeggen. Het wordt tijd dat Nederland een beetje wakker wordt geschud en dat gaan we doen, natuurlijk mét live muziek. Dat is één van de belangrijkste onderdelen van mijn ochtendshow. Het is te gek dat Kensington erbij is voor de allereerste uitzending, maar ook de dagen erna hebben we top live-acts over de vloer waaronder DI-RECT, Racoon en Miss Montreal. En het houdt niet op want ook de vrienden van De Staat, Jacqueline Govaert en Jett Rebel staan de komende tijd op m’n gloednieuwe speelplaats. Een lekker begin. Ik heb er echt zo fucking veel zin in." Dave Minneboo, radiodirecteur Talpa Radio: "Ook wij kijken uit naar maandag. Wij zijn erg trots op deze nieuwe samenwerking. Giel is een a-jock, een fantastische aanvulling voor Radio Veronica." Weekprogrammering Radio Veronica vanaf 9 oktober 2017 06:00 - 09:00 uur De Veronica Ochtendshow met Giel 09:00 - 10:00 uur NonStop 1000 Allertijden 10:00 - 13:00 uur Dennis Ruyer 13:00 - 16:00 uur Tim Klijn 16:00 - 19:00 uur De Veronica Middagshow met Niek van der Bruggen 19:00 - 22:00 uur Dennis Hoebee 22:00 - 02:00 uur Martijn Muijs
  15. We zijn deze maand begonnen om alle radio uitzendingen van de Veronica Omroep Organisatie (VOO) in kaart te brengen. Wat is er uitgezonden, van welke programma's is er een opname, klopt de datering hiervan en wat is de inhoud. De uitgezochte informatie willen we beschikbaar maken op Radiopedia. Het doel van Radiopedia is het publiceren van objectieve, verifieerbare en vrij te gebruiken informatie over radio, die door iedereen kan worden aangevuld en verbeterd. Dus alle VOO programma informatie die wij erop willen zetten moet controleerbaar zijn. Uitzendtijden, zender, presentatie, inhoud enz. De vraag is of dat in de praktijk wel mogelijk is. Want hoe heette nou het uurtje VOO op Hilversum 1 tijdens de eerste twee maanden van 1976? Omroepbladen We beginnen bij de eerste bron die we hebben: de omroepbladen. Hiervan zijn beschikbaar de Veronica gids, KRO Studio en de VARA gids. Het resultaat staat in de tabel hieronder. Helaas zijn niet alle bladen uit deze periode voorhanden. We zien hier vier verschillende namen voorbij komen: De Paul Meyer show, 3600 seconden Veronica, Veronica op 1 en Kopstoot. Ook in de Veronica gidsen uit februari 1976 zien we deze vier namen terugkomen: Veronica op 1 met de subtitels 3600 seconden Veronica, De Paul Meyer show en Kopstoot (zie afbeelding 1). Vanaf 1 maart 1976 noemen alle beschikbare omroepbladen het programma Veronica op 1. Alleen de AVRO bode gebruikt later in het jaar, net als de Veronica gids, nog de subtitel 3600 seconden Veronica. Maar hoe betrouwbaar is deze gedrukte informatie eigenlijk? We weten uit die tijd dat de informatie die gedrukt moest worden twee à drie weken van te voren werd aangeleverd. En ook dat deze informatie niet altijd klopte met wat er in de praktijk werd uitgezonden. Het wordt tijd om de bovenstaande tabel maar eens te vergelijken met de bewaard gebleven radio uitzendingen. De Paul Meyer show Waar komt nu de naam De Paul Meyer show vandaan? Het wordt begin januari als programma naam vermeld in de Veronica gids en KRO Studio. Maar hoe zit het nu met de radio uitzending? Hoe noemt Henk Terlingen het programma? In de uitzending van 5 januari 1976 roept hij na 5 minuten "Dit is de P....". Na de P volgt er dus niets, hij houdt zich in. En een week later, op 12 januari 1976 zegt hij om 23:00 uur: "Mooie begintune van De Paul Meyer show". Die tune was trouwens Erasmo Carlos met Cachaça Mecânica. Kopstoot In de KRO Studio en de VARA gids wordt het opgevoerd als programma naam, in de Veronica gids als subtitel. Op 19 januari 1976 zegt Henk Terlingen: "Een programma gemaakt bij Candlelight, met het oog op morgen, en het heet Kopstoot". En aan het eind van het programma: "Dit was dan weer 3600 seconden Kopstoot". Op 26 januari 1976 roept Henk Terlingen bij de opening van het programma: "Dit is het programma, programma, programma... Kopstoot". 3600 seconden Veronica Ja, 3600 seconden is 60 minuten is één uur. Dat moet Henk Terlingen in december 1975 ook gedacht hebben, want in de eerste uitzending op Hilversum 1 vermeld hij dat de werktitel van het programma 3600 seconden Veronica is. Dit wordt in de weken erna regelmatig gebruikt aan het eind van het programma: dit waren weer 3600 seconden Veronica. Veronica op 1 Henk Terlingen heeft in de zeven weken dat hij het programma presenteerde de naam Veronica op 1 niet één keer genoemd. Pas op 16 februari 1976, als Lex Harding het van hem overneemt, is de naam voor het eerst te horen. Maar de Veronica gids is twee weken daarvoor al begonnen met het publiceren van deze naam in het programmaoverzicht. Maar wat zegt Lex Harding nu precies? Hij opent het programma met "Dit is Veronica op 1". Niet veel later zegt hij: "Dit is Veronica op 1" met daar gelijk achteraan "3600 seconden Veronica". Het is inmiddels 42 jaar geleden dat dit zich afspeelt op de Nederlandse radio. Wie weet nog hoe het precies zat? Naarmate we ouder worden vervagen de herinneringen. En we willen het wel verifieerbaar hebben om het op Radiopedia te kunnen plaatsen. Hoe gaan we dit oplossen? Om het niet te ingewikkeld te maken plaatsen we de onderstaande tekst op Radiopedia, voorzien van de nodige bronvermeldingen. We kiezen voor Veronica op 1 als programma naam, maar maken ook de pagina's 3600 seconden Veronica, Kopstoot en De Paul Meyer show aan. Deze drie pagina's verwijzen dan naar het artikel Veronica op 1. Veronica op 1 was een actualiteiten- en muziekprogramma van de Veronica Omroep Organisatie. Het werd van 29 december 1975 tot 12 juni 1978 op de maandagavond van 22:55 tot 23:55 uur uitgezonden op Hilversum 1. Het programma werd tot 9 februari 1976 gepresenteerd door Henk Terlingen. Lex Harding presenteerde het programma van 16 februari 1976 tot en met 21 juni 1976. Vanaf 28 juni 1976 tot aan het eind was het Tom Collins die het programma presenteerde. Het werd vervangen door Het zwarte gat. Er is onduidelijkheid over wat de naam was van eerste zeven afleveringen. Het kreeg in de eerste uitzending de werktitel 3600 seconden Veronica mee. De omroepbladen publiceerde De Paul Meyer show en opeens kreeg het ook nog eens de namen 3600 seconden Veronica en Kopstoot, zowel in de omroepbladen als in het programma zelf. De Veronica gids van 9, 16 en 23 februari 1976 meldt als programma naam Veronica op 1 met als subtitels Kopstoot, 3600 seconden Veronica en De Paul Meyer show. De naam Veronica op 1 wordt pas voor de eerste keer in de uitzending genoemd door Lex Harding op 16 februari 1976. 3600 seconden Veronica wordt hier ook gebruikt, maar dan als subtitel. Net zoals het vanaf dat moment in de omroepbladen wordt vermeld. Het resultaat: https://www.radiopedia.nl/wiki/Veronica_op_1_(VOO) Dan blijft alleen nog de vraag over wanneer Tom Collins het in 1976 overnam van Lex Harding. Want volgens de Veronica gids was dit op 28 juni 1976 en de KRO gids op 7 juni 1976. Waarmee gelijk is aangetoond dat de omroepbladen niet altijd een betrouwbare bron zijn Geraadpleegde bronnen AVRO bode: 18-09-1976 KRO Studio: 03-01-1976, 10-01-1976, 17-01-1976, 07-02-1976, 21-02-1976, 28-02-1976, 26 juni 1976 VARA gids: 14-02-1976 Veronica gids: 03-01-1976, 10-01-1976, 17-01-1976, 24-01-1976, 31-01-1976, 07-02-1976, 14-02-1976, 21-02-1976, 28-02-1976, 06-03-1976, 26 juni 1976 Geraadpleegde audio Hilversum 1, 22:55-23:55 uur: 05-01-1976, 12-01-1976, 19-01-1976, 26-01-1976, 23-02-1976, 01-03-1976
×